Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche Mission E: Panamera budoucnosti má 600 koní, Ring dá pod 8
14.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Koncept elektrického Porsche má zrychlit na stovku za 3,5 s i přes 2 tuny hmotnosti. V kabině nahrazují displeje všechno včetně zrcátek.
Několik měsíců se o tom mluví, tady je hotová věc - Porsche postavilo koncept konkurenta pro Teslu Model S. Jeho prozatímní název je Porsche Mission E Concept. Spolu s dalšími elektromobily koncernu VW se ukáže na frankfurtském autosalonu a je pravděpodobné, že na sebe strhne velkou pozornost.
Tenhle stroj totiž vypadá jako Panamera z roku 2030, model 918 Spyder a ikonická 911, všechny zkřížené dohromady. „Vždycky jsme říkali, že pokud uděláme elektromobil, bude to skutečný sporťák. Také jsme říkali, že nabídne výkony, jaké tradiční zákazníci Porsche požadují,” řekl u příležitosti odhalení šéf výzkumu a vývoje Wolfgang Hatz.
Ovšem, Porsche také říkalo, že dá přednost hybridům, nicméně zde před námi stojí vůz, který jezdí čistě na elektřinu. Nabídne pohon i natáčení všech kol; má jeden elektromotor na každé nápravě a oba údajně mají funkci elektronického vektorování točivého momentu. Kombinovaný výkon by měl být přes 600 koní, což má i přes hmotnost více než 2 tuny stačit ke zrychlení na stovku za 3,5 s, na dvoustovku za méně než 12 s a k maximálce přes 250 km/h.
Informace o jízdních výkonech zde nekončí. Porsche uvádí, že tohle auto je teoreticky schopno objet Severní smyčku Nürburgringu za méně než 8 minut. Mission E také má být schopné ostře zrychlovat znovu a znovu, že se po pár pokusech nepřepne do nouzového módu jako některé jiné elektromobily. Že těmito slovy Hatz narážel na fakt, že je Nordschleife pro Teslu Model S příliš velké sousto, si můžeme být prakticky jisti.
Za standardních podmínek je Mission E zadokolka, takže se dá očekávat, že elektromotor na zadní nápravě bude silnější než ten vpředu. Přední kola se k pohonu přidávají jen za určitých okolností, jako např. při plynu na podlaze, při ostré jízdě nebo na kluzké silnici. To dává smysl - když jedete klidně, stačí méně výkonu, takže nemusíte zásobovat šťávou oba elektromotory.
Akumulátor funguje na stejném principu jako ten v konceptu Audi e-tron, je umístěný pod podlahou kabiny a nabídne 95 kWh kapacity. Odlišný je však dobíjecí systém, ten si Porsche vyvinulo samo a pracuje s napětím 800 V. Dobije tak baterii na 80 % údajně za pouhých 15 minut. Kompatibilita s existujícími nabíječkami může být otázkou, systém ale jistě umí pracovat i s nižším napětím. Také se dá dobíjet bezdrátově. 95 kWh energie má stačit na 500 km jízdy, což vypadá stejně reálně jako u zmíněného Audi, kde má být dojezd stejný.
Koncept Mission E stojí na úplně nové platformě, která byla vyvinuta okolo pohonného ústrojí. To znamená, že pokud se dostane do prodeje na takovém základě, jsou předem vyloučena jiná pohonná ústrojí; na spalovací motor tu zkrátka nebude místo. „Přistupovali jsme k platformě ze zcela nového směru. Nepotřebujeme středový tunel, například, a to bylo do designu zakomponováno,” uvedl Wolfgang Hatz.
Na podvozku i na zbytku auta byl použit hliník, vysokopevnostní ocel a karbonem vyztužené plasty. Po stránce odpružení tu údajně jsou prvky z nové generace Porsche Panamera, která by se měla ukázat v roce 2016. Detailů tedy z pochopitelných důvodů moc není, ale očekávejme špičkové jízdní vlastnosti - přeci jen máme před sebou Porsche. Natáčení všech čtyř kol však bylo potvrzeno.
Za vnějším designem stojí tým vedený Michaelem Mauerem, který stojí za několika dalšími koncepty Porsche z minulých let. Vzhled je nejlépe si prohlédnout na obrázcích, kterých není úplně málo a na většině z nich je jasně poznat vliv 911 na zadní půlku karoserie. Designérům se povedlo sem vměstnat ještě jeden pár dveří; auto vypadá trochu protáhle, ale nikoliv příliš. Za zmínku také stojí nová kola o průměru 21" vpředu a 22" vzadu, odklápěcí kryt konektoru nabíječky v levém předním blatníku nebo LEDkový pruh zadních světel přes celou šíři vozu.
Kabina je futuristická, přesto se ale podařilo zachovat tradiční rozložení interiéru Porsche. Před řidičem je displej, na kterém vidno pět budíků, a středový tunel je dost vysoký a obsahuje ovládací prvky. Nenajdeme tu však tlačítka, místo nich je vprostřed vozu dotykový displej. Jak dobrý je tohle nápad, je nicméně otázkou, zejména vybavíte-li si, jak se vám pracuje se smartphonem, když se na něj nedíváte kolmo. Dále tu místo zrcátek jsou kamery, které promítají obraz do dolních rohů předního skla.
Větší inovace ale představuje kamera, která po stisku tlačítka bude sledovat oči řidiče a podle toho přizpůsobí např. pozice budíků; všimněte si, že volant na jednom z obrázků žádné klíčové informace nezakrývá. Také tu bude holografický displej, který ukáže některé věci ve 3D, nejspíš zhruba nad středovou konzolí. Kdyby filmy Marvelu nebyly plné product placementu Audi, Ironman by byl touhle funkcí jistě nadšen.
Po stránce produkce samozřejmě počítejme s výrazně střízlivějším interiérem i zevnějškem, třebaže spousta prvků se do série pravděpodobně dostane. I kdyby tohle auto nepředpovídalo budoucí produkční vůz, designový směr pro Porsche určitě alespoň trochu udává. A kdyby se do produkce dostalo, a je to velmi pravděpodobné, mohli bychom ho očekávat údajně někdy v roce 2018.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.
Porsche Mission E určitě předpovídá vzhled budoucích modelů Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva