Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokuta pro VW za nesplnění emisních cílů EU teprve ukazuje, jak drastický trest to je
22.1.2021 | Petr Prokopec
I když jsme mnohokrát zmiňovali, že automobilkám hrozí na nesplnění cílů tak vysoké pokuty, že si je nemůže dovolit snášet nikdo. Až náznak konkrétní sumy udělené za nicotné překročení hranice nastavené EU teprve ukazuje, o jakých penězích se bavíme.
O stále přísnějších limitech spotřeby paliva resp. emisí CO2 mluvíme již léta, stejně jako zmiňujeme pokuty s nimi spojené. Až dosud ale na žádné nedošlo, neboť teprve od roku 2020 platí limity tak nízké, že se reálně nemožné je splnit. A i na papíře to dá zabrat tak moc, že se to nemusí povést. Co následuje? To ukazuje případ koncernu VW.
Němci přiznali, že jakkoli snížili průměrné emise prodaných aut v roce 2020 o nemalých 20 procent na až absurdních 99,8 gramu CO2 na kilometr (ekvivalent 3,77 litru nafty a 4,3 litru benzinu na 100 km - kdo s takovou spotřebou či jejím ekvivalentem jezdí či alespoň může teoreticky jet?), požadavky Evropské unie stále nesplnil. Kýžený cíl mu tak unikl o pouhého půl gramu (0,5 g, skutečně), což ovšem vyústí v pokutu, která by jinou firmu mohla zlikvidovat.
Ještě než se posuneme dále, je třeba připomenout, jak je možné, že Volkswagen takřka splnil cíl výše zmíněným číslem, když v souvislosti s limitem se soustavně mluví o 95 g/km. Ten je ovšem navázán na hmotnost 1 379,88 kilogramu. Za každých dalších 100 kilo navrch se pak automobilce zvyšuje hranice o dalších 3,33 gramu, díky čemuž cíl pro výrobce těžších aut klidně může ležet i nad 100 gramy CO2 na kilometr.
Cíl tedy není pro každého zcela jednotný, přičemž u Volkswagenu zjevně činil 99,3 gramu CO2 na kilometr. Jak jsme ovšem zmínili, tento limit německému koncernu o půl gramu unikl. Podle agentury Reuters tak jedna z největších automobilek na světě očekává pokutu, která by se měla pohybovat „v nižších stovkách milionů“. Jde přitom pochopitelně o eura, konkrétní cifra však zatím není známa. Nicméně i kdyby šlo „jen“ o 200 milionů Eur, stále se jedná o přibližně 5,2 miliardy korun, které musí VW Group zaplatit za pouhý půlgram v navíc naprosto virtuálním světě. A „nižší stovky milionů“ může být také 300 nebo 350 milionů euro.
Jak jsme již zmínili, auta VW by musela v průměru jezdit s asi čtyřlitrovou spotřebou či jejím ekvivalentem, což možná dokáže pár nejmenších modelů, jinak žádný. Vodí nás tedy VW po letech opět za nos? Ne, to nás za nos vodí EU, která spotřebu, a tedy i emise elektrických aut započítává jako nulové (či hybridních jako extrémně nízké) a ještě je násobí, jako by byla prodána vícekrát. Jen tak se mohlo stát, že VW vykazuje emise CO2 spojené se svou flotilou, které v praxi nemůže dosahovat ani náhodou.
Právě hlavně elektrická auta jsou pro VW cestou alespoň ke zmírnění pokut, proto je tak vehementně nabízí, i když o ně většina lidí nestojí. Loni se díky tomu stal elektrickým lídrem v západní Evropě, neboť na kontě má 315 400 aut osazených elektrickým pohonem. Mimo to se pro umělé snížení vykazovaných emisí spojili s jinými jinými výrobci (víme konkrétně o MG), kterým za to zaplatili další, blíže nespecifikované peníze. Ovšem ani to nestačilo. Dle šéfa koncernu Herberta Diesse za tím stojí zejména příchod pandemie, kvůli které i přes čtyřnásobný nárůst prodejů nakonec oněch elektrifikovaných aut nebylo dostatek. Diess nicméně dodává, že letos by již VW Group s limity problém mít neměl - pochopitelně opět stejným způsobem.
Bizarní je, že automobilky BMW a Mercedes, které nabízejí v průměru mnohem větší, výkonnější a tedy i „užranější” (a nutno dodat také těžší, mají tedy limit vyšší) auta, podmínky EU splnily. Stalo se tak opět díky elektromobilům, podle našich informací od dealerů se tak ale nestalo skrze skutečné prodeje, ale masivními registracemi těchto aut na prodejce i samotnou automobilku. A také přiškrcením prodejů výkonnějších verzí ostatních modelů - před koncem loňského roku nebylo možné nic takového sehnat, dealeři si už dříve nesměli brát ani na sklad určitá výkonnější auta a sami jsme byli před Vánoci svědky momentu, kdy v celé Evropě bylo u prodejů na skladě jediné volné BMW X3 30d - i taková verze byla kvůli svým CO2 považována problematickou. Hybridních či elektrických modelů byl k dispozici nespočet.
Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby rovněž Volkswagen (samozřejmě za přispění Škody, Audi, Seatu a Porsche) nepřitopil pod elektrickým kotlem. Zejména proto, že „hodnota elektrických aut” z hlediska boje proti pokutám od EU začíná klesat. Zatímco loni si firmy mohly jeden prodaný exemplář s údajně nulovými emisemi započítat do prodejů dvakrát, pro letošek ekvivalent už to jde jen 1,67krát a příští rok se skóre této podivné hry změní na 1,33.
Znovu se tak musíme ptát, čeho tím chce EU docílit. Elektrifikace ve své současné formě není čistou ani zdaleka, nahrazení spalovacích aut elektrickými tedy životnímu prostředí nepomůže a o sekundárních dopadech jsme mluvili mnohokrát. Automobilky ale zkrátka nemají na výběr - pokud má půl gramu pro VW cenu miliard, jistě si dokážete spočítat, jakou cenu by mělo třeba 10 gramů.
VW loni díky prodejům modelu ID.3 a jeho na oko nulovým emisím CO2 (navíc započítávaných dvakrát) nesplnil cíle EU jen o půl gramu na km. I tak ho to bude podle jeho slov stát stovky milionů euro, tedy nejméně 5,2 miliardy korun. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva