Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
16.6.2024 | Petr Prokopec
Zájem o elektromobily chladne, ty sportovní pak klientelu neberou u srdce skoro vůbec. Zrovna Porsche to musí vidět velmi zřetelně, přesto s elektrickými experimenty už teď riskuje v Evropě a příští rok se chce posunout ještě dál. Skoro bychom se vsadili, že to ještě přehodnotí.
Není pochyb, že Porsche dokáže stavět jedny z nejlepších sporťáků na celém světě. Stojí za tím dekády zkušeností nasbíraných nejen na veřejných silnicích, ale také na závodních okruzích. Vždy u toho byl benzinový pohon, s dieselem značka experimentovala jen velmi krátce během své moderní éry (tedy pokud pomineme její traktory). Aktuálně sice představila hybridní 911, ovšem i v jejím případě prim hraje tradiční plochý spalovací šestiválec a auto nakonec víc provokuje jinými změnami.
Porsche nicméně posledních pár let zmiňuje, že jeho budoucnost je především elektrická. S tímto pohonem představila v roce 2019 Taycan, který se v mezičase dočkal několika karosářských variant, stejně jako modernizace. Jenže když se podíváme na letošní registrace za první čtyři měsíce letošního roku podle dat JATO Dynamics, zjistíme, že jde vedle Panamery o vůbec nejhůře prodávaný model značky. U Panamery ale dochází ke střídání stráží, takže je 40% meziroční propad prodejů pochopitelný, v případě Taycanu jsme dole o 56 % a 2 659 aut prodaných v EU ani Porsche nespasí. A jsme zvědavi, jak na tom bude Macan po opadnutí první vlny zájmu, tam Porsche riskuje ještě víc.
Němci ale na výsledky čekat nebudou a jen s elektrickým pohonem počítají také u dua 718 Cayman a Boxster, což by znamenalo konec téměř se všemi spalovacími sporťáky, zůstaly by uť jen deriváty 911. Tyto dvoumístné stroje ostatně v Evropě už skoro nekoupíte (vyjma pár vrcholných variant, které dostaly výjimku), a to kvůli novým směrnicím GSR2, jež začnou v Evropě platit od července. Nově se však ukázalo, že automobilka s nimi už moc nepočítá ani pro zbytek světa. Jejich výroba má dle informací z amerického dealerského systému skončit v říjnu 2025.
Elektrické náhradníky bude podepírat architektura SSP Sport, která umožňuje zástavbu pouze zadního nebo zadního a předního elektromotoru. Koncern Volkswagen má ale s jejím vývojem zpoždění, načež je otázkou, zda stále platí debut v příštím roce a zahájení prodeje v tom následujícím. I kdyby ale tyto termíny byly dodrženy, je třeba si uvědomit, že zájem o elektromobily začíná již nyní slábnout. A platí to hlavně u sporťáků, což přiznal i šéf Rimacu a popsal také důvody. Zrovna jeho nelze podezírat z toho, že by elektromobilům škodil.
I sám VW navíc aktuálně uznal, že své elektrické plány přestřelil, a proto posílá přes bilion na vývoj nových spalovacích aut. Architektura SSP je přitom koncipována jako superplatforma, jež měla nahradit nejen provedení MEB určené stávajícím koncernovým elektromobilům, tak i MQB používané spalovacími vozy. Nevěříme tedy tomu, že Porsche své plány naplní. Zda jej „vyléčí” už dlouhodobější bilance elektrického Macanu, je otázkou, to přece jen není sporťák, nedovedeme si ale představit, jak se nadšenci ženou pro elektrický Cayman. V tuto chvíli bychom sázeli spíš na to, že se renesance spalovacích Porsche dříve nebo později dočkáme i v Evropě.
Boxster a Cayman mají definitivně skončit v říjnu příštího roku, poté automobilka počítá u této modelové řady pouze s elektromobilitou. Jelikož ale zájem o ni slábne, nevěříme, že Porsche své plány nezmění. Foto: Porsche
From the dealer portal https://t.co/8TGjZ07GhA pic.twitter.com/S2XZafRGRs
— Zerin Dube (@SpeedSportLife) June 12, 2024
Zdroje: Zerin Dube@X, JATO Dynamics, Porsche
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
před 5 hodinami - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
včera - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů 08:00
- V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025 včera 17:09
- Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích včera 16:00
- Petr Svoboda za MTM Kawasaki 10.12.2024
- Indian Motorcycle v Evropě končí se vzduchem chlazenými motory 10.12.2024
Nejčtenější články
- Nesmyslná sázka na elektrická auta poslala Hertz do hlubokých ztrát. Prodělal 31 miliard za kvartál, loni byl 15 miliard v plusu
13.11.2024 - Zvolení Trumpa je další tragédií hlavně pro Audi, řada špatných rozhodnutí ho vážně může přivést na hranici bankrotu
13.11.2024 - Ruský trh s auty je už druhý největší v Evropě a první místo má na dostřel, Japonci ruší část sankcí
13.11.2024 - Situace v Německu zašla tak daleko, že dodavatelé elektřiny začali rozebírat existující dobíjecí stanice
13.11.2024 - Mazda klidně pustí do výroby sedan s motorem V6 a pohonem zadních kol, její jedinou podmínku musíte splnit vy
13.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva