Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Po roce 2030 neprodáme jediné neelektrické auto, bez ohledu na cokoli,” říkalo Volvo. Už to neplatí
30.7.2024 | Petr Miler
Tohle je něco tak neuvěřitelně tragikomického, že se člověku skoro nechce věřit, že se to odehrálo ve skutečném světě. Dobové anály ale nelžou, tento nesmysl Volvo tvrdilo ještě loni v červnu.
Kolikrát, ale kolikrát jsme se za uplynulé roky museli s očima v sloup ptát, proč některé automobilky s takovou vehemencí plánují něco, co plánovat dost dobře nemohou. Muselo to být stokrát, dvěstěkrát, dost možná skoro každý den. Ony to ale přesto dělaly dál.
Kladli jsme dokola jednu a tu samou otázku: Proč se vůbec takových prohlášení dopouštějí? Bez křišťálové koule v ruce nelze tušit, co bude zítra, natož pak za týden, měsíc, rok nebo 10 let. Každé malé dítě to ví, a proto rozumní lidé o budoucnosti vždy hovoří s opatrností. Automobilky ne - plánovaly přechod na elektrická auta za rok, dva roky, šest let, devět roků, jedenáct let... Vyberte si.
Kdyby někdo říkal, že k něčemu takovému směřuje, za něco takového by byl rád, je to jeho přání či touha, ale pochopitelně se bude muset přizpůsobit technické i ekonomické realitě a někdy také iracionálním preferencím zákazníků, neřekneme popel. Nic takového se ale nedělo. Padala neuvěřitelně odhodlaná, závazná, odklon od řečeného nepřipouštějící slova jako ta, která nyní připomínají kolegové z Auto News.
Právě ti totiž 8. června 2023 citovali Björna Annwalla z Volva, který památně pronesl: „Po roce 2030 nebude Volvo prodávat jediné auto, které nebude plně elektrické, bez ohledu na trh.” A zašel ještě dál: „Nebudou tu jakákoli kdyby a ale,” dodal. Připomíná to fráze typu: „Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak!” také to jistě bylo bez „jakýchkoli kdyby a ale”. Jak to dopadlo, víme všichni.
Je fascinující, že tato slova padla teprve před rokem, kdy už začínalo být jasné, jak moc jsou výše popsané cíle ošidné. Taková prohlášení opravdu nestárnou dobře, ale pozor, to není vše. Ještě v letos v květnu prohlásil Jim Rowan před australskými médii, že „je jistý”, že Volvo dokáže splnit svůj cíl stát se do roku 2030 plně elektrickou automobilkou. Přidejte pouhé dva měsíce a všechno je jinak.
Kdo jsou u Volva Annwall s Rowanem? Vrchní údržbář a manažer úklidu? Omyl, nejvyšší šéf firmy a jeho první zástupce, jsou to dva nejvýše postavení lidé v managementu společnosti, hlavní výkonná síla firmy. Přesto - s prominutím - plácají takové nesmysly? Asi nikdy nepochopím, jak mohli zůstat na svých místech poté, co je vyřkli, tím spíše nepochopím, že na nich zůstávají i nyní, co začali „neměnné měnit”.
Jak totiž uvádí Focus, i námi nedávno probírané dění ve Volvu nelze vnímat jinak než projev záměru pokračovat v nabízení spalovacích motorů i po roce 2030 ve formě hybridů všeho druhu. Možná ne všude, možná ne v Evropě, možná... Ale když se jednou řekne roce „bez ohledu na trh” a „nebudou tu jakákoli kdyby a ale”, tak to stejně není relevantní.
„Bez ohledu na trh” se leda krachuje, na Stockholm School of Economics to Annwalla, který prý tuto školu absolvoval, možná mohli naučit. Ale buďme optimisté - teď ho to učí život. Krátce po padesátce je to trochu pozdě, ale pořád je to lepší než později.
Toto je autor oněch slavných slov, Björn Annwall z Volva. Vzdejme mu hold, měl by za ně dostat Řád elektrické víry nebo něco takového. Foto: Volvo
Zdroje: Auto News, Drive, Focus
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva