Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí

Automobilka neuvěřitelně říká, že tím začíná „dlouho plánované” změny, pokud je ale někdo ze společnosti skutečně dlouho plánoval, neřekl o tom nikomu. Zpráva o možném konci von Platena s Meschkem přišla zničehonic před pár dny. A už je vymalováno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí

26.2.2025 | Petr Miler

Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí

/

Foto: Porsche

Automobilka neuvěřitelně říká, že tím začíná „dlouho plánované” změny, pokud je ale někdo ze společnosti skutečně dlouho plánoval, neřekl o tom nikomu. Zpráva o možném konci von Platena s Meschkem přišla zničehonic před pár dny. A už je vymalováno.

Velké světové automobilky v posledních týdnech mohutně mění směr. Některé radostně, jiné aspoň přiznaně, další potichu a neradostně končí s plány prodávat do toho či onoho data jen elektrická auta a stavět kolem nich svůj byznys. Proč? Protože už i ony jasně vidí, jak neudržitelné to je.

I v tak mocně přeregulované Evropě se nedaří udržet jejich prodeje aspoň na stabilní úrovni a i letos mají jít dolů. Člověk se pak musí smát, když vidí, jak někdo komentuje letošní lednový nárůst prodejů těchto vozů v Evropě jako projev toho, že problém s poptávkou není. Jednak tu máme nízkou loňskou statistickou základnu (necelých 11 procent tržního podílu v lednu 2024, to byla i v rámci loňska anomálie, za celý rok to bylo 13,6 %), ale tu nakonec vezmi čert. Klíčové je, že podstatně vyšší odbyt těchto aut je letos prakticky nařízený, takže se mu automobilky budou snažit dostát i za cenu masivních ztrát. Právě proto je tento stav neudržitelný - elektromobily jde prodávat všem, za 1 korunu si ho klidně koupím. Ale jak dlouho budou výrobci zvládat nést na bedrech ztráty s spojené s uměle nízkými cenami či jinými nezbytnými kroky, které je stojí peníze?

Proto přichází ony obraty - firmy ví, že tohle nejde zvládnout. A skákat podle politického pískotu nemíní do sebezničení. Jde tedy o trend zasahující téměř všechny významné výrobce, nejdál se v tom ale zdá být Porsche, které pochopilo pravidla hry, z kulhajícího koně sesedlo a snaží se zvrátit někdejší chybná rozhodnutí. Je rozhodně zajímavé, když společnost říká, že je najednou připravena dát spalovací pohon i vozům, které byly koncipovány jen jako elektrické. Potíž je snad jen v tom, že vedení firmy v tomto netáhne za jeden provaz. A tak někteří museli z kola ven.

Už začátkem dubna automobilka hodně svérázným způsobem oznámila čistku v nejvyšším managementu, přičemž bylo zjevné, že z kola musí ti, kteří mají na svědomí problémy spojené jak s přechodem hlavně na elektromobilitu, tak strádání automobilky v Číně. Firma tehdy uvedla, že nejspíš (podobné podmíněné výrazivo bylo vážně bizarní) už v první polovině února rozváže kontrakty s prodejním a marketingovým šéfem firmy Detlevem von Platenem a finančním ředitelem společnosti Lutzem Meschkem. To byly dvě klíčové figury stojící za dosavadní obchodní a vůbec ekonomickou strategií společnosti.

Porsche tehdy řeklo, že takové změny budou „odrážet širší změnu strategii zaměřenou na revitalizaci společnosti uprostřed vysoce konkurenčního boje v automobilovém sektoru” a povedou ke „zvýšení provozní efektivity a obnovení důvěry investorů”. Nakonec na ně došlo až nyní a firma to otevřeně přiznává, přesto kolem toho zase vytváří zbytečnou mlhu.

Ačkoli Meschke s von Platenem letěli téměř na hodinu a zcela mimo původní záměr daný jejich smlouvami, firma to ve své tiskové zprávě prezentuje jako „začátek dlouho plánovaných změn” v nejvyšším vedení. Opravdu nevíme, kdo tohle plánoval, ale pokud se někdo našel, před začátkem února o tom nikomu neřekl. A nutně to netušili ani oba odcházející „opouští společnost po vzájemné dohodě”, rozumějte: Dostali možnost „dobrovolně” odejít, nebo by byli odejiti.

Ponecháme-li ale stranou tyto okolnosti, faktem je, že změna proběhla a podle slov Porsche nemusí být poslední. Na místa zmíněných tak hned počínaje dnešním dnem usedají 47letý Jochen Breckner, který převzal odpovědnost za finance a IT, a 54letý Matthias Becker, který je nově odpovědný za prodej a marketing. Oba mají zkušenosti z předchozího působení v Porsche či koncernu VW, Becker dokonce dělal pro Škodu šéfa „zámořských” (rozumějte hlavně tehdy těchčínských) prodejů. Nevíme, s jakými představami do vedení přicházejí, ale právě se o nich snažíme zjistit víc. Jakmile budeme mít odpovědi, podělíme se o ně v dalším článku.


Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí - 1 - Jochen Breckner Porsche Board Finance IT 2025 oficialni 01Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí - 2 - Jochen Breckner Matthias Becker Porsche Board  Sales Marketing 2025 oficialni 01
Zleva Jochen Breckner a Matthias Becker se nově ujímají vedení financí a marketingu Porsche po předchozím náhlém odejitím dvou manažerů, kteří na svých pozicích působili už 10 let. Personální změny mají jít ruku v ruce se změnou zaměření firmy, další detaily ale stále zjišťujeme. Foto: Porsche

Zdroj: Porsche

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše