Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster
22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Vyrobit skvělé auto za miliony korun je v podstatě jednoduché, vyrobit schopný vůz za pár set tisíc, to je výzva. Zvláště má-li to být off-road do divočiny.
Auta nabízí stále více muziky za stále méně peněz, na to už jsme si zvykli. Cenové relace v jednotlivých třídách se v podstatě nemění, v našich podmínkách navíc může peníze potřebné na nové auto vydat stále více lidí. Však vzpomeňme, kolik u nás stála auta v roce 1993 a kolik to tehdy bylo peněz.
Automobilky se tak snaží dostat od zákazníků více s pomocí nových technologií a výbav. Předhání se, kdo nabídne výkonnější motor, lepší podvozek, kvalitnější audiaparaturu nebo schopnější palubní systém. Za to všechno se dá připlácet, v tomto „šílenství” ale některé firmy snadno zapomenou na to, že části zákazníků stačí docela obyčejné auto, které ho na palubě nepřivítá milými slovy, nenastaví navigaci na nejčastější destinaci v ten den a ze středové konzole nevystřelí dvě láhve chlazeného šampaňského.
Jen díky tomu se mohlo stát, že na trhu vznikla mezera, kterou v posledních letech úspěšně zalepuje Dacia. Zpočátku podceňovaný rumunský výrobce pod ochranou Renaultu vytrvale malými krůčky vylepšoval své modely, až v roce 2010 představil Dacii Duster. Hřebík byl trefen na hlavičku, Duster se stal globálním úspěchem a po čtyřech letech výroby byl vyroben milióntý exemplář. Za sedm let se prodalo již přes 2 miliony kusů a renomé podřadného Renaultu začalo upadat. Na obrovský úspěch druhého pokolení se pokusí navázat nedávno uvedená třetí generace.
Dacia zacílila na obecenstvo, které chce nejlepší poměr užitné hodnoty a obětovaných peněz. Méně nároční zákazníci ocení jednoduché auto, které jim poslouží na obyčejné cestování bez nutnosti rozměrných displejů či několikavrstvých laků. Není to úplně nejlevnější auto s pohonem 4x4 na českém trhu, nejlevnější vůz, který lze nazvat off-roadem (Lada Niva u nás momentálně není oficiálně nabízena), ale ano. Člověk by si nemyslel, níže už se s cenou dostat nejde, jenže jde, akorát ne u nás.
Na druhé straně světa, kde by to mnozí ani nepředpokládali, bylo představeno nové nejlevnější auto do terénu. Mobius Motors z Keni uvedl svůj druhý model SUV, který je speciálně navržen tak, aby se vypořádal s drsnými prostředím za co nejnižší cenu. Nová generace robustního modelu Mobius 2 je založena na žebřinové konstrukci s ocelovým prostorovým rámem. V přední části jsou použity dvojité lichoběžníkové závěsy kol, zatímco na zadní straně konstruktéři použili tuhou nápravu a přidali listové pružiny, což vytváří odolnou konstrukci pro přepravu lidí a zboží na dlouhé vzdálenosti po nezpevněném terénu.
Pohon je zajištěn benzinovým motorem o objemu 1,8 litru, který činí výkon 98 kW (138 koní) a je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Je zajímavé, že vůz nemá hnaná všechna, ale jen zadní kola, ovšem příklady třeba i z rallye Dakar ukazují, že toto řešení může se správným rozložením hmotnosti a správnými pneumatikami fungovat i v těžkém terénu. Což se o vozech s pohonem přední osy říci nedá.
Uvnitř se vše podrobilo praktičnosti. Jednoduché linky a jen základní výbava s tím, že společnost nabízí osmipalcový displej s informačním systémem a Mirrorlinkem, a také klimatizaci jako možnost volby, nic víc není. A nejlevnější modely mají pouze dvě sedadla.
Klíčovou atrakcí v případě Mobiusu II je ovšem cena, která startuje na 1,3 milionu keňských šilinků, tedy asi na 273 000 Kč. Duster může přijít i na méně, pokud ale budeme za off-road považovat až verzi s pohonem 4x4, jsme na ceně o 70 tisíc Kč vyšší. V případě Mobiusu (i když se to nezdá), dostanete podobně velké auto (4,2 metru na délku vs. 4,3 u Dusteru), akorát s o něco lepším motorem a s ohledem na keňské podmínky snad i větší připraveností na nepohodu.
Společnost již přijímá objednávky, první dodávky se očekávají na začátku příštího roku. Pochopitelně, nabídka se zatím týká jen afrických zemí, pokud ale Mobius bude se svou nabídkou úspěšný, dočkat se můžeme kde čeho. Dacia Duster se původně v Německu také prodávat neměla...
Mobius 2 si na nic nehraje. Strohé vnější i vnitřní tvary, žádné komplikované technologie a nízká cena jsou jeho doménou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
před 9 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
před 2 hodinami - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
před 4 hodinami - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
před 5 hodinami - Jsme uprostřed další vlny devastace motorů aut. Nová verze dieselu BMW je slabší o 37 koní, auto je pomalejší a „žere” stejně
před 7 hodinami - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva