Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Potápějící se Nissan s „12 až 14 měsíci na přežití” opouštějí klíčoví manažeři, Musk už ho odepsal
5.12.2024 | Petr Prokopec
Když nejvyšší šéf japonské automobilky Makoto Uchida nedávno ohlašoval, že firma vstupuje do „nouzového režimu”, po jeho boku ještě stál finanční ředitel společnosti Stephen Ma. Ten ale nyní končí. Není první a nemá být ani poslední, vyhlídky firmy jsou chmurné.
Když se podíváte na stávající nabídku českého zastoupení Nissanu, zjistíte, že můžete volit pouze mezi SUV či užitkovými vozy. Jen dodávka Interstar pak má dieselový pohon, ve všech ostatních případech je možné volit mezi tím benzinovým, hybridním či plně elektrickým. Jinými slovy tak Nissan zmizel z hledáčku celé řady lidí, a to nemluvíme pouze o nadšencích pořizujících si sporťáky jako 370Z či GT-R. Japonská automobilka totiž nic ani pro ty, kteří by chtěli sedan, kombík či hatchback.
Daleko větším problémem pro Nissan je ovšem skutečnost, že zájem o vozy značky klesá i tam, kde je nabídka pořád květnatější. Třeba v USA bylo ve třetím letošním kvartálu prodáno 212 068 nových vozů, což představuje meziroční 2,2procentní propad. Za prvních devět letošních měsíců tu pak sice máme 701 524 registrací, tedy drobné o 0,6 procenta. I to lze ovšem brát jako nepřesvědčivý výsledek, neboť Nissan pořádně neboduje už ani s modelem Versa, který je nejlevnějším novým vozem v Americe.
Nelze se tedy divit nedávnému prohlášení šéfa japonské automobilky Makoto Uchidy, že Nissan je v „nouzovém režimu“. Aby jej pak mohl opustit a vrátit se do černých čísel, přijde o práci zhruba 9 tisíc lidí, přičemž vedení včetně Uchidy si dobrovolně snížilo platy. Mimo to se počítá také se snížením zámořské produkce. Pokud se tak ovšem nestane, pak tu dle zdrojů zevnitř firmy automobilka už za nějakých 12 až 14 měsíců nebude.
Nissan je na tom tedy podobně jako koncern Volkswagen, pročež bude potřebovat opravdu velmi pevnou ruku, jestli má přežít. Nicméně vysoce postavení manažeři jej začínají opouštět. Před necelými dvěma lety totiž rezignoval na svůj post provozního ředitele Ashwani Gupta, nyní pro změnu končí finanční šéf Stephena Ma. Zda jen zamíří na jiné místo ve firmě nebo jí dá úplné sbohem, zatím agentura Bloomberg neumí stoprocentně upřesnit.
Ma se svého postu zhostil v roce 2019, jeho kariéra tedy evidentně nebyla z nejdelších. Přičemž je dost možné, že mu nepomohla ani rozpadající se aliance Nissanu s Renaultem. Francouzi totiž začali prodávat svůj podíl v japonské značce, neboť potřebují peníze, aby se mohli soustředit na svůj elektrický program. Kvůli tomu ovšem Nissan potřebuje velmi rychle najít nového silného partnera - ať už automobilku nebo investora -, který mu zajistí přežití.
V reakci na těžkosti Nissanu se nechal slyšet už i Elon Musk, který k věci řekl jen tolik, že současnou situaci „mnohé automobilky nezvládnou“. Šéf Tesly tedy japonskou konkurenci již rovnou odepisuje, což ale není překvapení, neboť jím řízená automobilka je ve Státech prodejně pomalu na stejné úrovni, přestože prodává jen elektromobily. S těmi ovšem Nissan velké úspěchy neslaví, i když na ně vsadil vše jako mnozí jiní. Od ledna do září jich prodal jen 80 tisíc, a to prosím celosvětově.



Nejprodávanějším Nissanem za třetí letošní kvartál byl v USA model Roque, nám známý jako X-Trail. Ten si ovšem meziročně pohoršil o 24,2 procenta, a to navzdory tomu, že loni prošel faceliftem. Foto: Nissan
Many car companies won’t make it https://t.co/cCsxvbH8As
— Elon Musk (@elonmusk) November 27, 2024
Zdroje: Bloomberg, Elon Musk@X
Bleskovky
Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
před 10 hodinamiPozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
28.2.2025První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
27.2.2025
Nejnovější články
K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
před 6 hodinamiNekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
před 8 hodinamiSmutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
před 9 hodinamiProvokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
před 10 hodinamiNové Škodě Enyaq v úplném základu chybí baterka, lak, světa i izolace proti hluku. Přesto není levná
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.03. 21:29 - Brus
- Detektory policejních radarů 03.03. 16:51 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.03. 15:30 - petr_riha
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.02. 10:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.28. 12:37 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.28. 09:43 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.27. 08:43 - pavproch