Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pohádka o obrovském zájmu o 4,5tunové elektrické monstrum Hummeru končí brutálním propadem cen, kupci došli
30.11.2023 | Petr Prokopec
Je to jedna z největších absurdit na poli elektrických aut, jen jeho baterie váží víc než celá kompaktní auta. GM se ještě loni chlubil jeho 90 tisíci rezervacemi, což vytvářelo dojem obrovského zájmu, který při minimální výrobě nafoukl ceny. Teď se ukázala pravda.
Před několika málo lety koncern General Motors oznámil, že uvažuje o vytažení značky Hummer ze záhrobí. Nové provedení nicméně dle Američanů již nemělo být likvidátorem planety, nýbrž její spásou a místo objemného benzinového či dieselového motoru vsadit na elektrický pohon. Jak moc je přitom něco takového s ohledem na 4,5tunovou hmotnost vozu reálné, necháme na vašem posouzení, už jeho baterie ale leccos naznačí. Dnes se v nich ale znovu šťourat nechceme, věnovat se budeme raději cenám a prodejům.
Výroba vozu odstartovala 21. listopadu 2021, přičemž zpočátku šlo pouze o pick-up, než 30. ledna letošního roku na montážní linky nastěhovalo i spřízněné SUV. K zákazníkům jako první měla zamířit varianta Edition 1, která disponovala třemi jednotkami se souhrnným výkonem 1 000 koní. Ten měl vozu umožnit sprint na stovku za rovné 3 sekundy, zatímco s bateriemi o kapacitě 246,8 kWh byl spojen udávaný dojezd 529 km. Kromě toho úvodní edice dostala do vínku také paket Extreme Off-Road a režim krabí chůze, který umožňuje vytočení kol do boku.
GMC v roce 2021 oznámilo, že cena této verze bude startovat na 108 700 dolarech, což odpovídá dnešním 2,4 milionům korun. To je na poměry takto disponovaného elektrického auta vlastně málo a automobilka loni v listopadu oznámila, že má v rukou více než 90 tisíc rezervací a je výroba vyprodaná na dva roky dopředu. Ona Edition 1 pak byla rozebrána během pouhých 10 minut. O pár týdnů později však koncern GM vyrukoval s prodejními výsledky, které již tak oslnivé nebyly.
Zatímco v roce 2021 byl zákazníkům předán pouze jediný exemplář, loni bilance po celých dvanácti měsících činila jen 854 exemplářů. To bylo vlastně i poněkud překvapivé, neboť automobilka celkově vyrobila 4 890 exemplářů. Letos pak je na tom GMC ještě lépe, za prvních sedm měsíců totiž vzniklo dokonce 11 058 aut. Kolik jich však zamířilo k zákazníkům? Možná se raději něčeho chytněte, za první tři čtvrtletí šlo totiž jen o 1 216 vozů, z toho 1 167 připadá na Q3.
Dochází tak na potvrzení skutečnosti, na kterou poukazujeme již delší dobu - tedy že rezervace nejsou závazné objednávky. A že některé ohromující parametry elektrických aut ve výsledku neznamenají pohodlný automobilový život. Tomu, co se odehrálo, pak odpovídá i vývoj cen. Kombinace relativně malé výroby a pohádky o obrovském zájmu znamenaly, že se dealeři snažili ceny existujících aut jaksepatří nafouknout, zřejmě i proto byly prodeje tak malé ve srovnání s výrobou. Ještě nedávno tak dealeři nabízeli elektrický Hummer až za 325 tisíc dolarů (7,2 mil. Kč), s postupujícím časem se ale ukázalo, že příliš mnoho aut na skladech čeká na zákazníky, kteří při těchto cenách prostě neexistují.
Následovat tak musel doslova brutální propad ceny, neboť Hummer Edition 1 se dnes oficiálně prodává za 104 650 USD (2,3 mil. Kč) a k zákazníkům povětšinou míří s minimální dealerskou přirážkou. Proč tomu tak je, plně vysvětluje ona obrovská propast mezi vyrobenými a doručenými kusy. Úvodní zájem je vyčerpán, prodejcům tak namísto pohádkových marží zůstaly pouze oči pro pláč a napěchovaná skladiště. Vlastně by tak ani nebylo podivné, kdyby zakrátko začal být Hummer k mání levněji než dle oficiálního ceníku.
Pokud něco spojuje někdejší spalovací Hummer, zvláště pak generaci H3, a ten stávající elektrický, pak je to nezájem zákazníků. Dealerské žně spojené s obrovskými přirážkami jsou zjevně u konce, spíše lze na obzoru vyhlížet slevy. Zájem o auto je omezený a sklady plné. Foto: GMC
Zdroj: GM, Inside EVs
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva