Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche 960 a Pajun: Zuffenhausen chystá konkurenty Ferrari 458 Italia a BMW 3
3.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Porsche řadí ve vývoji nových modelů vyšší kvalt. Kromě supersportu 918 Spyder a SUV Cajun dorazí v průběhu pár let další dva zbrusu nové vozy.
První z nich by měl mít interní označení 960, objeví se v roce 2015 a půjde o přímého rivala pro Ferrari 458 Italia. Svými výkony se devětsetšedesátka s motorem umístěným před zadní nápravou zařadí nad nejsilnější verze 911 991, ale zároveň nesmí ohrozit vlajkovou hybridní loď 918. Nové Porsche mělo být původně postaveno na platformě aktuální devětsetjedenáctky, ale cenovka téměř šest milionů korun se pro tento typ šasi zdála být vrcholovému managementu firmy příliš vysoká.
Proto Porsche použije úplně novou platformu koncernu VW s (pro české ucho) poněkud neobvyklým názvem MIMO. Ta by se měla po uplynutí životnosti nedávno představeného modelu 991 stát základem rovněž pro příští devětsetjedenáctky, ale to asi ještě chvíli potrvá. Jak jsme si nedávno řekli, Porsche 911 má podle nedávno odhalených plánů automobilky vydržet ve výrobě s průběžnými modernizacemi až čtrnáct let.
Podle informací prosakujících z Zuffenhausenu nebude mít typ 960 žádnou spojitost s Porsche 918 Spyder. Je to dosti pochopitelné, protože hybridní supersport rozhodně nebude masovou záležitostí a podobně jako Carrera GT bude produkován ve velmi omezené sérii a navíc s unikátní technikou.
To je ale zároveň signál, že devětsetšedesátka stane časem na absolutním vrcholu značky Porsche. Aby se tak skutečně stalo, automobilka má před sebou jeden nesmírně důležitý a náročný úkol. Především musí nejdříve prosadit dokončení zmiňované platformy MIMO u vedení koncernu VW. V této chvíli nese pracovní označení MSB-M (modular sports car matrix - mid-engined), jenže v důsledku nedostatku odhodlání jedné z koncernových značek zatím nedospěla do finále. Že by Audi?
Otevřená zatím zůstává také volba motorů. Zdroje v Porsche tvrdí, že to klidně může být bi-turbo osmiválec vycházející z agregátu použitého v Cayenne, ale kvůli úspoře hmotnosti, kompaktním rozměrům, snížení těžiště a nevyhnutelnému downsizingu stejně tak i dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec 3,8 litru, který by mohl mít až 600 koní a 750 newtonmetrů. Ostatně svým charakterem by také lépe zapadal do filosofie Porsche. Pokud jsou naše informace správné, příští klientela může očekávat dva typy karoserie a to kupé a roadster.
Co druhý vůz? Pracovně se mu v zahraničních médiích říká „Pajun“, což je slovní hříčka a zjevná narážka na již potvrzený Cajun jako zmenšeninu Cayennu a spojitost s modelem Panamera (Panamera Junior). Ano, další dílo by měla být menší čtyřdveřová limuzína, ale vlastně to není tak docela pravda, neboť vůz by měl bodovat ve sférách, které opustil BMW se svou řadou 3 - tedy u zákazníků sportovně laděných vozů střední třídy. Stejně jako se říká, že další generace Panamery dorazí v několika dalších karosářských variantách, tak by měl i z typu „Pajun“ vzniknout kabriolet, kupé a dokonce něco na způsob shooting breaku. Základ vozu by měl být sdílený společně s příštími vozy značek Bentley a Lamborghini, ale také nástupcem Panamery (byť adekvátně prodloužený).
„Pajun“ má být představen v roce 2016, bude postavený na platformě MSB a počítá se s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Základní model se bude spoléhat na atmosférický plněný vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru nebo menší turbo. Větší přeplňované šesti a možná i osmiválce se pak mají svými výkony pohybovat kolem 400 až 550 koní. Špičková varianta „Pajunu“ (příšerná přezdívka, co?) by pak mohla dostat nově představený agregát 4,0 TFSI s výkonem až 600 koní. Neměla by chybět ani hybridní verze s technikou Audi A8 Hybrid, tedy dvoulitrem TFSI a elektromotorem o kombinovaném výkonu kolem 250 koní. A pokud nám tou dobou EU definitivně nezakáže diesely, objeví se rovněž 3,0 TDI s 250 až 313 koňmi.
Uvidíme, co z toho všeho nakonec bude pravda, ale dosud známé informace dávají smysl.







Bude nový model 960 vypadat podobně, jako studie absolventky Royal College of Art Julliany Cho?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 3 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- V pátek v Kataru na čele Morbidelli včera 21:29
- Nejlepší čas pro Gonzalese, 20. Salač včera 20:48
- Nejrychlejším byl lídr šampionátu Rueda včera 20:29
- Vítězem Superpole SSP v Assenu Can Öncü, 22. Vostatek včera 16:40
- Mezi Superbike zatím vévodí Bulega s Ducati včera 16:09
Nejčtenější články
Němci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
12.3.2025Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
12.3.2025Největší evropský výrobce baterek zkrachoval. Firmu nikdo nechce, jde o jeden z největších bankrotů v moderních evropských dějinách
13.3.2025Porsche přijde s novým spalovacím SUV. Jeho byznys upadá, pryč jsou prodeje, marže i zisky, propustí 3 900 lidí
13.3.2025Green Deal EU může nabrat docela nový směr. Zavřené továrny VW by mohly posloužit výrobě zbraní, nebylo by to poprvé
13.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon