Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche přidalo do nabídky dva nové modely s motorem 4,0 V8, emise toho silnějšího jsou smutným obrazem absurdity doby
20.7.2024 | Petr Prokopec
Opravdu se píše rok 2024 a toto je skutečně aktuální novinka. Můžeme být rádi, že jsme se něčeho takového dočkali, ovšem přetvářka spojená s novým vrcholným Porsche Panamera až trapně bije do očí.
Automobilka z Zuffenhausenu měla od loňského jara dost napilno. Nejprve v dubnu 2023 představila facelift Porsche Cayenne, než došlo v listopadu na příchod Panamery třetí generace. Letos v lednu se pak ukázal zcela elektrický Macan, jehož úvodní dvě varianty se tento týden dočkaly další dvoučlenné posily. V mezičase ovšem ještě Porsche vytáhl facelift modelu 911, který se vůbec poprvé ve své historii dočkal také hybridní techniky.
Nyní se Porsche rozhodlo vrátit k Panameře, jejíž nabídka sice zůstala širší, než tomu bylo v případě Macanu, ovšem i tak v ní oproti minulosti zely značné mezery. Ty jsou nyní z velké části zaceleny, neboť na světě je jak nové provedení GTS, tak i vrcholná varianta Turbo S E-Hybrid. V obou případech je můžeme pod kapotou počítat se čtyřlitrovým osmiválcem, což je potěšující, shoda tím ale končí. První novinka totiž kráčí jen spalovacím směrem, načež páruje 500 koní s 2 140 kilogramy. Stovku tak zvládá za 3,8 sekundy a maximálka činí 302 km/h.
Turbo S E-Hybrid oproti tomu z osmiválce doluje 599 koní, které mají podporu v elektromotoru, který je součástí převodovky PDK. Potenciál vozu umocňuje svými 190 koňmi, načež má celá soustava k dispozici 782 koní výkonu a 1 000 Nm točivého momentu. Stovku tak máte na tachometru za 2,9 sekundy, v případě nejvyšší rychlosti pak lze počítat s hodnotou 325 km/h. Pohled na ručku vah, kde skví hodnota 2 440 kg, ale vede k jistým obavám .
Jak je totiž vidno, možnosti osmiválcového motoru byly v případě GTS citelně utlumeny. I proto, že za toto provedení si značka účtuje 4 213 095 Kč, zatímco za Turbo S E-Hybrid požaduje 5 848 500 Kč. Kdyby chtěla, snadno by mohla role obrátit, přičemž GTS by v takové chvíli mohlo produkovat klidně i více než 600 koní (jako dosavadní Turbo S), zatímco karbonová dieta by jej dostala pod 2 tuny. V rámci dynamiky by tak bylo možné počítat s ještě působivějšími hodnotami, jenž by navíc byly stálé.
Jenže tímto způsobem by Porsche snížilo zájem o hybridní verzi na minimum. S ní je ovšem kromě již zmíněného spojena také udávaná spotřeba 1,4 až 1,6 litru na sto kilometrů a emise CO2 31 až 36 gramům CO2 na kilometr. To je skutečně obraz absurdity doby, neboť Turbo S E-Hybrid bude stejně povětšinou jezdit na osmiválcový motor, který bude mít s hmotností vozu víc práce než v případě verze GTS. A i kdyby ne, ani jeho dobíjení se neobejde bez emisí. Ty jsou ale pro EU nulové, a tak zatímco skoro 2,5tunový cvalík se tváří jako „emisní anděl”, lehčí a reálně efektivnější GTS je s 274 až 288 gramy CO2 hotový ďábel.
Proto Porsche reálně problematičtější techniku staví na absolutní vrchol a jen v jejím případě se pyšní časem 7 minut a 24,17 sekundy, kterého v Zeleném pekle dosáhlo právě s hybridem, jehož kompletní kolo můžete vidět níže. Za jeho třísetkilovou nadváhou přitom stojí hlavně baterie o kapacitě 25,9 kWh, s nimiž byste měli zvládnout až 84 km čistě na elektřinu. Standardně pak disponuje třeba aktivním podvozkem, řízením zadní nápravy či karbonovými brzdami vpředu (440 mm) i vzadu (410 mm).
Zákazníci pak u této verze budou moci sáhnout po příplatkovém paketu Carbon Aerokit, jenž počítá s řadou doplňků vyrobených z uhlíkových vláken. Nechybí pak ani adaptivní zadní spoiler opatřený Gurneyho klapkou, jenž zvládá v rychlosti 200 km/h generovat dodatečný přítlak 60 kg. Specifický bodykit pak dostala do vínku i verze GTS, v jejím případě jde však především o unikátní odstíny některých detailů. Jednadvacítky pak mohou „vyfasovat“ obě novinky.
Panamera je nově k mání ve verzích GTS a Turbo S E-Hybrid. Druhá zmíněná bude na některých trzích k mání i s prodlouženým rozvorem. Reálně efektivnější je provedení GTS, které mohlo být i tím rychlejším, zas jednou ale vyhrálo novodobé pokřivování reality. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025 - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea včera 17:26
- Perné měsíce před MotoGP. Úpravy v Brně si žádají i příznivé počasí, říká ředitel okruhu včera 14:26
- Most: Přípravy na novou sezónu v plném proudu včera 10:00
- V Jerezu dnes Schrötter před Tobou a Alcobou 22.1.2025
- V Jerezu na testech nejrychlejším Bulega před Iannonem a Reddingem 22.1.2025
Nejnovější články
- Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
před 7 hodinami - Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
před 9 hodinami - Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
před 10 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 01.24. 00:45 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.23. 20:35 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.23. 17:51 - Brus
- IT poradna 01.23. 16:53 - pavproch
- Škoda Auto obecně 01.23. 14:06 - jerry
- Volkswagen obecne 01.22. 21:33 - Kavis
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 01.22. 18:28 - woky
- Další zajímavá autovidea 01.22. 08:39 - Vrooom