Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot HX1: hybridní karavan pro šest oficiálně
29.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Den po úniku svých vlastních snímků Peugeot oficiálně odhalil svou vizi opravdu velkého MPV. Pojme šest osob a chlubí se excelentní aerodynamikou.
Při včerejším úniku snímků Peugeotu HX1 jsme se trochu vyděsili, co za monstrum si to pro nás Francouzi přichystali, dnešní oficiální odhalení nám ale přece jen dodalo více klidu. Ne snad, že by vůz pozbyl něco ze své ohromující velikosti, s vysvětlením automobilky se ale celé toto dílo přece jen jeví o něco přátelštěji. Oč tu tedy běží? Podívejme se na to.
Předně je třeba říci, že vůz je pouhou vizí. Jak už to v takových případech bývá, jen čas ukáže, zda jde o vizi realistickou, nebo zcela pomýlenou, na odpověď si ale v tomto případě budeme muset počkat ještě pěkně dlouho. Peugeot totiž označuje HX1 jako MPV pro rok 2020, a ten se na letopočtu objeví až za více než osm dalších let.
Co na HX1 na první pohled zaručeně praští do očí je jeho mohutnost. Vůz je dlouhý bezmála pět metrů (4 954 mm), což v kombinací s použitým typem karoserie dělá dojem zaoceánského parníku na kolech. A to přesto, že jde o vůz dosti nízký (1 373 mm), třebaže široký (1 990 mm). Hned na druhý pohled si ale dozajista všimnete specifik jeho designu. Už samotný „hatchbackovitý” tvar karoserie daný její nízkou stavbou je u vozu této třídy neobvyklý, to pravé kouzlo se ale skrývá v detailech.
Aerodynamické základní tvary předních a zadních partií doplňuje atraktivní ztvárnění jejích dílčích prvků, zejména pak na přídi. Nemusíte patřit mezi příznivce Peugeotu, abyste uznali, že kombinace tvarů masky chladiče, nízkých, částečně do předních blatníků zapuštěných hlavních světel a korespondující tvarování vstupu chladícího vzduchu k brzdám vypadá sakra dobře a vyjímala by se i na některém ze současných produkčních modelů. Trochu horší je to se zádí, na níž najdeme možná až příliš složitě tvarované koncové světlomety a hlavně podivné kovové ornamenty v prostoru výfuků. Pravda, vůz díky nim vypadá jak batmobil s proudovým pohonem, ale pokud se do těchto prostor žene jen trocha „obyčejných” spalin Dieselova motoru, není to zkrátka ono.
Některé z viditelných prvků vypadají jako ryzí show, ale jako celek fungují znamenitě. Automobilka se chlubí tím, že koeficient odporu vzduchu má u HX1 hodnotu jen 0,28 a napomáhají tomu i méně viditelné detaily. Pokud se podíváte na poslední dvě fotografie, uvidíte v akci sedmipaprsková kola, která se na místě tváří zcela konvenčně, za jízdy se ale zakryje prostor mezi jednotlivými paprsky tak, aby byl eliminován právě odpor vzduchu. Dalším stejně laděným prvkem je malé přítlačné křídlo na horní části pátých dveří, které se vysouvá v rychlostech přes 100 km/h.
Není divu, že celý designový koncept vozu nazývá Peugeot Metamorphosis neboli metamorfóza, což značí právě jeho schopnost „fyzicky” se přizpůsobovat aktuálním podmínkám. Zřejmě tedy nepůjde jen o jedno křidélko a kola, co dalšího HX1 v tomto směru nabídne ale zatím nevíme.
Je čas podívat se do interiéru, kam nevede cesta jinak než přes dvojici vzhůru se otevírajících dveří po každé ze stran. S trochu nadsázky lze říci, že každý z pasažérů má tak trochu své vlastní Lamborghini, při bližším zkoumání je ale zjevné, že dveře se vyklápí částečně nahoru a částečně do stran, což podobnost s italskou klasikou trochu kazí. Ale co naplat, o to tu přece neběží. Hlavní předností vozu je, že umí pojmout až šest pasažérů sedících ve třech řadách. Z ne zcela zřejmých fotek se nezdá, že by poslední řada sedadel byla až tak plnohodnotná, jak bych si Peugeot přál, zajímavé ale je, že prostřední sedadla lze zcela vyjmout a z HX1 udělat hotovou jachtu pro čtyři.
O tom, že pohodlí pasažérů je zde na prvním místě svědčí nejen zpracování interiéru využívajících materiálů na úrovni jako je kůže, dřevo nebo broušené kovy, ale i množství elektronických „udělátek” s nespočtem displejů a, považte, minibar s kávovarem ve středové konzole. Myšleno je i na řidiče, jemuž nastupování a vystupování usnadňuje automatické elektrické nastavování sloupku řízení a jeho sedadla, nastavitelná je též odezva řízení, zobrazované informace na palubní desce a další rozhraní zajišťující komunikaci mezi vozem a jeho „kapitánem”.
Jak jsme zmínili již včera, o pohon HX1 se stará hybridní pohon Hybrid4, svým principem známý z Peugeotů 3008 HYbrid4 nebo 508 RXH. V případě tohoto konceptu jej zajišťuje čtyřválcový diesel 2,2 HDI kombinovaný s elektromotorem. Naftový agregát se stará o přední osu, elektrický pak o tu zadní. Vůz je tak nejen hybridem, ale i čtyřkolkou, která dokáže pracovat jak s pohonem pouze předních, tak pouze zadních kol (třebaže jen v nižších rychlostech, na které postačí síla elektromotoru a kapacita akumulátorů). Výkon naftového čtyřválce činí nejvýše 150 kW (204 koní), elektromotor se pak může pochlubit nejvýše 70 kW (95 koní), celkový maximální výkon soustavy jest 220 kW (300 koní).
Elektromotor pochopitelně čerpá energii z akumulátorů, které je - u Peugeotu poprvé - možné nabíjet i z elektrické sítě. Jejich přesnou kapacitu neznáme, maximální teoretický dojezd na jedno nabití bez použití spalovacího motoru ve výši 29,6 kilometru ale svědčí o tom, že to žádná „monstr sada” nebude. Kombinovanou spotřebu nafty udává výrobce na 3,2 litru na 100 km jízdy, což je ale číslo podobně realistické jako nedávných 2,2 l u Toyoty Prius Plug-in Hybrid. Zkrátka kalkuluje s nějakým zapojením energie z akumulátorů, jejíž dobití ale v celkové energetické bilanci zanedbává. Dynamika vozu známa není.
Patrně není třeba dodávat, že vůz zažije svou veřejnou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, že se do výroby jen tak nechystá, jsme již zmínili. Jak moc ovlivní modely Peugeotu připravené pro dřívější rok, než je 2020, teprve uvidíme.
Všechny uvolněné fotografie studie Peugeot HX1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1