Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Peugeot 208 GTI: slavné jméno je skutečně zpátky
17.2.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Naše včerejší spekulace byly přesné. Peugeot v Ženevě skutečně odhalí koncept nového GTI, 208 GTI. Toto je první představení.
Označení GTI jsme si zvykli spojovat hlavně s jistým německým hatchbackem, používat jej ale může i francouzský Peugeot. Ten jím na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století opatřil ostrou verzi modelu 205 a legenda byla na světě. Recept na úspěch byl jistě složitější, stál ale na docela jednoduchých základech: až stotřicetikoňový dvoulitr napěchovaný do kompaktu o hmotnosti pod 900 kg. A s něčím podobným chce Peugeot přijít znovu o dvě dekády později.
Již včera jsme se díky facebookovému profilu Peugeotu dozvěděli o chystaném návratu jistého mýtu a i když podrobnějších informací bylo přesně nula, měli jsme za to, že automobilka hovoří o brzkém představení konceptu 208 GTI. Naši francouzští kolegové navíc naznačovali jeho již dnešní odhalení a to všechno se dnes ukázalo být pravdou - zatím studie budoucího modelu Peugeot 208 GTI je skutečně tady.
Nad podobným krokem váhala automobilka hodně dlouho. Byly tu Peugeoty dvojkové řady s označením S16, RC, v minulé generaci už i GT, na posvátné označení GTI si ale Francouzi nedovolili vztáhnout ruku. Nyní se k tomu odhodlali a můžeme zatím jen hádat, jestli to bude velký úspěch, nebo pořádná blamáž. Minimálně na papíře to zatím nevypadá marně, ale začneme u vzhledu.
V tomto směru je 208 GTI docela decentní záležitostí. K již dobře známému designu výchozí 208 přidává o něco málo agresivněji tvarovaný přední spojler, vytažené boční prahy, zadní spojler s náznakem difuzoru a již spatřenou výraznou koncovkou výfuku a nad třetí dveře opět vcelku jemný střešní spojler. Nechybí samozřejmě ani snížený podvozek a velká 18" kola z lehkých slitin.
To vše vytváří podle nás slušivý celek, který doplňuje pár zajímavých detailů. Všimněte si hlavně označení GTI na sloupcích C, které jako by z oka vypadlo tomu použitému u dvěstěpětky. Máme zato, že ona jinak dosti nepochopitelná stříbrná kudrlinka byla 208 dána do vínku právě proto, aby se 208 GTI mohla odkázat na svého slavného předchůdce. I když na tomto místě byla u 205 používána i jiná označení, tato tři písmena si pamatuje snad každý nadšenec, který kdy ostrou 205 spatřil. A podobných drobných zajímavostí najdete na přiložených fotografiích vícero.
Pohlédneme-li dovnitř vozu, pak opět vcelku rozumnou sadu úprav, z nichž nejvíce křičí použití červené barvy na několika místech palubní a přístrojové desky. K té se přidává upravený volant, hlavice řadící páky a nášlapy pedálů sázející na hliník, sportovní sedadla, části palubní desky a výplně dveří sází spíše na alcantaru. Obrázků interiéru je ale zatím relativně málo, a tak si zevrubnou prohlídku necháme na příště.
Podobně je tomu v případě informací o technice, kde s jistotou víme o použití motoru 1,6 THP naladěného na výkon až 200 koní dosahovaný při 6 000 ot./min a točivý moment nejvýše 275 Nm v 2 000 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální, o přenos výkonu na silnici se pochopitelně starají přední kola. Neznáme bohužel hmotnost, dynamiku, spotřebu nebo to, zda si přední osa vysloužila jiný než otevřený diferenciál, dá se ale očekávat, že parametry vozu budou blízké Citroënu DS3 Racing, který jsme pro vás loni otestovali. Snad jen ona hmotnost by mohla být nižší, neboť základní 208 začíná na „podtunových” číslech.
Celé auto vypadá, jako by se zítra mělo začít vyrábět a nemáme velkých pochyb o tom, že Peugeot s tímto záměrem již dnes pevně počítá. Skutečné koncepty vypadají jinak. Jestli ovšem bude jeho 208 GTI důstojným nástupcem 205 GTI je zatím obtížné odhadovat. V realitě dnešních dnů možná, máme ale zato, že jakési čistotě ostrých kompaktů vzdálených minulých dekád se dnes těžko něco vyrovná.
Chytřejší budeme 6. března, kdy se nové GTI představí na autosalonu v Ženevě. Tam by nám také Peugeot mohl říci více o jeho faktických schopnostech.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012










Koncept nového GTI se v Ženevě představil v poněkud zvláštním světle, doslova
Peugeot 208 GTI se pokusí zopakovat úspěchy svého slavného předchůdce. Jeho šance zvažte sami...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva