Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic

Jestli Porsche 911 ve své moderní podobě dokázalo něčím ohromit v obchodní rovině, pak to byla někdy až absurdní šíře jeho nabídky. Dnes můžete mít v podstatě jen tři verze, ostatní nejsou dostupné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic

21.7.2024 | Petr Miler

Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic

/

Foto: Porsche

Jestli Porsche 911 ve své moderní podobě dokázalo něčím ohromit v obchodní rovině, pak to byla někdy až absurdní šíře jeho nabídky. Dnes můžete mít v podstatě jen tři verze, ostatní nejsou dostupné.

Porsche nedávno představilo faceliftovanou 911 generace 992, které znalí nebudou říkat jinak než 992.2. A nemůžeme říci, že by nás ohromilo. Že vůz poprvé dostal hybridní pohon s pochybným reálným přínosem, je to nejmenší, nakrmit vlka netknutou kozou se automobilka pokusila ještě se ctí. Proč ale autu sebrala některé tradiční prvky, připravila jej o možná nedůležitá, ale výjimečnost podtrhující řešení, jsme opravdu nepochopili. Nyní je 911 pocitově obyčejnější, působí ošizeněji, „normalizovaněji”, přesto je ale podstatně dražší.

Už v době odhalení faceliftu jsme se dozvěděli ještě jedno nepříjemnou věc - vůz přišel o manuální převodovku. Tou totiž dosud ze standardnější nabídky disponovaly jen verze S a GTS, přičemž inovované S zatím neexistuje a GTS přešlo na onen kontroverzní hybrid, který se pojí s automatickou převodovkou s integrovaným malým elektromotorem. Varianty GT3 nebo S/T měly ale dál zůstat v nabídce, stejně jako vrcholná Turba a některé další alternativy, pochopitelně do chvíle, než budou nahrazeny modernizovanými variantami. Tak to alespoň svého času Porsche prezentovalo, očividně to tak ale není.

Všimli si toho kolegové z amerického Car Buzzu, kteří si prý v souladu se svými nejlepšími zvyky hráli s konfigurátorem devětsetjedenácky, aby zjistili, že pomalu není co konfigurovat. Oplakali hlavně odchod varianty GT3 coby žádané volby s atmosféricky plněným motorem a manuální převodovkou, v konfigurátoru toho ale chybělo víc. Omylem to nebylo, americký tiskový mluvčí značky (protože Car Buzz je americký web) potvrdil, že výroba některých variant skončila, v modelovém roce 2025 nebudou k dispozici nástupci zatím nebyli odhaleni. „Pozval” ale zákazníky ke konfiguraci zbývajících verzí, vedle základní Carrery 992.2 a zmíněného GTS to může být i Turbo, Turbo S a GT3 RS.

To je ale americká realita, ta evropská je ještě horší. Když si u nás zkusíte nakonfigurovat novou 911, zjistíte, že vám možnosti zbyly přesně tři: Carrera, GTS a GT3 RS. To je vše. Je to neuvěřitelně málo, jen tři verze s pár deriváty (kabriolety, targy a čtyřkolky u některých variant). U 911, jejíž výčet byl dlouho tak extrémně květnatý, že bylo těžké v něm na webu značky vůbec přepínat, protože se nevešel na jednu obrazovku monitoru, jde o léta nevídaný stav.

Pro méně znalé připomeňme, že krom výše zmíněného byla 911 v Evropě dále k mání v provedeních Carrera T, Carrera S, GT3, GT3 Touring, Turbo, Turbo S, Dakar a S/T. A to zmiňujeme jen výchozí provedení, přidejte si k tomu znovu čtyřkolky, kabriolety, targy a některé dočasně dostupné speciality a výčet bude ještě násobně vyšší. Na jednu stranu chápeme, že auto prochází mezigenerační obměnou, nějak nám ale nedochází důvod, proč aspoň u většiny verzí není soustavně k dispozici jedno nebo druhé. To je jako kdyby Škoda rok neprodávala Octavii kvůli faceliftu, to nedává smysl. A nedává ho to tím méně, že Porsche dříve mluvilo o menším než tomto omezení nabídky a třeba GT3 RS je „jen” dál vyladěná GT3. Ta v prodeji nezůstala, RS ano?

Nastalý stav má mimochodem za následek, že pokud chcete levné Porsche, musí to být elektromobil. Daleko, ale daleko nejlevnějším vozem značky je dnes elektrický Macan od 2 060 977 Kč následovaný Taycanem za cenu 2 604 162 Kč, základní 911 dnes začíná na vskutku tučných 3 290 125 Kč. Připomeňme, že když přišla na trh předchozí generace 911, stála varianta GT3 přesně 3 775 000 Kč, to jen tak pro srovnání.

Bez zajímavosti pak není ani to, že i za této situace jsou - alespoň prozatím - elektrická Porsche prodejně o parník nejméně úspěšným typem vozů, což jen připomíná, že problémem atraktivity elektromobilů opravdu není jen cena. A to dokonce ani v těchto sférách, kde elektrický Macan bude pro kupce některé z vrcholných 911 ekvivalentem ceny sady nových karbon-keramických brzd, obutých kol a pár prvků z katalogu příslušenství. Kdy se popsaná situace s nedostupností většiny verzí 911 změní, zatím nevíme.


Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic - 1 - Porsche 911 Carrera a GTS 2024 prvni sada 18Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic - 2 - Porsche 911 Carrera a GTS 2024 prvni sada 20Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic - 3 - Porsche 911 Carrera a GTS 2024 prvni sada 19Porsche přestalo prodávat téměř všechny atraktivní verze 911, z extrémně květnaté nabídky dnes není skoro nic - 4 - Porsche 911 Carrera a GTS 2024 prvni sada 28
Pokud dnes chcete novou 911, o mnoho víc než GTS generace 992.2 na výběr nemáte. Foto: Porsche

Zdroje: Car Buzz, Porsche

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše