Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojišťovny a rejdaři žalují Volkswagen o miliardy kvůli požáru a potopení obří lodi zapálené elektromobilem
7.3.2024 | Petr Miler
Technicky vzato je největší obětí tohoto neštěstí právě VW, jenže ve výsledku na něj více doplatily pojišťovací instituce a také firmy zajišťující provoz lodi. Tyto subjekty nyní chtějí, aby odpovědnost nesla německá automobilka proto, že je neinformovala o rizicích spojených s transportem elektrických aut.
Rizika spojená s požáry elektrických aut jsou neustále bagatelizována pro svou relativně malou pravděpodobnost. Ta je u mladších vozů tohoto typu (a žádné jiné ve větší míře neexistují) statistickým faktem, problém je ale jinde - i když elektromobily nemusí hořet tak často, když už hoří, je to řádově větší problém.
V roce 2022 to důrazně připomněla zkáza lodi Felicity Ace, která se po požáru potopila i s téměř 4 000 auty na palubě. Její náklad měl vzplanout kvůli baterii elektromobilu Porsche, kterým mohl být tou dobou jedině model Taycan. Už to samo o sobě leccos naznačuje - požáry aut na zaoceánských lodích se stávají, někdy jsou i dost ničivé, ale kdy naposledy vedla taková událost ke kompletní zkáze a potopení tak velkého plavidla? Na to potřebujete požár docela jiné intenzity, než o jaký se může postarat minimální množství paliva ponechávané v nádržích převážených spalovacích aut. Právě baterie „umí” takový vyvolat.
Proto také v reakci na tuto událost někteří rejdaři omezili či zcela zakázali převoz elektromobilů na svých plavidlech, smutná sága okolo Felicity Ace tím ale neskončila. Jak informuje agentura Bloomberg a upřesňují kolegové z Auto News, koncern VW je až nyní, s odstupem dvou let, konfrontován hned se dvěma žalobami, které jej mají učinit za celý incident finančně odpovědný.
Na druhé straně je rovný půltucet žalujících stran, klíčovou roli mezi nimi ale hrají firmy Mitsui OSK Lines a Allianz. Provozovatel lodi a věhlasná pojišťovna nechtějí nést za zkázu lodi jakoukoli ekonomickou odpovědnost právě kvůli tomu, že „požár způsobila lithium-iontová baterie vozidla značky Porsche”, jak stojí v žalobě. Ta viní VW z toho, že rejdaře ani pojistitele „neinformoval o možných nebezpečích spojených s transportem takových vozů a nezbytných preventivních opatřeních”.
O žalobě se dozvídáme až nyní, podána ale byla už před rokem. Řízení bylo v mezičase pozastaveno, aby jednotlivé strany sporu mohly dosáhnout smírného mimosoudního řešení, nezdá se však, že by k jakémukoli takovému došly. Jedno jednání probíhá u soudu ve Stuttgartu, druhé v Braunschweigu. Oba případy nyní mají být dále projednány, pakliže k dohodě na poslední chvíli přece jen nedojde.
A ve sporu nepůjde o malé peníze. Jen ztráta 3 965 vozů měla způsobit finanční škodu ve výši 155 milionů dolarů (asi 3,6 miliardy Kč), ztráta lodi a marné záchranné práce celkový účet vyšroubují nejméně o další stovky milionů výš. Rejdaři ani pojišťovny za to nechtějí nést odpovědnost - uvidíme, zda nakonec dojdou nějaké dohody s VW, popř. na čí stranu se přikloní soud v následném sporu.
Toto jsou smutné poslední momenty obří nákladní lodi Felicity Ace, jak je zachytilo portugalské námořnictvo před tím, než se plavilo potopilo. Foto: Marinha Portuguesa, CC0 Public Domain
Incident odskákalo také Porsche, které na lodi mimo jiné převáželo své Taycany, právě od baterie tohoto vozu ale měla celá loď vzplanout. Kvůli tomu je nyní koncern VW hnán k odpovědnosti za způsobení celé tragédie. Foto: Porsche
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva