Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Plánům na nucenou elektrifikaci aut už teď dochází baterky, Tesla bude dráž prodávat horší auta
25.10.2021 | Petr Prokopec
O podobném riziku se mluví už dlouho, realitou se ale stává mnohem dříve, než kdokoli odhadoval. Pro nové elektromobily prostě chybí baterie, které mají beztak daleko k ideálu. Výrobci tak přesedlají na ještě problematičtější typy.
V letošním roce Tesla představila vrcholný Model S Plaid. Jakkoliv mu fanoušci Tesly dodnes aplaudují, i nadšence jedna věc dráždí. Vlajková loď totiž měla dorazit se zcela novým typem baterií. Vývoj a výroba článků označovaných číslicí 4680 ovšem mají značné zpoždění, načež by se novinka měla objevit až u chystaných modelů Cybertruck a Roadster. Otázkou však je, kdy a zda vůbec se tak stane, neboť alespoň u pick-upu ještě nedávno svítil na firemním webu plánovaný datum dodání. Dnes jej tam už ale nenajdete a firma už potvrdila, že celý příští rok nenabídne žádný nový model.
Právě zpožděný vývoj akumulátorů měl být tím pravým důvodem, proč kalifornská automobilka nakonec odpískala verzi Plaid+. Bez té se svět jistě obejde, značka ale už větří problémy, které čekají celou branži a ve výsledku pouze do naha odhalují krátkozrakost politiků. Ti zpoza zeleného stolu odhlasovali hromadný přechod celého světa na elektromobilitu. Málokdo z nich si však uvědomil, že ani nastupování do stojícího vlaku není až tak jednoduchou záležitostí.
V tomto bodě nám dovolte menší odbočku, kterou se přesuneme právě na vlakové nádraží. Tam právě zastavil důležitý spoj, který je očekáván téměř všemi, proto ihned po otevření dveří dojde k šíleným strkanicím. Ve chvíli odjezdu je tak nástupiště stále ještě z poloviny plné, což je ale značný problém, neboť všichni zůstanuvší musí buď čekat na další vlak, ovšem v takovém případě za užití nádraží zaplatí nemalý poplatek. Nebo - pokud vše jednoduše nezabalí a nepůjdou domů - využijí spoje, který je k dispozici bez ohledu na jeho kvality.
Podobné scény evokují následky politicky tlačené elektromobility. Momentálně se k elektrickému pohonu hlásí téměř každý, což nevyhnutelné vede k problémům. Už teď není dostatek baterií pro potřebnou produkci, ta by ovšem měla během několika let ještě radikálně vzrůst. Někteří výrobci tak nebudou mít v jistých chvílích co prodávat. Či případně mohou zvolit stejnou cestu, jakou se nyní vydává Tesla.
Místo aby kalifornská automobilka přišla s novým typem lithium-iontových baterií, naopak přepřahá na větší využití lithium-železito-fosfátových. S těmi byla dosud spojena pouze čínská produkce, ovšem v důsledku nedostatku některých materiálů půjde o standard pro základní varianty Modelů 3 a Y pro celý svět. Tesla již uvedla, že na parametrech aut by se tím nemělo nic změnit, jak ale asi už tušíte, realita je jiná.
S bateriemi LFP je totiž spojena nižší energetická hustota, což logicky povede buď k menší kapacitě (a tedy nižšímu dojezdu) při zachování stejné hmotnosti, nebo vyšší hmotnosti (a tedy i horší dynamice a dojezdu) při zachování stejné kapacity. Jednomu z následků prostě nelze utéci. Při neustále rostoucích cenách základních Tesel (naposledy před pár dny) to znamená jen horší a dražší auta. A to jsou krátkodobé aspekty, LFP mají i rychleji podléhat zkáze.
Nejde nicméně pouze o Teslu, podobný přístup začínají zvažovat i další automobilky. Jak jsme řekli, vstup do elektrického vlaku je omezený. Na nástupišti tedy bude muset část výrobců čekat na další spoje, nebo místo 1. třídy přijmout nižší standard. Dáme-li si to do kontextu s očekáváními dalšího rychlého zlepšování použitelnosti elektrických aut a současně snižování jejich cen díky rostoucím úsporám z rozsahu, je to poněkud smutná a docela jiným směrem kráčející vize.


Tesla u základních verzí Modelů 3 a Y přechází na lithium-železito-fosfátové baterie (LFP). Ty nebude jen vyrábět, ale také nakupovat u čínské značky BYD. Dodávky nicméně mají odstartovat až ve druhém kvartálu příštího roku, což znovu jen potvrzuje skutečnost, že boj o bateriové pakety se jen přiostřuje. Foto: BYD
Zdroje: Auto Evolution, CNBC, Tesla
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 2 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejčtenější články
Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025Šéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
13.2.2025
Živá témata na fóru
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.13. 15:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.13. 11:26 - pavproch
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB