Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche už brzdí s plánovaným koncem spalovacích modelů, vidí, komu všemu elektromobily neprodá
1.7.2023 | Petr Miler
Porsche není elektromobily až tak posedlé, přesto mělo seriózně v plánu skončit třeba se spalovacím Macanem za dva až tři roky. Už teď ví, že to rozumně nepůjde. A Němcům můžeme prozradit tajemství - ono to rozumně nepůjde ani potom, u Macanu rozhodně ne.
Elektrická auta považujeme za nekonkurenceschopné zboží v jakékoli formě. Nechceme tím popírat výhody elektrického pohonu, těch je jistě spousta, dokud ale bude nevyhnutelně spojen s drahými akumulátory s mizernou energetickou hustotou, krátkou životností, pomalým nabíjením a ekologicky nešetrnou výrobou, nemá šanci se z ekonomického ani praktického hlediska vedle spalovacích aut prosadit.
Je celkem jedno, zda se budeme bavit o malých vozech do města nebo tisícikoňových supersportech, vždy narazíme na to samé - na limity baterek. Pro malá auta budou moc drahé a vzhledem k jejich menšímu nájezdu budou mít příliš krátkou životnost, pro sporťáky budou moc těžké a vzhledem k jejich dynamickému potenciálu budou mít příliš malou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení. Je to pořád to samé - baterky, baterky, baterky, už asi 150 let. A pokud někdo říká, že se to rychle změní, lže, neboť i optimističtí výrobci samotných baterek říkají, že ani za 10 let nedostaneme jen o pár desítek procent lepší řešení. Tehdy už se přitom skoro nemá prodávat nic jiného...
Přesto jsou značky, kterým elektrický pohon zase tak velkou čáru přes rozpočet udělat nemusí. Výrobce jako Škoda (pokud tedy naplní své vize, o čemž pochybujeme) by takový přechod položil, některé výrobce drahých vozů ale zase tak moc trápit nemusí. Problémy s použitelností a vůbec celkovým smyslem takových aut jsou pořád stejné, odpadá ale problém s cenou, neboť drahé značky neúčtují zákazníkům „náklady plus něco”, žijí v trochu jiném světě. A existence spousty jejich modelů není postavena kolem toho, že musíte každý den rozvézt půl tuny nákladu po republice, u tak trochu rozmarných aut pro zábavu nemusí být ani praktická použitelnost faktorem.
V ideální pozici pro elektrifikaci bez velkých obav se tak zdá být Porsche. Je to drahá značka, jejíž zákazníci moc neřeší, jestli auto stojí 2,5 nebo 3 miliony korun, za 100 tisíc si kupují jinou barvu obšití sedaček a chromované kryty ostřikovačů světel. Praktická použitelnost může být u některých aut důležitá, u většiny ale stejně není - i SUV jsou typicky vozy na dojíždění manželek z předměstí do měst. A byť třeba pro 911 se vzhledem k jejímu zaměření a výkonu pro elektrifikaci nehodí vůbec, zrovna tu Porsche vůbec elektrifikovat nechce. Všechno ostatní ano.
První na řadu měl přijít Macan už letos a byť se příchod elektrického nástupce opozdil, jedinou budoucností má být tak jako tak. Jeho současná spalovací verze tedy měla zůstat v prodeji ještě po další rok nebo dva současně a skončit tedy okolo roku 2025. Porsche už teď ví, že to nepůjde.
Z úst nejvyššího vedení firmy to mělo podle zdrojů kolegů z Auto News zaznít během interního setkání na Kanárských ostrovech. Automobilka prý znovu přemýšlí o tom, zda s Macanem byť ve zmíněném termínu přejít pouze elektrický pohon kvůli „nedostatku dobře udržované veřejné nabíjecí infrastruktury”. To je takové obvyklé zaklínadlo, realita je ale pořád jen jedna - elektrický Macan nemůže nikdy být rozumně využitelné zboží.
Máme v redakci zkušenosti se spalovacím modelem GTS, který sice funguje výborně, za 15 litrů na 100 km s ním ale vozí i manželky děti na fotbal, za 20 ambicióznější otci a za 25 aktivnější řidiči. I kdybychom vzali oněch 15 l/100 km jako určující, bavíme se v případě elektromobilu se 100 kWh baterií o autě s reálným dojezdem 170 km, pokud využijete baterii od 100 do 0 %, což je nemožné. Rychle ujede takové auto na nabití pár desítek kilometrů. K čemu takový vůz je?
Šéf Porsche Oliver Blume ostatně už dříve odmítl říci, jak dlouho bude souběh prodeje spalovacích a elektrických verzí Macanu v prodeji trvat, zjevně si tedy ani on už dříve nebyl jistý tím, zda na elektrifikaci takového modelu bude zvědavé bůhvíjaké množství zákazníků. Některá z automobilek možná spáchá „elektrickou sebevraždu“, o které dnes tolik manažerů rádo hovoří. V případě většiny ale bude platit klasické „řiďte se tím, co dělají, ne tím, co říkají“.
Evidentně ani Porsche, které je v tak příhodné pozici, nepošle spalovací motory do háje jen tak a počká si na reakci zákazníků. Nic takového neplánuje ani BMW. A pochybujeme, že své odhodlání neztratí Audi s Mercedesem. Pokud i drazí Němci „měknou“, co lze čekat od mainstreamových automobilek, pro které jsou spalovací motory mnohem podstatnější? Prodávat auta podle plánů Bruselu bez reálného zájmu těch, kteří je mají kupovat, prostě nepůjde, takhle svět nefunguje.




Elektrické Porsche Macan mělo dorazit už letos, nakonec má přijít příští rok. Jedinou alternativou v nabídce ale nebude ani po roce 2026, Porsche se bojí reakce zákazníků. Foto: Porsche
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole vyhrál Bulega 08:31
- Fakta a čísla týkající se Phillip Islandu včera 16:00
- Superpole pro Bendsneydera, 16. Vostatek včera 08:35
- Úvod na Phillip Islandu: Dominance Ducati na špici s Bulegou včera 08:34
- Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu včera 08:00
Nejčtenější články
Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025Šéf BMW Oliver Zipse skončí, jeho kontrakt už nebude obnoven
24.1.2025Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva