Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche Panamera 2017 plně odhaleno, i jako nejrychlejší sériový diesel světa
28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová Panamera je větší i hezčí než předchůdce. Přichází ve verzích 4S, 4S Diesel a Turbo, jenž dá stovku již za 3,6 sekundy.
Den dvojitého „P“ nadešel. Tím samozřejmě nenarážíme na iniciály autora článku, nýbrž na slavnostní premiéru nového Porsche Panamera. Ta se odehrála v Berlíně, nicméně novinku ze Zuffenhausenu ještě čeká druhé živé vystoupení, a sice na podzim na autosalonu v Paříži. Prodej pak odstartuje 5. listopadu, přičemž zpočátku budou k dispozici tři varianty, a sice Panamera 4S (od 113 027 Eur/3 064 300 Kč), Panamera 4S Diesel (od 116 954 Eur/3 170 700 Kč) a Panamera Turbo (od 153 011 Eur/4 148 300 Kč).
Německá automobilka ve své obsáhlejší tiskové zprávě zmiňuje, že nová generace byla „vyvíjena a laděna do posledního detailu“ prakticky od té chvíle, kdy před sedmi lety spatřilo světlo světa dosluhující provedení. Vůči němu jsme se přitom dočkali nárůstu rozměrů ve všech ohledech, neboť tu máme délku 5 049 milimetrů (+34 mm), šířku 1 937 mm (+6 mm) a výšku 1 423 mm (+5 mm). Ve srovnání s takovým BMW řady 7 je přitom Panamera o 50 milimetrů kratší, 35 mm širší a 67 mm nižší.
Přestože vůz narostl také do výšky, opticky působí nižším dojmem než první generace. To je dáno poklesem střešní linie nad zadními sedadly o nemalých 20 milimetrů, prostor nad hlavami cestujících však vlivem ukotvení lavice sedáků níže k podlaze narostl. Kromě toho Panamera disponuje také rozvorem prodlouženým o 30 mm na 2 950 mm, k čemuž se přidává posunutí předních kol dopředu a tím zkrácení předního převisu. Ten zadní se pro změnu lehce prodloužil.
Výsledkem všech těchto modifikací je mnohem vyváženější vzhled, který by sice titul Miss automobilového průmyslu nadále nezískal, nicméně oproti předchůdci můžeme novou Panameru považovat za krásnou. A nechybí tu několik zajímavých vizuálních detailů, jako je zadní přítlačné křídlo, které se vysune do pozoruhodné šíře složené ze tří částí ukrytých ve víku zavazadelníku. Fotky či videa vám k tomu poví více.
Vůz nakonec můžeme označit nejen za atraktivnější, ale i mnohem praktičtější, neboť kupříkladu zavazadlový prostor se zvětšil o 50 litrů na 495 l. Pokud ovšem sklopíte zadní sedadla (dělená již ve standardu v poměru 40:20:40), můžete počítat s celkovým objemem 1 304 litrů.
Přesunout se můžeme pod přední kapotu, kde Panamera 4S počítá s 2,9litrovým, dvakrát přeplňovaným benzinovým šestiválcem. Ten produkuje 440 koní v 5 650 otáčkách a 550 Nm v pásmu 1 750 až 5 500 ot./min., což ve srovnání s předchozím provedením představuje nárůst o 20 koní a 30 Nm. Zrychlení z klidu na stovku tak pokleslo na 4,4 sekundy (4,2 sekundy s paketem Sport Chrono), nejvyšší rychlost činí 289 km/h a spotřeba spadla na 8,1 až 8,2 l/100 km.
Druhou benzinovou variantou je Panamera Turbo, v jejímž případě se o pohon stará nový čtyřlitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly naladěný na 550 koní v 5 750 otáčkách a 770 Nm v rozmezí 1 960 a 4 500 ot./min. Vůči předchůdci tu opět máme nárůst výkonu a točivého momentu (o 30 koní a 70 Nm), což akceleraci srazilo na 3,8 sekundy (s paketem Sport Chrono na 3,6 s). Nejvyšší rychlost pak narostla na 306 km/h, co je ale zřejmě nejzajímavější, vůz dokáže zdolat Severní smyčku Nürburgringu v čase 7:38, což je na luxusní sedan této velikosti obdivuhodné číslo a Porsche říká, že je mezi sportovními sedany vůbec nejlepší, a to bylo použito standardní provedení vozu se silničními pneumatikami. Blíže se tomuto výsledku věnuje jedno z videí níže.
Aby těch pozoruhodných hodnot nebylo málo, papírová spotřeba verze Turbo byla vyčíslena na 9,3 až 9,4 l/100 km. Nízké normované žíznivosti přitom vrcholné provedení dosahuje zejména díky deaktivaci poloviny válců, která se ve vozech Porsche objevuje poprvé. Stejně jako v případě šestiválce i zde nalezneme turbodmychadla usazená mezi hlavami válců, což zkracuje cestu stlačenému vzduchu - motor tak může nabízet více sil již od nejnižších otáček. Zároveň přitom byla zlepšena odezva na povely plynového pedálu a působivější má být také zvukový doprovod.
V případě dieselového Porsche Panamera pak máme co do činění s osmiválcem naladěným 422 koní v 3 500 otáčkách a 850 Nm točivého momentu, se kterým je možné počítat od 1 000 do 3 250 ot./min. Zrychlení z klidu na stovku zabere pouze 4,5 sekundy (4,3 sekundy s paketem Sport Chrono), zatímco maximálka narostla na 285 km/h. To z liftbacku ze Zuffenhausenu dělá nejrychlejší sériový vůz s dieselovým motorem na světě.
Vůbec poprvé je navíc Panamera 4S Diesel k dispozici s pohonem všech kol, stejně jako její benzinový sourozenci. Ve všech případech můžeme rovněž počítat s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Již v příštím roce by ovšem nabídku měly rozšířit také verze osazené pohonem pouze zadních kol a posléze se počítá také s variantami GTS a S Hybrid. O modelu osazeném manuálem se ovšem značka vůbec nezmiňuje.
Stejně tak neznámá je prozatím hmotnost jednotlivých verzí, Porsche totiž udává pouze u verze Turbo poměr výkonu a hmotnosti 3,6 kilogramu na jednoho koně. Prostou matematikou se tak dostáváme na 1 980 kg, což představuje desetikilový nárůst vůči stávajícímu provedení. Za tím stojí zřejmě hlavně větší rozměry a více elektroniky na palubě, jinak ovšem druhá generace platformy MSB přispěla spíše k redukci hmotnosti.
Kapota motoru, blatníky, střecha a víko zavazadelníku z hliníku přitom nesrazily pouze celková kila, ale také těžiště, z čehož profituje ovladatelnost. V tomto ohledu se nová Panamera může opřít o poladěný podvozek, který u základních verzí počítá s ocelovými pružinami. Zkraje nabízená trojice verzí ovšem dostane vzduchové měchy doplněné elektricky kontrolovanými tlumiči, aktivními stabilizátory a vektorováním točivého momentu.
Dále změnami prošel elektromechanický posilovač řízení, od sportovních modelů značky byla převzata také řízená zadní náprava. Po stránce bezpečnostní pak můžeme zmínit systém nočního vidění, který používá termální kamery a dokáže detekovat osoby či zvířata na a podél vozovky. K ještě rychlejším reakcím řidiče na hrozící nebezpečí pak mohou dále přispět příplatkové matricové LEDky.
Další novinkou je systém InnoDrive zahrnující adaptivní tempomat. Tato technologie přitom vychází z dat navigace a signálů radaru či videosenzorů, pročež na tři kilometry dopředu dokáže vypočítat a aktivovat optimální akceleraci, deceleraci, volbu převodových stupňů či zařazení neutrálu. V úvahu jsou přitom brány zatáčky, stoupání a klesání či rychlostní limity, ve své podstatě tak jde o semi-autonomní řízení.
Zamířit můžeme do interiéru, který bude naší finální zastávkou. Stejně jako exteriér přitom i kabina prošla výraznými změnami, které kupříkladu v oblasti přístrojového štítu počítají s centrálně usazeným analogovým otáčkoměrem. Po jeho pravici i levici pak najdeme sedmipalcové displeje, jimž společnost dělá další 12,3palcová dotyková obrazovka na středové konzoli. V případě volby čtyřmístného provedení pak digitální displej zdobí i středový tunel vzadu.
Zmínit můžeme ještě rozsáhlou příplatkovou výbavu, která má pozdvihnout Panameru na zcela novou úroveň luxusu. Máme tu tedy panoramatickou střechu, sedadla osazená masážním strojkem, ambientní osvětlení kabiny nebo třídimenzionální audio systém Burmester. Dále pak mezi doplňky nechybí ani čtyřzónová klimatizace nebo 21palcová litá kola, která mohou nahradit standardní dvacítky (Turbo), respektive devatenáctky (4S/4S Diesel).
Tím jsme se ale dostali na úplný závěr, pročež jen dodáme, že kromě liftbacku se v příštím roce má objevit také produkční verze konceptu Sport Turismo, tedy jakýsi kombík či spíše shooting brake. Mimo to Porsche zvažuje také dvoudveřovou variantu, jenž by byla duchovním nástupcem modelu 928. Jeho příchod ale definitivně potvrzen nebyl, přičemž pokud vůbec zelenou dostane, pak bychom s ním měli počítat až někdy v závěru dekády.
Fotografie nového Porsche Panamera 4S a 4S Diesel
Fotografie nového Porsche Panamera Turbo
První videa s novým Porsche Panamera
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 4 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva