Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci investovali dalších 1,7 miliardy do nového řešení pohonu aut, snadno může být čistší než elektřina
7.4.2022 | Petr Prokopec
Automobilky dnes povětšinou berou jako jedinou budoucnost aut elektrický pohon, ten ale podle nás není všespásný, inteligentní řešení vyžaduje poněkud více pestrosti. Přesně touto cestou jde Porsche a přitápí pod kotlem docela jiné alternativy.
Ještě donedávna se zdálo, že budoucnost aut je knihou, ve které lze číst s neochvějnou jistotou o tom, co se skutečně stane. Evropská unie totiž v rámci plnění závazků plynoucích Pařížské klimatické dohody přišla se strategií Green Deal, která měla vést k úplné elektrifikaci automobilové dopravy. Sama o sobě nám přišla utopická, nicméně vidle do těchto plánů hodil až konflikt na Ukrajině. Podle nás je nyní tuplem nereálné, aby ambiciózní záměry byly realizovány bez neospravedlnitelné devastace ekonomiky, nikde ale není psáno, že od reality odtržení politici dál nepojedou svou.
Bez ohledu na to se ale více mluví také o jiných způsobech, s nimiž by starý kontinent mohl automobilovou dopravu ozelenit. Jedním z nich jsou syntetická paliva, kterým se věnuje zejména Porsche. Tato automobilka nově dokonce investovala dodatečných 75 milionů dolarů (cca 1,7 miliardy Kč) do společnosti HIF Global LLC, která se zabývá nejen vývojem e-paliva, ale rovněž pod ni spadá i továrna Haru Oni v chilském Punta Arenas, kde má ještě letos začít pilotní výroba.
Porsche se přitom syntetickými palivy již nějakou dobu zabývá, přičemž jej úspěšně otestovalo nejen v laboratořích, ale také na závodních drahách. Právě v motorsportu pak s jeho využitím počítá v prvé fázi, zatímco v té druhé již bude e-palivo nasazeno také v továrnách při vývoji a testech. Stejně tak jím budou poháněny i všechny vozy začleněné do programu Porsche Experience. Pokud tedy s zuffenhausenskými vozy budete řádit třeba na Polárním kruhu, budou poháněna právě e-palivy. Emise CO2 má toto řešení snížit o 80 až 90 procent.
Zní to slibně, na svět ale nehledíme růžovými brýlemi, a tak syntetická paliva vnímáme se všemi jejich klady i zápory. Stejně jako v případě všech dalších nefosilních médií (elektřina, vodík atp.) nejde o primární energetický zdroj - ani syntetická paliva nerostou na stromě. Musí se vyrobit, vyžadují tedy jiný energetický vstup, v případě řešení podporovaného Porsche jde o větrné elektrárny v Chile.
Je ale třeba dodat, že jde o pořád lepší prostředek než vodík (protože ten se musí vyrobit stejně, pak je energeticky náročné jej skladovat a vytvářet z něj zpět elektřinu palivovými články je též neefektivní - e-paliva odnesete v kanystru a účinnost spalovacího motoru může palivový článek i překonat) i bateriové elektromobily, neboť pro ně musíte vyrobit elektřinu tak jako tak. A i když ji dokáží proměnit v pohyb efektivněji, musíte pro ně budovat rozvodnou síť, nabíječky a především vyvíjet a vyrábět samotná nová auta, která pracují s velmi neekologicky vyráběnými akumulátory se značně omezenou životností. Vedle toho rázem e-paliva nevypadají jako takový nesmysl, optikou celého životního cyklu automobilu může jít snadno o nejčistší řešení, zvlášť pak pro některá využití.
„E-paliva jsou důležitým příspěvkem ve snaze o ochranu klimatu a doplňují náš elektrický program. Tím, že Porsche investovalo do průmyslové výroby syntetických paliv, jen dokázalo, že skutečně klade důraz na udržitelnou mobilitu. Celkově přitom naše investice již přesáhly 100 milionů dolarů,“ uvedla k tématu Barbara Frenkel, která je u automobilky zodpovědná za zásobování.
My pak už jen dodáme, že Chile bylo zvoleno hlavně kvůli čisté větrné energii. Ta bude napájet elektrolyzéry, jenž oddělí vodík od kyslíku. První zmíněný prvek pak bude sloužen s přefiltrovaným CO2, čímž vznikne syntetický metanol jakožto základ e-paliva. A právě s jeho pomocí by Porsche chtělo udržet při životě spalovací jednotky ještě po mnohá desetiletí.


Porsche se podílí na výstavbě továrny Haru Oni v Chile, stejně jako na vývoji syntetických paliv. S jejich pomocí chce udržet při životě spalovací motory co nejdéle. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 4 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 6 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 7 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 9 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 17:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB