Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil

Dřívější elektrická odnož Volva řízná někdejším šéfdesignérem Škody dlouho viděla sebe sama jako budoucnost automobilového světa, v poslední době ale jen padá ke dnu. A tohle je další rána, prodělat 27 miliard při obratu 55 miliard už je kumšt.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil

30.6.2024 | Petr Miler

Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil

/

Foto: Polestar

Dřívější elektrická odnož Volva řízná někdejším šéfdesignérem Škody dlouho viděla sebe sama jako budoucnost automobilového světa, v poslední době ale jen padá ke dnu. A tohle je další rána, prodělat 27 miliard při obratu 55 miliard už je kumšt.

Když akcie nějaké firmy ztratí v horizontu necelých tří let 97,7 procenta své hodnoty, víte, že situace je špatná. Přesně tento smutný výsledek definuje automobilku Polestar, dříve samostatného úpravce Volv, pak sportovní divizi Volva, následně elektrickou odnož Volva a teď už jen kolabující samostatnou firmu, která by bez čínských zdrojů zřejmě dávno skončila stejně jako Fisker. Její naivní pokus prosadit se v automobilovém světě jen s pár elektromobily málo známé značky zachází na úbytě a už začátkem června bylo hodně zle. Teď je ale ještě hůř.

Tou dobou totiž Polestar stále ještě odkládal zveřejnění svých finančních výsledků za loňský rok, což je během šestého měsíce roku následujícího krajně neobvyklý stav. Důvodem navíc měly být nesrovnalosti v účetnictví za předchozí období, což je přilévalo olej do ohně obav z kondice firmy. Trvalo přesto skoro celý další měsíc, než Polestar výsledky zveřejnil. A je z nich celkem jasné, proč tento krok valil před sebou tak dlouho, jak jen mohl.

Vše vyplulo na povrch v pátek, kdy automobilka po měsících odkladů přiznala, že dokonce i její obrat v roce 2023 klesl a ztráta dosáhla rekordní výše. Firma uvádí, že poptávka po jejích vozech vázne a slevy ji nedokázaly nakopnou ani tak, aby aspoň u obratu z minulé účetní období zůstalo kladné znaménko. Snížily se také příjmy společnosti z prodeje emisních povolenek. Automobilka dále konstatuje, že poptávku negativně zasáhly obavy z dojezdu, vyšší úrokové sazby a levnější konkurenční vozidla spoléhající na spalovací motory.

Polestar tak za rok 2023 vykázal tržby ve výši jen 2,38 miliardy dolarů (asi 55 miliard Kč), což je o 3 % méně než v roce 2022. Čistá ztráta se za loňský rok bere dech, činí 1,17 miliardy dolarů (přes 27 miliard Kč) místo beztak masivních 481,5 milionu dolarů za předchozí období. Automobilce se tak podařilo prodělat ekvivalent víc jak 49 procent svého obratu, to se jen tak nevidí. Svůj podíl na tom měly nejen obchodní nezdary, ale i snížení hodnoty aktiv v podobě skladových Polestarů 2 o 329,7 milionu USD (asi 7,7 miliardy Kč).

Hodnota akcií společnosti se po zveřejnění výsledků propadla asi o 8 procent na 0,13 USD. Oproti nejvyšší uzavírací hodnotě z listopadu 2021 (5,46 USD) jde o už zmíněný pokles o víc 97,7 procenta, což je masivní sešup nejlépe naznačující, kam Polestar směřuje. Navíc může být i hůř, firma uvedla, že své výsledky za první letošní čtvrtletí a objemy za druhé čtvrtletí oznámí 2. července před otevřením trhu, tedy již v úterý. Čekejme další špatné zprávy a žhavého kandidáta na opakování osudu už zmíněného Fiskeru.


Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil - 1 - Polestar 2 2020 nove foto 01Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil - 2 - Polestar 2 2020 nove foto 02Polestar po měsících odkladů zveřejnil své finanční výsledky za loňský rok, teď už je jasné, proč je tak dlouho tajil - 3 - Polestar 2 2020 nove foto 03
Polestar dál míří jediným směrem, s tímto hospodařením není firma schopna dlouho přežít ani s čínským kapitálem za zády. Foto: Polestar

Zdroj: Polestar

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.