Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche s faceliftem 911 přichystalo tradičním zákazníkům ještě jedno nemilé překvapení: Novou přístrojovou desku
30.5.2024 | Petr Miler
Nepochybujeme o tom, že to bude pořád pekelně dobré auto, ale skutečně má Porsche zapotřebí dráždit tradiční klientelu změnami, pro které lze najít jediné ospravedlnění v podobě úspory nákladů?
Porsche tento týden vytáhlo očekávaný facelift modelu 911 a nemůžeme říci, že bychom jím byli ohromeni. Kontroverzní nasazení hybridního pohonu nakonec prochází nejsnáze, neboť automobilka sáhla po relativně decentním a relativně lehkém řešení, které se nezdá být ryzí úlitbou normované spotřebě paliva resp. emisím CO2. Naneštěstí ale přihodilo řadu drobnějších změn, nad kterými musíme kroutit hlavou.
Že nezůstala v nabídce ani jedna verze s manuálním řazením, jde ještě přejít, neboť se to výhledově má změnit, byť do původní podoby se věci už nevrátí. Ale proč automobilka sáhla po tuctovém startovacím tlačítku místo dosavadního otočného ovladače? A proč autu sebrala zadní sedadla? Chápeme, že je většina majitelů nepoužívá a je jim to jedno, dostanou lehčí auto. Jenže to jsou jen ti první, 911 žije věčně a tímto se znovu jen omezí její zásah na sekundárním trhu, neboť část zákazníků ji právě kvůli čtyřem místům v kabině vyhledává.
Oba kroky jsou zřetelnou úlitbou minimalizaci nákladů. Startovací tlačítko je levnější řešení, které si Porsche může půjčit z libovolného koncernového auta, nabízet zadní sedadla bez příplatku pak zdánlivě nic nešetří, ale když je třeba dvě třetiny lidí nebudou chtít? To se hned penízky pohrnou na konto, nemluvě o tom, že se tak auto stane lehčím, takže bude mít nižší normované emise CO2 v základu, což Porsche opět ušetří něco na nákladech v podobě pokut EU či subvencování elektrické části nabídky. Argumentace automobilky o unifikaci interiérů coby výhodě je absurdní. Copak si 911 kupují lidé, kteří chtějí mít to, co všichni ostatní? Není to náhodou právě naopak?
Bohužel ani to ale není vše. Včera jsme si toho nevšimli, neboť galerie oficiální fotek to v detailu nezachycuje, auto ale přišlo také o analogový ukazatel otáček motoru na jinak digitální přístrojovce. Teď už má auto jako přístrojovku jen displej podobně jako cokoli od Škody Fabia po VW Touareg.
Dosavadní otáčkoměr byl u 911 poslední mechanickou součástí přístrojové desky, byla to frajeřinka, v podstatě blbost, zbytečnost. Ale znovu: Když si kupujete 911, chcete opravdu to samé jako soused s Octavií? Samozřejmě nikoli, v tomto ohledu má z věci mnohem víc rozumu Mate Rimac, se kterým Porsche dlouhodobě spolupracuje. Ten krásně popsal, proč lidé platí statisíce a miliony za mechanické hodinky, zatímco ve všem lepší Apple Watch nikdy nebudou stát víc než pár desítek tisíc. Je to to samé - digitální přístrojovka ukáže všechno líp, ale když si kupuje auto pro radost za několik milionů, nehledáte i trochu starosvětského šarmu, mechanické krásy, zřetelné výjimečnosti, kterou máte pořád před očima? Jsme skálopevně přesvědčeni, že ano.
Ale jistě, digitální přístrojovka - na beton stejná jako v X dalších modelech Porsche - bude levnější. I Porsche zjevně dostihla snaha o šetření na nesprávných místech, kde to je hodně vidět a zase tak moc to neuspoří. V momentě, kdy vůz s faceliftem někdy až brutálně zdražil, je to vážně diskutabilní postup, nad kterým se nelze nepozastavit.
Nechceme být zbytečně kritičtí, ale ohlasy publika nám nedávají na výběr. Porsche se s faceliftem 911 pustilo v některých drobných ohledech na velmi tenký led a podle nás to vůbec nebylo nutné. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
před 8 hodinami - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
včera - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů 08:00
- V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025 včera 17:09
- Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích včera 16:00
- Petr Svoboda za MTM Kawasaki 10.12.2024
- Indian Motorcycle v Evropě končí se vzduchem chlazenými motory 10.12.2024
Nejnovější články
- Mechanismy nařizující elektromobily zkazí Vánoce tisícům kupců benzinů a dieselů. Své vozy nedostanou, ač na ně čekají u dealerů
před hodinou - Výrobci aut konečně přestávají skákat, jak politici pískají, postavili se nesmyslnému vylučování starších modelů z nabídek
před 2 hodinami - Všechna elektrická BMW M dostanou bez výjimky čtyři motory, aspoň tím se pokouší být výjimečná
před 4 hodinami - Největší frakce europarlamentu chce oficiálně zrušit zakazování spalovacích motorů. Jde jí ale věřit, když doteď chtěla pravý opak?
před 5 hodinami - Elektrický propadák Fiatu už dnes nekupuje skoro nikdo, Italové si přesto plánují, jak ho budou prodávat v roce 2032
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva