Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podivně nazvaná novinka Toyota dostala techniku, s níž komfortně projede skoro čímkoli
3.8.2021 | Petr Prokopec
Nevíme, koho napadlo dát tomuto vozu označení, které více než co jiného evokuje okruhový speciál, neboť se reálně hodí kamkoli jinam, jen ne sem. Nic to ale nemění na tom, že Land Cruiser GR Sport je pozoruhodně schopný stroj.
Vymyslet název nového automobilu není nic snadného. V prvé řadě musíte zjistit, zda jej již někdo nepoužívá či minimálně nemá zaregistrovaný. Dále je třeba zkontrolovat třeba různá nářečí, neboť v některých zemích může dané slovíčko vyznít i explicitně. Zejména je ovšem zapojení zdravého rozumu a logiky všech zúčastněných, jinak i dokonalý produkt může mít těžký vstup na trh, když vytváří jiný dojem, než jaký by dělat měl. A přesně to se může stát vrcholné verzi nové Toyoty Land Cruiser.
Toto SUV figuruje v nabídce japonské automobilky již několik dekád, přičemž letos v červnu došlo na odhalení nové generace J300. Ta se dočkala modulární platformy TNGA-F, díky které byla navýšena torzní tuhost, zatímco hmotnost klesla o podstatných 200 kilogramů. Automobilka mimo to snížila těžiště, ve spoustě dalších ohledů ale zachovala parametry spojené s předchůdcem. Týká se to jak pětimetrové délky, tak 2,85metrového rozvoru či nájezdových a přechodových úhlů.
Nyní se ukazuje, že tento krok byl záměrný. Již předchozí Land Cruiser byl v terénu mimořádně schopný, a proto v podstatě nebylo nutné posouvat jej dále. Toyota to ale přesto udělala, ovšem až s onou vrcholnou verzí. Pro tu by se hodilo označení ve stylu OFFRD XTRA či něco podobného, realita je ale z docela jiného těsta.
Novinka totiž zamíří do showroomů jako Land Cruiser GR Sport. Se sportováním či ostatními modely GR přitom nemá mnoho společného, pod přední kapotou se totiž nepohnul ani šroubek. Zákazníci tak mohou volit mezi 3,5litrovým benzinovým šestiválcem twin-turbo (415 koní) a 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem (309 koní), které pokaždé doplňuje 10stupňový automat. Základní atmosférický čtyřlitrový šestiválec se bez náhrady odporoučel.
Toyota prý při vývoji využila zkušenosti závodníků soutěžících v dakarské rallye, jíž se Land Cruiser účastní od roku 1995. Dosud pouze v kategorii produkčních vozů, od příštího roku by nicméně značka chtěla s novým speciálem zamířit trochu dále. Vůz bude postaven právě na bázi aktuálně odhalené varianty GR Sport, jež se od série liší specifickým bodykitem či 18palcovými litými koly.
Ve srovnání s regulérním provedením byla délka zkrácena o 5 milimetrů, což nevypadá jako diametrální rozdíl. Připadá však na přepracované nárazníky, jež vylepšují nájezdové úhly a tedy prostupnost v terénu. Automobilka zároveň novinku již standardně osadila předním a zadním elektronickým diferenciálem, zatímco u ostatních variant je možné připlatit pouze za ten zadní. Mimo to lze GR Sport objednat i v pětimístné a tedy lehčí formě.
Nejzajímavějším prvkem novinky je ale systém E-KDSS (Electronic Kinetic Dynamic Suspension System), kterým regulérní model vybaven být nemůže, a to ani za příplatek. Jde o elektronicky ovládaný podvozek, který umožňuje nezávislé nastavení předního a zadního stabilizátoru. Tím jednak zlepšuje schopnosti v terénu, E-KDSS prý auto protáhne skoro čímkoli, také ale zvyšuje stabilitu na zpevněném povrchu. A nejde jen o jízdní schopnosti, cestující uvnitř se cítí podstatně lépe, jak Toyota názorně demonstrovala s pomocí části přiložených záběrů.
Prodej na japonském trhu již odstartoval, přičemž benzinová verze vychází na 7,7 milionu yenů (cca 1,51 mil. Kč) a dieselová na rovných 8 mil. JPY (1,57 mil. Kč). Zajímavé pak je, že nový Land Cruiser v žádné verzi s logem Toyoty nedorazí do Spojených států. Místo toho si Američané budou moci pořídit jen novou generaci Lexusu LX, která byla a bude vylepšeným Land Cruiserem. Kdy ovšem ta bude debutovat, není známo.















Nová Toyota Land Cruiser GR Sport nemá se sportováním mnoho společného, místo toho byly ve srovnání s regulérními verzemi navýšeny její terénní schopnosti. Foto: Toyota
Klíčovým novým prvkem je systém E-KDSS, který zlepšuje průjezdnost terénem i pocity posádky v náročných jízdních situacích. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včeraNejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025
Nejnovější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
před 37 minutamiOvečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
včeraProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
včeraMercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva