Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche chce navzdory současnému nezájmu dál skončit hned se třemi spalovací vozy, riskuje tím opravdu hodně
10.7.2024 | Petr Prokopec
Zuffenhausen se v tomto ohledu dlouho nezdál být moc dogmatický, nyní je ale připraven odpravit své dojné krávy stůj co stůj. Jsme přesvědčeni, že mu to okolnosti nedovolí, už snaha to zkusit ale může hodně bolet.
Ještě donedávna se zdálo, že Porsche je na budoucnost dobře připraveno. Jednu pevnou oporu měl představovat hlavně model 911, u kterého chce značka nabízet spalovací pohon tak dlouho, jak to jen bude možné, zejména s pomocí syntetických paliv. Ve druhém případě se Porsche chtělo věnovat také elektromobilitě.
Když dorazil Taycan, tedy moderní elektrická prvotina značky, vzbudil velký zájem. Navíc se v dané době věřilo, že prodeje budou i nadále stoupat dvou- či u některých značek dokonce tříciferným tempem. I proto ostatně některé automobilky oznámily, že spalovací ústrojí pošlou do důchodu už za pár let. Jenže loni se dobře promazané soukolí začalo zadrhávat a automobilky začaly zjišťovat, že tržní potenciál elektrických aut je značně omezený. Kupodivu se to výrazně dotklo i Porsche, které Taycanů najednou prodává o polovinu míň a musí adekvátně omezovat výrobu.
K tomuto kroku navíc automobilka přistoupila poté, co Taycan prošel faceliftem, dostal vyšší výkon, delší dojezd a další vylepšení. I v Zuffenhausenu by tak měli pochybovat o své někdejší strategii, protože pohlížet pravdě do očí se aktuálně moc nenosí, zástupci Porsche dál trvají na tom, že během velmi krátké doby z nabídky definitivně odstraní své spalovací stálice. Konkrétně půjde o Macan, Boxster a Cayman, které už vypadly z evropské nabídky (bavíme se tedy jen o zemích EU), jinde ve světě ale k mání jsou.
Ani to to už ale nebude trvat dlouho. Uspokojit klientelu mají místo nich jejich elektrické alternativy, kdy SUV je již na světě. Sportovní duo s bateriovým pohonem má dorazit v průběhu příštího roku, kdy si spalovací verze budou moci koupit ještě Britové či Američané. Respektive kdokoli, kdo nežije v zemích EU. Produkční manažer značky Albrecht Reimold nyní Automobilwoche potvrdil, že spalovací SUV mimo starý kontinent dokonce vydrží v prodeji nanejvýš do roku 2026. A pak se i nad ním zavře voda.
„Jeho platforma dosáhla konce životního cyklu,“ uvedl Reimodld s tím, že si je vědom poklesu zájmu o elektrická auta. Nicméně budoucnost bateriového Macanu prý „nebude definovat jedno číslo“. „Pro nás jakožto pro luxusní automobilku není objem tím klíčovým hnacím motorem,“ říká. S čímž pochopitelně na jedné straně souhlasit lze. Jenže nesmíme zapomínat na to, že Macan se dosud staral o takřka třetinu veškerých registrací značky.
S elektromobilitou jsou přitom spojené hlavně vyšší ztráty, pro Porsche v tuto chvíli minimálně tržní - za první půlrok prodalo celosvětově o 7 procent méně aut a nejvíce trpí zmíněný Taycan. A to první zlom dostupnosti Macanu, Boxsteru a Caymanu se spalovacími motory přichází teprve nyní. Jsme tedy zvědavi, jak se vše vyvrbí, zůstáváme ale přesvědčeni, že trh tak rychlý přechod hlavně na elektrický pohon Porsche nedovolí, v případě Macanu, Boxsteru i Caymanu jde o z různých důvodů kontroverzní alternativu. Zatím ale Němci věří tomu, že si touto cestou mohou dovolit jít.
Nový elektrický Macan startuje na 2,1 milionech korun, za něž dostáváte baterie o kapacitě 100 kWh. To je ekvivalent 25,6litrové nádrže, na který 2,4tunové auto se 408 koňmi neujede udávaných 613 km ani náhodou. Že by tedy značka ročně prodala mezi 80 a 90 tisíci kusy, nyní působí jako bláhový sen. Přesto se ale stále počítá s odchodem spalovací verze na věčnost, v zemích EU ji už ostatně nekoupíte nyní. Foto: Porsche
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025 - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
15.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera - Britové chtěli udělat z nepotřebných telekomunikačních boxů u silnic dobíjecí stanice pro všechny. Zůstali u jednoho, který rozeberou
včera - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
včera - Alpina představila poslední nové auto ve své nezávislé éře. A je tím nejsilnějším v její historii, jede až 330 km/h
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera
Živá témata na fóru
- Zubní vybavení pro domácí mazlíčky 01.18. 02:33 - max22
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom