Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední facelift se Tesle vážně „povedl”. Model 3 je teď slabší, těžší a o desítky km/h pomalejší
14.9.2023 | Petr Prokopec
Nedá se říci, že by trojka s modernizací zrovna zkrásněla, ale vzhled ať každý posoudí sám. Pozoruhodné je, že auto se s modernizací technicky stalo horším, a to v několika podstatných ohledech.
S pojmem „facelift“ je logicky spojována modernizace či vylepšení toho kterého vozu. Jinak by ostatně pomalu ani neexistoval důvod, aby se k němu výrobci vraceli. Během první fáze životního cyklu navíc dochází k vychytání porodních bolístek, zatímco s tou druhou býval spojován i výrazný pokles cen. Na ten začalo docházet hlavně ve chvíli, kdy na vrata showroomů již prakticky klepala nová generace. Pár měsíců před ukončením výroby tak představovalo tu nejlepší možnou dobu na koupi zcela nového vozu. Takový byl totiž obvykle vrcholem toho, co šlo v rámci evoluce použité technicky nabídnout - maximálně kvalitní, doladěný, a proto často pomalu bezporuchový.
Zaběhnutá praxe se nicméně začala měnit ve chvíli, kdy zákonodárci přiložili pod kotlem s regulací. Na palubu mnoha aut se tak začaly stěhovat nové technologie bezpečnostního či anti-emisního charakteru. U těch benzinových se v poslední době jednalo o implementaci filtru pevných částic. Zatímco však úřady nejspíše z daného kroku byly potěšené, o zákaznících se to již říci nedalo. Komponent zahrnující mimo jiné i vzácné kovy totiž logicky zvedl cenu. Nahoru šla ovšem lehce i spotřeba, zatímco výkon se vydal opačným směrem.
Lze tedy mluvit o vylepšení? Tím si nejsme tak jisti, minimálně ne z uživatelského úhlu pohledu. Pokud tedy kupříkladu toužíte po Škodě Superb, a nevíte, zda si počkat na novou generaci, pak minimálně v rámci motorového prostoru je stávající provedení tím lepším. U přeplňovaného dvoulitru je totiž ještě možné počítat s 280 koňmi. Tak vysoko se ale nástupce zjevně nedostane, Škoda totiž uvedla, že vrcholem bude plug-in hybrid s 272 benzin-elektrickými poníky na kontě. V kombinaci s vyšší hmotností pak bude novinka v oblasti dynamiky skutečně zaostávat.
U spalovacích aut něco takového v posledních letech nepřekvapí, zaskočit ale může podobný „downgrade“, kterým s faceliftem prošel Model 3 od Tesly. Pikantní je už fakt, že nejvyšší rychlost všech dostupných variant výrazně klesla, nyní je omezena jen na 201 km/h. Přitom ještě u modelového roku 2023 jste mohli počítat s 225, 233 či 261 km/h, a to v závislosti na zvoleném provedení. Nyní je ale jedno, zda jde o zadokolku nebo čtyřkolku, omezovač zasahuje vždy v 201 km/h. A vlastně jen o trochu výše než u konkurence, která povětšinou majitelům zakazuje rozlet na více než 180 km/h.
Co přesně za snížením maximálky stojí, není jasné, sázíme ale na úsporu nákladů. Nejde navíc o jediný posun směrem k horšímu. Kolegové z Auto Evolution se nyní dostali ke kompletním technickým datům, jenž dokládají, že dolů nezamířila jen maximálka, ale rovněž výkon. A naopak výš zamířila hmotnost. Nic z toho nelze označit za pozitivní.
Základní Model 3 s pohonem zadních kol tak nově disponuje 264 koňmi namísto předchozích 283, zatímco u verze se dvěma elektromotory lze očekávat 450 místo 500 koní. O vrcholném provedení Performance zatím nepadlo ani slovo, nicméně již rozdíl níže postavených modelů je pozoruhodný. Zvláště u čtyřkolky. Ve finále tak zjevně může klientela počítat také s horším zrychlením.
Se zhoršením akcelerace lze počítat u celého portfolia, a to nikoli jen kvůli poklesu výkonu. Hmotnost totiž pro změnu zamířila nahoru, a to o zhruba 8 kil u zadokolky a o 6,8 kg u čtyřkolky. Máme zde tedy opravdu „povedenou” modernizaci. Jakkoli nepochybujeme, že fanouškům značky to bude jedno, pokud nad tím rovnou nebudou jásat.
Faceliftovaný Model 3 u nás startuje na 1 053 990 Kč, což na poměry elektromobilů není zase tak moc. S modernizací ale nabízí paradoxně méně než dříve. Foto: Tesla
Zdroje: Tesla, Auto Evolution
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.23. 23:32 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.23. 22:48 - abgx1
- Politický koutek 12.23. 20:12 - řidičBOB
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch