Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po letech vnucování, omezování, ohýbání reality a promrhaných bilionech tvoří elektromobily 1,8 procenta evropských aut
9.2.2025 | Petr Prokopec
Gratulujeme, tohle se opravdu vyplácí a svět to k lepšímu mění před očima... Ale humor stranou. Když už nic jiného, také tento stav ukazuje, jak složité bude dosáhnout stavu, kdy by tyto vozy měly flotilám vládnout. I teď se totiž pořád prodává násobně víc spalovacích aut.
Patří budoucnost elektromobilům? Na to dnes nikdo soudný nemůže odpovědět, budoucnost je z podstaty vždy neznámá a kdokoli se ji pokouší předem určovat, je odsouzen k selhání. Zelení socialisté z Bruselu se nicméně rozhodli, že následovat budou ty rudé, pro které se klíčovým stalo centrálně plánované hospodářství. I když se Evropa na globálních emisích podílí celkově jen 6 procenty a auta mají i na těch pár procentech zanedbatelný podíl, přesto chtějí skrze osobní elektromobilitu zabránit globálnímu oteplování. Ovšem i kdyby v roce 2035 skutečně došlo na zákaz prodeje spalovacích aut, co by to změnilo?
V podstatě nic, jak ukazují nově publikovaná data sdružení výrobců ACEA. Z nich vyplývá, že na konci roku 2023 bylo v zemích Evropské unie registrováno k provozu 248 824 542 aut, tedy o 1,4 procenta víc než v roce 2022. Pokud pak vezmeme v potaz celou Evropu včetně Islandu, Norska, Švýcarska a Velké Británie, jsme na 294 480 894 vozech a znovu na 1,4procentním meziročním posunu.
Jak moc se ale na tomto množství podílejí elektromobily? Po všech těch letech jejich násilného vnucování, omezování veškerých alternativ, ohýbání reality v jejich prospěch a promrhaných snad bilionech korun na vývoji, výrobě, propagaci, dotacích a všech dalších formách přerozdělování by očekával alespoň nějak významné číslo, jenže ve skutečnosti šlo o 1,8 procenta. Pokud k tomu ještě zahrneme plug-in hybridy, dostáváme se na 3,9 procenta. Je to vyšší číslo než v předchozím roce, jenže nahoru jde i celkový počet aut v provozu a spalovací vozy v prodejích pořád drtivě dominují.
Za deset let samozřejmě tento podíl může být citelně jiný, stále však bude převládat spalovací vozový park, a to v drtivé míře. Pokud přitom klimatické hodiny mají dle vládou pověřených expertů ukazovat za minutu dvanáct či dokonce něco po dvanácté, pak je více než evidentní, že elektromobilita žádnou spásu nepřinese. Tím spíš pak ne ta evropská v momentě, kdy největší emitenti světa jako Čína, Indie nebo Rusko podobně nesmýšlí a nově spíš s nimi než s námi kráčí i USA.
Evropa tedy skutečně zůstala osamoceným ostrůvkem uprostřed moře, pročež jakékoli snahy místních politiků nepovedou k ničemu jinému než k další ekonomické i společenské devastaci nám nikoli neznámé ze čtyř dekád prožitých v područí jiných „pachatelů dobra”. Tím rozhodně nezastáváme názor, že by se starý kontinent neměl o své emise starat. Je ale třeba tak činit rozumně, s tím současná praxe nemá společného zhola nic.



Elektrický pohon tvořil na celkovém evropském vozovém parku ke konci roku 2023 jen 1,8 procenta, to jsou nejnovější oficiální čísla. Loni navíc zájem o něj relativně klesl, a byť i to bude znamenat růst podílu těchto aut na celkovém parku, je velmi, velmi pomalý. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny včera 15:00
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách včera 08:00
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
- ProDina Kawasaki zachránila kariéru Julia Garcii 11.3.2025
- Zlatá řídítka za rok 2024 získal Martin Michek 10.3.2025
Nejnovější články
Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
před 8 hodinamiNěmci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před 10 hodinamiŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
před 11 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včera„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
včera
Živá témata na fóru
- vyber motorky 03.12. 22:58 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 03.12. 20:10 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.12. 09:33 - Spectral
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB