Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot HX1: hybridní karavan pro šest oficiálně
29.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Den po úniku svých vlastních snímků Peugeot oficiálně odhalil svou vizi opravdu velkého MPV. Pojme šest osob a chlubí se excelentní aerodynamikou.
Při včerejším úniku snímků Peugeotu HX1 jsme se trochu vyděsili, co za monstrum si to pro nás Francouzi přichystali, dnešní oficiální odhalení nám ale přece jen dodalo více klidu. Ne snad, že by vůz pozbyl něco ze své ohromující velikosti, s vysvětlením automobilky se ale celé toto dílo přece jen jeví o něco přátelštěji. Oč tu tedy běží? Podívejme se na to.
Předně je třeba říci, že vůz je pouhou vizí. Jak už to v takových případech bývá, jen čas ukáže, zda jde o vizi realistickou, nebo zcela pomýlenou, na odpověď si ale v tomto případě budeme muset počkat ještě pěkně dlouho. Peugeot totiž označuje HX1 jako MPV pro rok 2020, a ten se na letopočtu objeví až za více než osm dalších let.
Co na HX1 na první pohled zaručeně praští do očí je jeho mohutnost. Vůz je dlouhý bezmála pět metrů (4 954 mm), což v kombinací s použitým typem karoserie dělá dojem zaoceánského parníku na kolech. A to přesto, že jde o vůz dosti nízký (1 373 mm), třebaže široký (1 990 mm). Hned na druhý pohled si ale dozajista všimnete specifik jeho designu. Už samotný „hatchbackovitý” tvar karoserie daný její nízkou stavbou je u vozu této třídy neobvyklý, to pravé kouzlo se ale skrývá v detailech.
Aerodynamické základní tvary předních a zadních partií doplňuje atraktivní ztvárnění jejích dílčích prvků, zejména pak na přídi. Nemusíte patřit mezi příznivce Peugeotu, abyste uznali, že kombinace tvarů masky chladiče, nízkých, částečně do předních blatníků zapuštěných hlavních světel a korespondující tvarování vstupu chladícího vzduchu k brzdám vypadá sakra dobře a vyjímala by se i na některém ze současných produkčních modelů. Trochu horší je to se zádí, na níž najdeme možná až příliš složitě tvarované koncové světlomety a hlavně podivné kovové ornamenty v prostoru výfuků. Pravda, vůz díky nim vypadá jak batmobil s proudovým pohonem, ale pokud se do těchto prostor žene jen trocha „obyčejných” spalin Dieselova motoru, není to zkrátka ono.
Některé z viditelných prvků vypadají jako ryzí show, ale jako celek fungují znamenitě. Automobilka se chlubí tím, že koeficient odporu vzduchu má u HX1 hodnotu jen 0,28 a napomáhají tomu i méně viditelné detaily. Pokud se podíváte na poslední dvě fotografie, uvidíte v akci sedmipaprsková kola, která se na místě tváří zcela konvenčně, za jízdy se ale zakryje prostor mezi jednotlivými paprsky tak, aby byl eliminován právě odpor vzduchu. Dalším stejně laděným prvkem je malé přítlačné křídlo na horní části pátých dveří, které se vysouvá v rychlostech přes 100 km/h.
Není divu, že celý designový koncept vozu nazývá Peugeot Metamorphosis neboli metamorfóza, což značí právě jeho schopnost „fyzicky” se přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Zřejmě tedy nepůjde jen o jedno křidélko a kola, co dalšího HX1 v tomto směru nabídne ale zatím nevíme.
Je čas podívat se do interiéru, kam nevede cesta jinak než přes dvojici vzhůru se otevírajících dveří po každé ze stran. S trochu nadsázky lze říci, že každý z pasažérů má tak trochu své vlastní Lamborghini, při bližším zkoumání je ale zjevné, že dveře se vyklápí částečně nahoru a částečně do stran, což podobnost s italskou klasikou trochu kazí. Ale co naplat, o to tu přece neběží. Hlavní předností vozu je, že umí pojmout až šest pasažérů sedících ve třech řadách. Z ne zcela zřejmých fotek se nezdá, že by poslední řada sedadel byla až tak plnohodnotná, jak bych si Peugeot přál, zajímavé ale je, že prostřední sedadla lze zcela vyjmout a z HX1 udělat hotovou jachtu pro čtyři.
O tom, že pohodlí pasažérů je zde na prvním místě svědčí nejen zpracování interiéru využívajících materiálů na úrovni jako je kůže, dřevo nebo broušené kovy, ale i množství elektronických „udělátek” s nespočtem displejů a, považte, minibar s kávovarem ve středové konzole. Myšleno je i na řidiče, jemuž nastupování a vystupování usnadňuje automatické elektrické nastavování sloupku řízení a jeho sedadla, nastavitelná je též odezva řízení, zobrazované informace na palubní desce a další rozhraní zajišťující komunikaci mezi vozem a jeho „kapitánem”.
Jak jsme zmínili již včera, o pohon HX1 se stará hybridní pohon Hybrid4, svým principem známý z Peugeotů 3008 HYbrid4 nebo 508 RXH. V případě tohoto konceptu jej zajišťuje čtyřválcový diesel 2,2 HDI kombinovaný s elektromotorem. Naftový agregát se stará o přední osu, elektrický pak o tu zadní. Vůz je tak nejen hybridem, ale i čtyřkolkou, která dokáže pracovat jak s pohonem pouze předních, tak pouze zadních kol (třebaže jen v nižších rychlostech, na které postačí síla elektromotoru a kapacita akumulátorů). Výkon naftového čtyřválce činí nejvýše 150 kW (204 koní), elektromotor se pak může pochlubit nejvýše 70 kW (95 koní), celkový maximální výkon soustavy jest 220 kW (300 koní).
Elektromotor pochopitelně čerpá energii z akumulátorů, které je - u Peugeotu poprvé - možné nabíjet i z elektrické sítě. Jejich přesnou kapacitu neznáme, maximální teoretický dojezd na jedno nabití bez použití spalovacího motoru ve výši 29,6 kilometru ale svědčí o tom, že to žádná „monstr sada” nebude. Kombinovanou spotřebu nafty udává výrobce na 3,2 litru na 100 km jízdy, což je ale číslo podobně realistické jako nedávných 2,2 l u Toyoty Prius Plug-in Hybrid. Zkrátka kalkuluje s nějakým zapojením energie z akumulátorů, jejíž dobití ale v celkové energetické bilanci zanedbává. Dynamika vozu známa není.
Patrně není třeba dodávat, že vůz zažije svou veřejnou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, že se do výroby jen tak nechystá, jsme již zmínili. Jak moc ovlivní modely Peugeotu připravené pro dřívější rok, než je 2020, teprve uvidíme.
Všechny uvolněné fotografie studie Peugeot HX1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před hodinou - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva