Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojišťovny se s krádežemi aut zneužitím bezklíčového vstupu začaly vypořádávat po svém
6.1.2021 | Petr Prokopec
Vykrást nebo ukrást auto je dnes snazší než kdy dříve a pojišťovnám to pochopitelně leze do peněz. Po letech přehlížení tohoto problému tak jednají.
Na počátku tohoto milénia mohli po bezklíčovém odemykání a startování aut sáhnout pouze zákazníci těch nejprestižnějších značek. Za nemalé peníze přitom dostali nejen komfort, ale také odpovídající zabezpečení. Dnes nicméně nemusíte po kapsách hledat klíčky ani od těch nejmenších či nejlacinějších aut na trhu. Místo toho k nim jednoduše přijdete a elektronický signál vám auto odemkne a nechá jej neprodleně nastartovat. Problémem však je, že stejný servis poskytuje také zlodějům vybaveným primitivní a snadno dostupnou technikou, jak jsme se mnohokrát přesvědčili.
„Tento systém se zdá být velmi snadno zneužitelný zloději,“ potvrzuje zmíněné Henk van Vliet, bezpečnostní expert společnosti Kiwa SCM. Zlodějům stačí, aby si pořídili zařízení prodlužující signál vysílaný klíče a přiblížili se domu, u nějž je vůz zaparkovaný a v němž majitel velmi pravděpodobně pohodí klíče kamsi na polici v předsíni. Jakmile je patřičný signál nalezen, může dojít k prodloužení až o kilometr. Rázem tak opravdu není těžké daný vůz odcizit či alespoň otevřít a vykrást z něj, co se dá.
Němci přitom loni otestovali hned 360 aut a zjistili, že pouze některé modely Jaguaru a Land Roveru, stejně jako zcela nový VW Golf, dokážou zlodějům odolat. Všechny ostatní vozy však představují potenciální riziko. Cílem zlodějů se navíc mohou stát opakovaně. Iwanna de Jonge z Nizozemské asociace pojistitelů totiž dodává, že třeba v případě Audi A3 dochází na odcizení volantů z těchto aut jen v Nizozemsku osmsetkrát (!) do roka, přičemž cena jednoho kousku činí 2 000 Eur (cca 52 tisíc Kč).
Zloději přitom tyto díly zasílají do převážně do Polska, kde se pak jako použité kupují klidně i dealeři z Nizozemska. Existuje tak vlastně teoretická šance, že pokud si pořídíte volant již použitý, můžete se dočkat přesně toho kusu, který vám byl ukraden. Stejně jako je tu ovšem i šance, že vám bude odcizen znovu. A v případě, že vlastníte Toyotu RAV4 či C-HR, pak vám spolu s ním zmizí i zbytek, neboť tyto modely patří v zemi tulipánů mezi nejčastěji kradené.
Škody spojené s krádežemi zneužitím bezklíčového zamykáním každoročně dosahují sumy 100 milionů Eur (skoro 2,7 miliardy Kč), rozhodli se nizozemské pojišťovny, že s tímto problémem musí něco udělat. A tak od 1. ledna letošního vyžadují nový bezpečnostní certifikát, který dokládá, že systém toho či onoho vozu nelze jednoduše zneužít. Jak jsme ale zmínili, obtížně zneužitelných systémů je minimum, ostatní lze leda vypnout. A pokud majitel takový certifikát nepředloží, pojišťovna jednoduše odmítne jeho vůz pojistit proti krádeži, protože riziko je příliš velké.
S certifikátem jsou spojené nové standardy, na které část automobilek začíná přecházet teprve v poslední době. Třeba ten, že klíček pět minut od posledního pohybu přechází do režimu spánku, kdy již žádný signál nevysílá. Něco takového ale pro většinu aut není k dispozici ani dodatečně a krom toho už je jen možné požádat servis, aby vám bezklíčové zamykání trvale deaktivoval. V té chvíli sice přijdete o komfort spojený s „keylessem”, i když za něj zaplatíte, ale aspoň budete mít svůj vůz krytý pojištěním.
Pokud víme, v tuto chvíli jde o iniciativu pojišťoven jen v Nizozemsku, bylo by ale naivní se domnívat, že zůstane u toho. Riziko krádeže spojené s bezklíčovým vstupem a startem je zkrátka příliš vysoké na to, aby pro pojišťovny byly takové vozy rozumně pojistitelné, a tak dříve nebo později čekejme něco takového i jinde. Útěchou může být, že stále více výrobců pracuje na obdobách výše zmíněného zabezpečení, popř. jej už používá - zmiňme Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Škodu, Toyotu nebo Volkswagen. Neradujme se ale předčasně, zločin obvykle najde způsoby, jak zůstat dál o krok napřed.
Bezklíčové odemykání a startování aut se začalo stávat stále větším problémem, nebo zlodějům auta v podstatě servíruje na stříbrném podnose. Nizozemské pojišťovny přišly s neobvyklým řešením, jejich klienti jej ale stěží neocení. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: AD.nl
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
před 2 hodinami - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
před 3 hodinami - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
před 5 hodinami - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 6 hodinami - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva