Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední budíček pro Evropu? Ani čínský gigant nemíní prodávat jen elektrická auta, bez těch spalovacích by prý nic nevydělal
před 5 hodinami | Petr Prokopec
Nikde jinde se neprodává tolik elektrických aut jako v Číně, přesto tamní výrobci odmítají vsadit vše jen na ně. A nic se na tom nezmění, jak potvrzuje šéf Geely. To evropští výrobci vidí chřadnoucí trh s okrajovým podílem elektrických aut a říkají opak. Je čas se probudit.
Nejspíš není třeba připomínat, že Čína je největší, vlastně jediný opravdu velký trh s elektrickými auty. Spolu s plug-in hybridy spadají do tamní kategorie NEV (New Energy Vehicle), jejíž registrace od ledna od listopadu vzrostly na 11,262 milionu aut. To je 35,6procentní meziroční posun, načež se tyto vozy na celkových prodejích podílí již ze 40 procent. Tedy jinými slovy, čtyři z deseti aut v Číně disponují buď čistě elektrickým, nebo benzin-elektrickým ústrojím. O něčem takovém si zbytek světa může nechat pouze zdát.
Proč tomu tak je, jsme probírali nejednou. Neděje se tak primárně díky příkazům nebo zákazům, ale díky docela jiné situaci na trhu, která je v Evropě prakticky neopakovatelná. Přesto je to především Evropa, kdo tlačí na elektromobilitu jako výhledově v podstatě jedinou legální formu individuální dopravy. Brusel se přitom spolu s dalšími zásahy do trhu (zejména, ne však výlučně s energiemi) zasadil o to, že starý kontinent je aktuálně na tomto poli tím nejméně konkurenceschopným, ostatně i americké elektromobily již lze pořídit levněji.
Docházet to konečně začíná i výrobcům, kteří mění své předchozí plány, činí tak ale příliš pozdě a příliš málo. Měli se dávno probudit, pokud to ale dosud nezvládli, mají tu možná poslední budíček v podobě rozhovoru, který listu South Morning China Post poskytl Gui Shengyue, šéf čínské automobilky Geely.
Ta patří mezi největší čínské výrobce vůbec, přičemž za prvních jedenáct letošních měsíců prodala 1,97 milionu nových aut. Z toho zhruba 777 tisíc registrací připadlo na elektromobily a plug-in hybridy. Na rozdíl od evropských automobilek, které se touto optikou kolikrát nedostanou ani na několik jednotek procent podílu elektrických či hybridních aut na prodejním mixu, tím spíš pak na některých trzích (např. Škoda v Česku letos prodala podle dat SDA 3,77 procenta těchto aut, a to se bavíme o jejím druhém největším trhu na světě...), na elektrickou kartu všechno přesto vsadit nemíní.
„Pokud nevyrábíte spalovací auta, jako automobilka přicházíte o zisk,“ uvedl s tím, že i když zájem o elektromobily v Číně je vysoký, vydělat se na nich kvůli vysoké konkurenci a tlaku na cenu nedá ani tam. Navíc připomíná že situace za velkou zdí nereflektuje globální trh s automobily, což význam spalovacích modelů pochopitelně umocňuje. V rámci vývozu se tedy čínské automobilky zaměřují hlavně na tato auta, o která je velký zájem prakticky všude, protože krom Číny elektromobilitě nepropadli téměř nikde. Nicméně i v domovině Geely pořád většinu trhu tvoří spalovací vozy, mezi které je třeba řadit i ony hybridy.
Šéf Geely navíc předpokládá, že spalovací auta se budou dobře prodávat i v dalších dekádách, třebaže postupně projdou změnami. „Budou se vyrábět inteligentnější auta (...), která budou zaměřena na úsporu paliva, aby byly podpořeny globální snahy týkající se redukce emisí,“ dodal dále Gui. Z jeho slov je tak patrné, že Geely se dál připravuje na éru syntetických paliv, které spalovacím motorům pomohou i tam, kde si s těmi fosilními dělají hlavu.
To je ve finále značný problém právě pro Evropu, neboť ta měla v oblasti benzinových a dieselových aut před zbytkem světa nemalý náskok. Po zmiňovaném bruselském tlaku ale začala veškeré investice a vývoj směřovat k elektromobilitě. Jenže kvůli vysokým nákladům tu nemůže nabízet levně. Nejenže ovšem v této oblasti strádá, nulovou aktivitou na poli spalovacím přichází o onen náskok, pročež ji Číňané budou moci převálcovat hned na dvou frontách.
Slova šéfa Geely můžeme brát jako pomalu poslední budíček. Pokud se Evropa neprobudí ze svých absurdních snů, pozná, co to je vyrábět nekonkurenceschopné zboží v jí preferované oblasti za současné ztrát konkurenceschopnosti v segmentu trhu, který pro změnu preferují zákazníci. Je to smrtící kombinace a není těžké to vidět, kdo ale bude schopen a ochoten konečně otevřít oči?
Geely Preface je 4,8metrový sedan, který je k mání s benzinovou jedna-pětkou či dvoulitrem. Ve své domovině startuje jen na pouhých 400 tisících korunách, tedy asi na úrovni, za kterou je u nás k mání výrazně menší a slabší Škoda Fabia v úplném základu. Číňané jej přitom již s úspěchem prodávají i mimo dvou domovinu, některé evropské země nevyjímaje. Čím se Evropa může takovým autům postavit? Však je místní výrobci ani nechtějí nabízet... Foto: Geely
Zdroje: South Morning China Post, dat SDA
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
před 4 hodinami - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
včera - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
před 49 minutami - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
před 2 hodinami - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
před 3 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
před 4 hodinami - Poslední budíček pro Evropu? Ani čínský gigant nemíní prodávat jen elektrická auta, bez těch spalovacích by prý nic nevydělal
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva