Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní
15.2.2019 | Petr Prokopec
Fanoušky úžasné motorové techniky v posledních letech automobilky příliš nelaskají, nový řadový šestiválec Jaguaru Land Roveru s mild-hybridní technikou je ale zajímavý až běda. Má pomoci automobilce z prekérní situace.
Po několik uplynulých let vykazovaly britské automobilky Jaguar a Land Rover stále vyšší prodeje i výborné ekonomické výsledky. Nicméně někdy skutečně platí, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. V případě obou značek bylo oním mezním termínem poslední čtvrtletí loňského roku, během kterého se sešlo hned několik negativních faktorů. Tím zásadním byl propad prodejů v Číně o 47 procent. Zcela zastíněn tak byl jakýkoliv růst v Severní Americe i Evropě. Navíc na starém kontinentu padá poptávka pro dieselech, jež jsou pro Brity naprosto stěžejní, hrozbou je i samotný Brexit.
Vystoupení Velké Británie z Evropské unie se obě automobilky ostatně bojí více než čert kříže, neboť pokud prý nebude Brexit proveden správně, budou tratit každý rok 1,2 miliardy liber (cca 35,33 mld. Kč). To rozhodně není zanedbatelná částka, spojena by navíc byla pouze s Brexitem. Další výše zmíněné nesnáze by pak značce mohly přivodit finanční pohromu, nereálný dokonce není ani bankrot. Analytik Robin Zhu z hongkongské pobočky společnosti Bernstein uvedl, že v případě britských automobilek „je třeba konat nebo zemřít“.
Jsou ale taková slova na místě jen kvůli obavám z Brexitu a posledních finančních výsledků? Bohužel ano, kvartální ztráta Jaguaru a Land Roveru byla totiž opravdu ohromná a dosáhla 3,4 miliardy liber (100,1 mld. Kč). Prozatím jediné štěstí mají v tom, že je v nich zakomponováno i odepsání kapitalizovaných investic obou značek ve výši 3,1 miliardy liber (91,3 mld. Kč), nicméně to svědčí jen o nereálnosti výsledků z minulých let a je tedy třeba začít bít na poplach.
Alarm spustil hlavně v Indii, neboť mateřská firma Tata Motors hlavně kvůli nelichotivým výsledkům svých britských automobilek vykázala nejvyšší kvartální ztrátu v historii indických firem, a to 2,9 miliardy liber (85,4 mld. Kč). Jak je patrné, Indové tentokráte museli na Brity doplácet, což ihned rozdmýchalo diskuze ohledně zahraničních akvizic. A je pak vlastně jen otázkou, zda Jaguar a Land Rover náhodou nebudou hozeny přes palubu, zvláště co se akcie Tata Motors propadly o 30 procent.
Zmíněný analytik Robin Zhu říká, že automobilkám by prospěl hlavně příchod lepších manažerů, než jaké zaměstnává nyní. Stejně jako je třeba vylepšit firemní portfolio, které v poslední době Tatě moc radosti nedělá. Je sice košaté, ze třinácti nabízených modelů obou značek jsou ale ziskové jen čtyři, mimo jiné Range Rover Sport. A právě ten se aktuálně dočkal rozšíření nabídky o zajímavou novou pohonnou jednotku.
Zda zaujme, či nikoliv, je ve hvězdách, karty má ale s ohledem na současné nálady ve společnosti rozdané opravdu dobře. Model Range Rover Sport HST totiž ve svých útrobách jako první skrývá zbrusu nové mild-hybridní ústrojí, jehož srdcem je opět nový řadový třílitrový šestiválec nahrazující v celé nabídce Jaguaru a Land Roveru dosluhující V6. Doprovázen bude elektrickým kompresorem a dvoukomorovým turbem, čekat tak máme 360 koní a 495 Nm, respektive 400 koní a 550 Nm.
Elektrický kompresor zvládá až 120 tisíc otáček, jichž dosáhne během pouhé půlsekundy. Snadno tak eliminuje prodlevu tradičních turbodmychadel. Vyjma toho pohonná jednotka dostala do vínku ještě variabilní zdvih ventilů, stejně jako systém start-stop a elektromotor. Aby toho pak nebylo málo, dorazila i 48voltová baterie, ve které je skladována energie z regenerativního brzdění. Ta je pak využívána zejména při akceleraci, kdy by jinak spalovací motor dostával největší zápřah a vyžadoval by tak vyšší přísun paliva.
Mild-hybridní SUV prozatím počítá s vyšším výkonem, jenž mu dopomůže ke zrychlení z klidu na stovku za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlosti 225 km/h. Spotřeba pak má činit 9,3 l/100 km, což představuje 12procentní pokles vůči srovnatelnému provedení poháněnému předchozím šestiválcem. Vůči němu navíc poklesla i produkce pevných částic, a to o významných 75 procent. Stejnou cestou, tedy nabídkou alespoň jedné elektrifikované varianty, se nejpozději od příštího roku vydají všechny jeho modelové řady.
Kromě nového hnacího ústrojí se provedení HST pochlubí ještě řadou unikátních designových prvků, mezi něž patří karbonové dekory na čelní masce, kapotě, bocích či víku zavazadelníku. Společnost jim budou dělat dva unikátní designy litých kol, jež si zákazníci budou moci vybrat v pěti barevných kombinacích. Uvnitř se pro změnu objeví sportovní sedadla stavitelná v 16 směrech či znaky HST. Britové přitom za vše zaplatí minimálně 81 250 GBP (2 391 950 Kč).






















































Range Rover Sport HST nejspíše problémy britské automobilky asi nespasí, jeho motor je ale velmi zajímavý
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 7 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 10 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva