Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pohádka o obrovském zájmu o 4,5tunové elektrické monstrum Hummeru končí brutálním propadem cen, kupci došli
30.11.2023 | Petr Prokopec
Je to jedna z největších absurdit na poli elektrických aut, jen jeho baterie váží víc než celá kompaktní auta. GM se ještě loni chlubil jeho 90 tisíci rezervacemi, což vytvářelo dojem obrovského zájmu, který při minimální výrobě nafoukl ceny. Teď se ukázala pravda.
Před několika málo lety koncern General Motors oznámil, že uvažuje o vytažení značky Hummer ze záhrobí. Nové provedení nicméně dle Američanů již nemělo být likvidátorem planety, nýbrž její spásou a místo objemného benzinového či dieselového motoru vsadit na elektrický pohon. Jak moc je přitom něco takového s ohledem na 4,5tunovou hmotnost vozu reálné, necháme na vašem posouzení, už jeho baterie ale leccos naznačí. Dnes se v nich ale znovu šťourat nechceme, věnovat se budeme raději cenám a prodejům.
Výroba vozu odstartovala 21. listopadu 2021, přičemž zpočátku šlo pouze o pick-up, než 30. ledna letošního roku na montážní linky nastěhovalo i spřízněné SUV. K zákazníkům jako první měla zamířit varianta Edition 1, která disponovala třemi jednotkami se souhrnným výkonem 1 000 koní. Ten měl vozu umožnit sprint na stovku za rovné 3 sekundy, zatímco s bateriemi o kapacitě 246,8 kWh byl spojen udávaný dojezd 529 km. Kromě toho úvodní edice dostala do vínku také paket Extreme Off-Road a režim krabí chůze, který umožňuje vytočení kol do boku.
GMC v roce 2021 oznámilo, že cena této verze bude startovat na 108 700 dolarech, což odpovídá dnešním 2,4 milionům korun. To je na poměry takto disponovaného elektrického auta vlastně málo a automobilka loni v listopadu oznámila, že má v rukou více než 90 tisíc rezervací a je výroba vyprodaná na dva roky dopředu. Ona Edition 1 pak byla rozebrána během pouhých 10 minut. O pár týdnů později však koncern GM vyrukoval s prodejními výsledky, které již tak oslnivé nebyly.
Zatímco v roce 2021 byl zákazníkům předán pouze jediný exemplář, loni bilance po celých dvanácti měsících činila jen 854 exemplářů. To bylo vlastně i poněkud překvapivé, neboť automobilka celkově vyrobila 4 890 exemplářů. Letos pak je na tom GMC ještě lépe, za prvních sedm měsíců totiž vzniklo dokonce 11 058 aut. Kolik jich však zamířilo k zákazníkům? Možná se raději něčeho chytněte, za první tři čtvrtletí šlo totiž jen o 1 216 vozů, z toho 1 167 připadá na Q3.
Dochází tak na potvrzení skutečnosti, na kterou poukazujeme již delší dobu - tedy že rezervace nejsou závazné objednávky. A že některé ohromující parametry elektrických aut ve výsledku neznamenají pohodlný automobilový život. Tomu, co se odehrálo, pak odpovídá i vývoj cen. Kombinace relativně malé výroby a pohádky o obrovském zájmu znamenaly, že se dealeři snažili ceny existujících aut jaksepatří nafouknout, zřejmě i proto byly prodeje tak malé ve srovnání s výrobou. Ještě nedávno tak dealeři nabízeli elektrický Hummer až za 325 tisíc dolarů (7,2 mil. Kč), s postupujícím časem se ale ukázalo, že příliš mnoho aut na skladech čeká na zákazníky, kteří při těchto cenách prostě neexistují.
Následovat tak musel doslova brutální propad ceny, neboť Hummer Edition 1 se dnes oficiálně prodává za 104 650 USD (2,3 mil. Kč) a k zákazníkům povětšinou míří s minimální dealerskou přirážkou. Proč tomu tak je, plně vysvětluje ona obrovská propast mezi vyrobenými a doručenými kusy. Úvodní zájem je vyčerpán, prodejcům tak namísto pohádkových marží zůstaly pouze oči pro pláč a napěchovaná skladiště. Vlastně by tak ani nebylo podivné, kdyby zakrátko začal být Hummer k mání levněji než dle oficiálního ceníku.
Pokud něco spojuje někdejší spalovací Hummer, zvláště pak generaci H3, a ten stávající elektrický, pak je to nezájem zákazníků. Dealerské žně spojené s obrovskými přirážkami jsou zjevně u konce, spíše lze na obzoru vyhlížet slevy. Zájem o auto je omezený a sklady plné. Foto: GMC
Zdroj: GM, Inside EVs
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB