Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche už nevěří v obrat, zavře 30 procent dealerství do dvou let v Číně. „Ani elektromobily nám nepomůžou,” říká šéf
12.12.2024 | Petr Miler
Porsche se ocitá v situaci, kterou nepoznalo dekády - jeho prodeje klesají a vyhlídky samotné firmy do budoucna věští jenom další zhoršení. Na rozdíl od jiných na jednu kartu vše nevsadilo, i tak ve svém uvažování upozadilo zákazníka až příliš.
Jestli byl na něco v posledních letech spoleh, byly to dobré výsledky automobilových značek prodávajících velmi drahá auta. Už není. Potíže má letos i Ferrari, což obvykle znamená, že kdokoli níž je bude mít též a jen větší. A Porsche rozhodně není výjimkou.
Problémem se pro něj stala hlavně neúspěšná sázka na elektřinu, která se projevuje drastickými propady prodejů Taycanu v době, kdy chtělo udělat krátký proces s řadou dalších spalovacích vozů. Dnes ví, že to neudělá, škody ale už byly napáchány, a to v momentě, kdy se to nejméně hodí. Porsche totiž z vícero důvodů padá dolů na čínském trhu, který je pro něj klíčový, ale ne zase tak klíčový jako pro některé jiné automobilky.
Za jiných okolností by tedy mohlo kompenzovat ztráty za velkou zdí tlakem na růst jinde, ale jak to chcete udělat, když nabídku posouváte směrem k většinou trhu zřetelně nechtěnému zboží? Tohle Porsche nezvládlo a nyní musí realisticky uznat, že šance na obrat před zásadní změnou nabídky, která si ale může vybrat klidně několik dalších let, jsou nulové.
Tedy matematicky vzato jsou jistě nenulové, sama automobilka ale ztratila víru v obrat do takové míry, že plánuje tvrdé restriktivní kroky. V prvé řadě se dotknou Číny, jak informuje China Daily, kde firma zavře na 30 % svých tamních dealerství během následujících dvou let. Není to spekulace, potvrdil to šéf čínské filiálky Porsche Alexander Pollich s tím, že se podle něj do konce roku 2026 sníží počet zastoupení značky ze současných 138 na přibližně 100. A nejde jen o dealery, automobilka prý dále optimalizuje své lokální investice a přehodnocuje, jakým regionům země se věnovat víc a jakým míň.
Tyto kroky přichází v reakci na padající prodeje v Číně. Ještě v letech 2021 a 2022 Porsche v tehdy nejlidnatější zemi světa prodávalo okolo 95 tisíc aut ročně, loni už jich nebylo ani 80 tisíc a letos je na tom automobilka o dalších 29 % hůř. To se může stát, ztráta víry jakýkoli v další pozitivní vývoj je ale pozoruhodná. „Je rozumné upravit síť prodejců resp. zajistit nejen ziskovost sítě, ale také zaručit luxusní a exkluzivní služby pro našeho zákazníka,” říká k věci s náznaky pozitivity Pollich.
Pozitivní se pokouší být i zbytek vedení, ale moc mu to nejde. Jak uvádí Autocar, automobilka se připravuje na svět, ve kterém bude prodávat míň aut, zejména pak těch elektrických. Původně si Němci malovali, že budou do 6 let prodávat 80 procent vozů s elektrickým pohonem. To už si nemyslí, s ohledem na chybnou modelovou strategii z předchozích let je to ale zřejmě nevyhnutelně zasáhne poklesem prodejů.
Finanční šéf Lutz Meschke k tomu říká, že situace, do které se firma dostala, „je velmi náročná”, a připravuje se na stagnující či klesající prodeje v následujících letech jak kvůli Číně, tak kvůli přicházejícím elektrickým modelům typu Macan, které firmě očividně nemohou pomoci nahoru.
„V nadcházejících letech nemůžeme očekávat výrazné oživení, pokud jde o segmenty elektrických modelů” řekl Meschke s tím, že bezprostřední reakcí firmy bude osvěžení nabídky spalovacích modelů. „Spousta zákazníků v prémiovém luxusním segmentu se dívá směrem k autům se spalovacím motorem, podle toho budeme reagovat,” uvedl dále realisticky Meschke.
Poněkolikáté už musíme říci, že to je zcela, ale zcela nepřekvapivý vývoj, o kterém jsme nuceni s rostoucí intenzitou psát už asi 10 let od chvíle, kdy se plány na nucený přechod na trhem nevyžádanou, technicko-ekonomicky zřetelně problematickou technologii začaly objevovat. Škoda, že si většina automobilek jela svou, i tohle je bohužel projev „éry arogance”, která v automobilovém světě zavládla. Snad se blížíme jejímu konci, snad výrobci opět pochopí, že dělat byznys bez zákazníka prostě nejde.
Porsche si od Taycanu slibovalo hodně, letos ale už nedostává skoro nic, zejména pak v Číně. A s dalšími elektrickými modely na obzoru očekává víc než co jiného roky trápení. Foto: Porsche
Zdroje: China Daily, Autocar, Porsche
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva