Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po dieselech se na černé listině mohou ocitnout i SUV, hrozí jim ta samá omezení
4.2.2020 | Mirek Mazal
Sportovně-užitkové vozy jsou dnes na vrcholu popularity a nezdá se, že by jim hrozil ústup ze slávy. To se ale v případě dieselových motorů před pár léty zdálo též a stačil jediný krok.
Lidé kupující SUV rádi argumentují větší bezpečností výše posazených automobilů. Vzhledem k posádce je to v případě některých typů nehod pravda, ale silniční doprava není jen věcí „opevnění” řidičů v jejich vozidlech. Po silnicích se pohybují i cyklisté nebo pěší a pro ty SUV představují pravý opak.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) ve výroční zprávě popisuje, že mezi lety 2010 a 2018 zemřelo na evropských silnicích více než 51 000 chodců a téměř 19 500 cyklistů. Počet mrtvých v autech v tomto období meziročně klesal o 3,1 %, usmrcených chodců a cyklistů ale takto neubývá.
Poradní skupina se v rámci zlepšení situace podívala na statistiku a podle ní 99 % chodců a 83 % cyklistů zemřelo po kolizi s motorovým vozidlem. To nepřekvapí, stejně jako řada dřívějších studií ale konstatuje, že největším rizikem pro chodce a cyklisty jsou SUV. Problémem je zejména jejich výška, nepomůže jistě ani vyšší hmotnost.
Sbor poradců tak navrhuje poměrně razantní opatření. Volá po tom, aby SUV byla vyloučena z městských center, protože výzkum jasně ukazuje, že pravděpodobnost usmrcení nebo vážného zranění chodce a nebo cyklisty je v případě srážky s SUV vyšší. A koncentrace pěších či cyklistů je pochopitelně nejvyšší v centrech.
Autoři tak chtějí skrze Evropskou komisi prosadit zřízení zón podobných těm se zákazem vjezdu dieselů, kam pro změnu nevjedou SUV. Omezení by se mohlo řídit například hmotností, výškou nebo výsledky crash testů. Zdá se to trochu naivní, ale to se svého času zákazy vjezdu dieselů do center německých měst zdály být též a dnes jsou to právě tato omezení, která zásadní měrou definuje podobu automobilového trhu primárně v Německu a sekundárně třeba i u nás. Pokud by použití SUV bylo v centrech skutečně zakázáno, lze si vsadit na to, že jejich popularita by dramaticky klesla. Protože co s autem, s nímž nedojede od startu až do cíle?


Větší a těžší SUV se do města nehodí kvůli většímu riziku zabití chodce či cyklisty, rada pro bezpečnost dopravy je tak chce zakázat
Zdroj: ETSC
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nejnovější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
včera14 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
včeraFaceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” pohonem, jeho největší dnešní problém je jinde
včeraDrsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.11. 22:41 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.11. 20:00 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.11. 16:56 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB