Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední krok Stellantisu ukazuje, jak mohou dopadnout aktivity Škody v Číně
9.9.2021 | Petr Prokopec
Popravdě řečeno se divíme, že to italsko-americko-francouzský koncern neudělal už dávno, i tak je to ale smutné rozuzlení jeho kdysi tak nadějných aktivit na čínském trhu.
Čína je největším automobilovým trhem světa. Tamních 1,445 miliardy lidí představuje více než pětinu celosvětové populace a ekonomický rozmach, který tato země zažila po přelomu tisíciletí, přinesl západním automobilkám spoustu nových příležitostí. Leckterá firma si mohla pomalu začít myslet, že jí stačí úspěch na tomto trhu, aby byla celosvětově „za vodou”, poslední léta ale připomínají, že mince s jednou stranou neexistuje.
Stejně dobře jako za vzestupem té či oné značky se může Čína přičinit i o její pád. V poslední době se tamní trh mění podobně jako kdysi ten český a přináší spoustu problémů automobilkám, které se za velkou zdí nestačily etablovat jako specifické entity s početnou skupinou věrných zákazníků. Tohle na vlastní kůži poznává hlavně Škoda, jejíž propad na tamním trhu je až neuvěřitelně rychlý a intenzivní.
Co ho může následovat? To nejlépe ukazuje koncern Stellantis, kterému se taktéž v Číně nedaří. Za prvních sedm měsíců tam prodal pouze 12 288 aut, z čehož navíc všechna nesla logo Jeepu, většina jeho vozů se prodává pomalu po kusech či vůbec. To opravdu není dobrá vizitka, zvláště když koncern ve spolupráci se značkou GAC provozuje hned dvě továrny, jejichž roční kapacita činí 328 tisíc vozů. Proto Stellantis přistoupil k něčemu, co se nevyhnutelným zdálo už loni.
Italsko-americko-francouzsko-čínský joint-venture uzavírá továrnu v Kantonu a stěhuje veškerou produkci do podniku ve městě Čchang-ša, jejíž kapacita je poloviční. Ani ta ovšem zdaleka nebude naplno využita, dle šéfa koncernu Stellantis Carlose Tavarese proto společnost připravuje novou strategii pro čínský trh, která se pokusí tamním kupcům nabídnout i Opely a řadu nových elektromobilů. Ani to ale pochopitelně nemusí nic změnit - Opel je čínskou optikou další nemastná neslaná značky typu Citroën.
Škoda využívá v Číně dokonce čtyř továren, jejichž kapacita je ještě násobně vyšší než v případě těch dvou Stellantisu. Ano, některé slouží i jiným značkám koncernu VW, také některým z nich se ale v poslední době nedaří. A byť chápeme, že česká značka nechce svůj po léta jasně největší světový trh opustit bez boje, mohou její aktivity za velkou zdí dopadnout úplně stejně.
Dodejme, že značky jako Fiat, Citroën nebo Škoda nejsou jediné, které mají dnes v Číně problémy. Potýká se s nimi i Ford, Mazda či Hyundai a také ony své aktivity umenšují. Zbývá už jen dodat, že Italům rozhodnutí zabralo dlouhá léta, třebaže prodejním maximem celého joint-venture byl rok 2017, kdy bylo prodáno 205 028 aut. Inu, ani oni nemohli dlouho uvěřit, že by v Číně nenávratně přišli skoro o všechny prodeje a nedalo se s tím nic dělat. Až spojení FCA s PSA vedlo k ráznému kroku, který Škoda může jednoho dne docela dobře následovat, bohužel.
Čínské aktivity koncernu Stellantis se sesypaly jako domeček z karet, takový Citroën C3 L ušitý na míru tamní klientele se neprodává prakticky vůbec, u některých měsíců svítí v případě jeho odbytu dokonce 0. Jakž takž na největším automobilovém trhu přežívá už jen Jeep. Foto: Citroën
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva