Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 308 2014: nová 308 je venku, zhubla až o 140 kilo
13.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno) Tak tohle je ten revoluční Peugeot, který má způsobit Golfu i jeho tvůrcům těžké spání. Máme už všechny fotky a informace.
Doplněno 10:30: Peugeot po úvodním dílčím představení odhalil kompletní technická data a pár nových fotografií. Vše naleznete v aktualizovaném textu.
Už žádné hrátky na lvy, MPV ani jiná zvěrstva. Peugeot 308 si po šesti letech na trhu balí kufry a přesně podle sobotního avíza své místo přenechává... Peugeotu 308. I přes zachování stejného označení, které nyní bude vlastní všem vozům automobilky, jejichž jméno začíná jakoukoli číslicí od 1 do 9, slibuje nový vůz modelového 2014 malou francouzskou revoluci. Jak už to bývá, automobilka trochu přehání, přesto se dá říci, že oproti dosavadnímu provedení 308 nezůstal kámen na kameni.
Přesně v souladu s dosavadními očekáváními se auto vzdalo ambicí stavět na platformě kompaktního hatchbacku „něco víc”. Novinka nedělá vlny a po vzoru Volkswagenu Golf chce být znovu klasičtěji střiženým hatchbackem docela obyčejných tvarů. Tedy alespoň v případě základní siluety a zejména pak výšky, v detailech se pokouší inspirovat designovými prvky představenými konceptem Onyx a být na jednu stranu konvenčnější, ale přesto líbivější a modernější - na přídi i na zádi nyní najdeme světla se skutečnými LED.
Jak moc se zevnějšku daří zaujmout, posuďte sami, to samé ostatně budete muset udělat i v případě interiéru. Ten svým základním uspořádáním kráčí ve šlépějích menší 208, přidává ale více designové i ergonomické jednoduchosti. Bohužel se tedy podržel kontroverzního řešení přístrojové desky, na kterou se řidič dívá přes volant a nikoli skrz něj, jinak ale sází na prostší tvary a až podezřele jednoduché ovládání - tak málo tlačítek už jsme v žádném Peugeotu dlouho neviděli. Veškeré detaily zatím chybí, Peugeot se ale otevřeně chlubí novým palubním systémem s dotykovým displejem o úhlopříčce 9,7 palce, head-up displejem nebo standardně dodávaným bezklíčovým startováním pomocí tlačítka a elektronickou parkovací brzdou.
Vůz by celkem pochopitelně měl nabídnout více místa uvnitř, tady ale konkrétně známe jen 470litrový zavazadelník. Když jsme u rozměrů, sluší se dodat, že auto měří na délku 4,25 metru a na výšku 1,46 metru, oproti jinému vizuálnímu dojmu se tedy rozměrově mezigeneračně až tak nezměnil (jakkoli je o něco kratší i nižší), automobilka ale slibuje zásadní snížení hmotnosti. Jistě se bude lišit v závislosti na verzi, v krajním případě má ale hlavně díky použití nové platformy EMP2 dosáhnout až 140 kilogramů. A to by bylo opravdu hodně, však ani současná 308 není vyloženě těžká.
V souladu s ponížením hmotnosti tak není překvapující, že nabídka motorů i nadále nepřevyšuje dva litry objemu. Větší překvapeni jsme ovšem zaznamenali, když jsme v paletě pohonných jednotek nenašli dnes tolik populární tříválec - Peugeot tento agregát tlačí, kam se dá, model 308 je však pro prodeje značky očividně natolik důležitý, že Francouzi raději neriskovali jediný negativní komentář. Stejně tak v nabídce chybí i 1,4litrový turbodiesel. Na jeho přítomnost si ovšem v budoucnu můžeme pomalu vsadit, neboť značka již nyní prohlašuje, že hodlá emise CO2 snížit pod 85 g/km.
Plánovaná nejnižší hodnota v segmentu má ale dorazit až ve druhé vlně pohonných jednotek, tu první budou tvořit výlučně čtyřválce. Přičemž v benzinovém táboře si můžete jako základní motorizaci vybrat 1,4 VTi naladěnou na 98 koní a zkombinovanou s pětistupňovým manuálem. Průměrná spotřeba má přitom činit 6,0 l/100 km, zatímco na stovku se s 15palcovými koly rozjedete za 12,7 sekundy (šestnáctky s větším valivým odporem to dají až za 14,3 s).
O stupínek výše stojí motor 1,6 VTi, jehož 120 koní může na přední kola přenášet také automat (ale pouze čtyřstupňový). I v tomto případě hrají rozdíl litá kola, s osmnáctkami vám tak nejpomalejší sprinty budou trvat 14,5 sekundy, zatímco s manuálem a patnáctkami dáte stejnou disciplínu za 10,8 s. Spotřeba se přitom v závislosti na volbě převodovky pohybuje mezi 6,9 a 7,2 l/100 km.
Vrcholem je samozřejmě přeplňovaná jedna šestka, kterou si můžete dopřát naladěnou na 156 nebo 200 koní. U slabšího motoru je přitom možná i koupě šestistupňového automatu, zatímco pro vrchol je určený pouze manuál. Stovku přitom s modelem GTi pokoříte za 7,7 sekundy, zatímco žíznivost má činit pouhých 6,9 l/100 km. Tedy méně než u slabšího Peugeotu 308 s automatem, který si bere až 7,6 l/100 km.
V rámci dieselů je nabídka méně komplikovaná, sáhnout totiž můžete jen po 1,6litrovém nebo dvoulitrovém agregátu. Základní model o výkonu 92 koní přitom nabízí pětistupňový manuál, zatímco pro všechny ostatní verze je k dispozici stupňů šest. A to v ručně řazeném i samočinném provedení. Výkony přitom činí 112, 150 nebo 163 koní, dle čehož se liší i spotřeba (3,8-6,1 l/100 km) nebo zrychlení 0-100 km/h (8,8 až 12,5 sekundy).
Ceny by se pak v rodné Francii měly v případě úrovní Access a Style měnit spíše k lepšímu, což znamená zlevnění až o nějakých pět tisíc oproti stávajícím verzím. V rámci výbav Allure a Feline se však očekává podražení, a to až o 37 500 Kč. Je samozřejmě sporné, zda se tyto změny promítnou i do českého ceníku - jistotu bychom ale měli mít již na podzim, kdy nový Peugeot 308 zamíří do prodeje. Za sebou přitom již bude mít debut na IAA 2013 ve Frankfurtu.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013.
Tohle je nová 308, na jednu stranu tak trochu podle očekávání, přesto od podlahy jiná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva