Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche začalo do nových aut montovat „falešné čipy“, konec krize je v nedohlednu
4.8.2021 | Petr Prokopec
Existence tohoto problému je už chvíli dobře známá, má ale mnohem širší dopady, než se na první pohled může zdát. Reakce Porsche jen ukazuje, jak velká a momentálně neřešitelná potíž to je.
V posledních měsících se v automobilové branži o koronaviru již prakticky nemluví, místo toho vedoucí manažeři většiny značek probírají stále znovu jiné téma, a to nedostatek polovodičů. Situace totiž nabývá hrůznějších rozměrů než loni, kdy si příchod pandemie vyžádal několikatýdenní uzavření továren a showroomů. A jak se aktuálně ukazuje, imunní už není nikdo. Porsche oznámilo, že svá auta začíná vyrábět s „falešnými čipy“, tedy s méně schopnými a hodnotnými náhradami těch, které vozy měly dostat. A s nimi také dorazí také k majitelům.
Automobilka z Zuffenhausenu dodává, že tímto krokem nedojde k ovlivnění stěžejních funkcí. Nicméně i tak bude nutné počítat s tím, že ne vše bude fungovat tak, jak má. Porsche tedy zákazníkům bude dodávat tak trochu nehotová vozidla, u nichž ony „falešné čipy“ později nahradí skutečnými, schopnějšími. Jaká ovšem bude prodleva a zda dojde na kompenzace, již zuffenhausenští neupřesňují. Bylo by to sice záhodno, ovšem na druhé straně zákazníci možná ještě budou rádi, když dostanou vůz hotový na 99 procent než žádný.
Stejně tak ale ve výsledku bude z dané situace profitovat i Porsche. Je totiž třeba si uvědomit, že nedokončená auta bez čipů se začínají i výrobců hromadit, což sebou nese další náklady - nejen na zaparkování a uskladnění, ale také na převoz z továrny a zase zpátky. Tomu všemu se Porsche vyhne. A evidentně tak udělá jen dobře, neboť dle šéfa Audi Markuse Düsmanna má nedostatek čipů ovlivnit i celý příští rok. Přičemž je otázkou, zda se vše vrátí do běžných kolejí v tom následujícím.
Jak nicméně naznačuje Tom Blackie, šéf společnosti VNC Automotive, dopad stávajícího nedostatku čipů bude ještě dlouhodobější, než výrobci aut naznačují. Dle něj totiž současná situace přiměla i další výrobce, aby začali používat jednodušší čipy, neboť ty složitější se v mezičase staly více než 30krát dražšími. Problémem ovšem je, že pro automobily budoucnosti jsou potřeba právě ony složitější čipy. Ovlivněn tak může být veškerý následný vývoj.
„Obáváme se, že utrpí funkčnost aut, přičemž očekávání jsou vyšší než kdy předtím. Je nicméně možné, že některé systémy budou muset být uzpůsobeny jednodušším komponentům. V budoucnu ovšem nebudou schopné zvládnout obsloužit třeba příští generaci telefonů, protože ta již nebude uzpůsobena starým základům,“ vyjmenovává některé z hrozeb Blackie. Z jeho slov je přitom patrné, že ovlivněna bude funkčnost širšího okruhu věcí, jenž bereme jako samozřejmé.
Blackie mimo to naznačuje, že situaci příliš nepomůže ani budování nových továren, k čemuž přistoupil třeba Bosch. Dle šéfa VNC Automotive sice stěžejních komponentů na trhu přibude, ovšem jejich cena neklesne. Pokud vám tedy nyní připadá, že auta jsou již příliš drahá, pak za pár let asi budete v showroomech lapat po dechu. I to jen dokládá, že budoucí individuální mobilita již nebude pro každého.
Lze pak jen dodat, že VNC Automotive je jednou ze stěžejních firem v branži. Zaměřuje se na konektivitu a automobilové softwary, přičemž její produkty užívá více než 20 milionů aut od 20 automobilek včetně VW Group, Toyoty, Hondy či PSA. Jde tedy o klíčového hráče, který zcela jistě ví, o čem mluví. Pokud tedy toužíte po novém voze, jste v zapeklité situaci - ty stávající mohou být „ošizené“, ty budoucí narostou na ceně.






Nedostatek čipů dopadl už i na Porsche, značka tak začíná vyrábět auta s falešnými náhradami a zákazníkům je posléze vymění. Foto: Porsche
Zdroj: Stuttgarter Zeitung, VNC Automotive
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle