Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 | Petr Prokopec
Že se pozice Porsche v Říši středu hroutí, víme už nějakou chvíli, přesto je tento krok německé automobilky zásadní. Jasně totiž ukazuje, že už nevěří v obrat a počítá dokonce i s celkovým poklesem prodejů.
Pro prakticky každou evropskou, americkou či třeba japonskou automobilku Čína po léta představovala mimořádně lukrativní trh, na kterém mohli snadno prodat víc aut než kdekoli jinde. Však jde o zemi s 1,4 miliardou obyvatel, z nichž značná část byla dychtivá po západních produktech. A ne zrovna málo zákazníků si je konečně mohlo dovolit, proto se z Říše středu kdysi stal největší světový trh třeba i pro takovou Škodu.
Mainstream přestal být pro Číňany zajímavý relativně rychle, slavné luxusní značky jako Porsche tam ale dál obtížně nacházely konkurenci. I s tím je ale konec. Pro automobilku z Zuffenhausenu šlo o její největší odbytiště na světě ještě loni, po letošních, dál pokračujících propadech se ale Čína najednou krčí až za Severní Amerikou a Evropou.
Němci totiž za první letošní půlrok prodali v zemi 29 551 nových aut, tedy o 33 procent míň než loni ve stejném období. Pokud pak budeme brát v potaz ještě třetí letošní kvartál, jsou registrace dole o 29 procent. To mělo velmi špatný vliv také na zisk firmy, který za červenec až září letošního roku klesl o 41 procent. A automobilka zjevně nevidí šanci, jak by tento trend zvrátila, místo toho doufá, že prodeje v příštím roce budou alespoň na úrovni toho letošního a ne horší. Proto v zemi částečně balí kufry, jak informuje Reuters.
„Čína je velkou výzvou, nikoli jen pro Porsche,“ uvedl finanční šéf německé značky Lutz Meschke. a dodal, že „do budoucna nemůžeme počítat s tím, že Čína bude pro evropské hráče tím, čím dosud byla“. Dle něj se totiž změnilo makroekonomické klima a tamní klientela nyní daleko méně utrácí za luxusní zboží. Německá automobilka proto hodlá zredukovat počet čínských dealerů, jakkoli neupřesnila, kdo bude hozen přes palubu a komu bude dovoleno přežít.
Mesche pouze upřesnil, že zatímco v minulých letech mělo Porsche na kontě každoročně víc než 300 tisíc prodaných aut, nově automobilka počítá ročně s prodejem zhruba 250 tisíc vozů. Pokles o šestinu je pochopitelně zásadní, navíc se výrazně promítne do hospodaření celého koncernu, neboť značka z Zuffenhausenu dosahuje nejvyšších ziskových marží. „Nevzdáváme se, ale musíme čelit realitě,“ uvedl dále Mesche.
Na jedné straně je dobře, že si Porsche nic nenalhává a hodlá k celé záležitosti přistupovat s rozumem. Na té druhé zde ovšem máme dopad čínského dění na globální aktivity firmy. Díky Říši středu totiž výrobci dokázali rozmělnit své často nemalé vývojové náklady natolik, aby byla rentabilní jejich celková produkce. Propad registrací, a tedy i příjmů o šestinu ale udělá díru do každého účetnictví a může vyústit i v nemalé ztráty.
To ve finále potvrzuje i Mercedes-Benz, který je další automobilkou, pro kterou byla Čína životně důležitá - ostatně loni tam skončila dokonce třetina produkce značky. Jenže letos jsou prodeje níže o 17 procent, přičemž automobilka ve snaze zvrátit tento trend zkusila přijít s nemalými slevami. To však vedlo pouze ke snížení ziskové marže, nikoli k zastavení odchodu zákazníků, pro něž již západní značky přestávají být modlami.
K těmto těžkostem navíc dochází ještě předtím, než vůbec Čína mohla přijít se svou plánovanou odvetou za zvýšená dovozní cla. Pokud to učiní a její zvýšená cla dopadnou hlavně na luxusní auta s objemnými motory, mají hlavně Porsche, Mercedes, BMW a Audi další problém. Je tak dost možné, že stávající utahování dealerských šroubů je pouze prvním kolem.
Takový Taycan již v Číně neboduje, i když místní prodeje elektromobilů neustále rostou. Jenže je kupují spíš chudší lidé, symbolem společenského postavení s v Číně stal objemný spalovací motor. Foto: Porsche
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před hodinou - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 09:31 - řidičBOB
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Politický koutek 11.21. 07:31 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan