Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí

Že se na tohle auto dá stěží koukat se zalíbením, na to už jsme si snad i zvykli, spojení verze Protection s elektrickým pohonem ale může být fatálním omylem. Možná by ale díky němu mohlo politikům dojít, že elektrický pohon pro řadu aut není dobrým řešením.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí

10.8.2023 | Petr Prokopec

Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí

/

Foto: BMW

Že se na tohle auto dá stěží koukat se zalíbením, na to už jsme si snad i zvykli, spojení verze Protection s elektrickým pohonem ale může být fatálním omylem. Možná by ale díky němu mohlo politikům dojít, že elektrický pohon pro řadu aut není dobrým řešením.

Pancéřovaná auta se sice neprodávají ve vysokých počtech, i tak jde ale o segment, který si prestižní výrobci nedovolí přehlížet. Jejich klientela totiž nemá hluboko do kapsy, stejně nemalý jako její bohatství je pak i její vliv. Majiteli či uživateli jsou zkrátka lidé, které se vyplatí si hýčkat, jejich rozhodnutí mohou ovlivnit i prodeje běžných modelů té které značky. Audi, BMW a Mercedes-Benz proto vždy krátce po příchodu základních variant A8, řady 7 a třídy S pouští do světa i jejich provedení pyšnící se odolností vůči palným zbraním i výbušninám.

V minulosti něco takového probíhalo podle zajetého mustru. Výrobci jednoduše sáhli po vrcholné motorizaci, která měla výkonu na rozdávání, a tu osadili dodatečnou ochranou a dalšími vychytávkami. Ač tedy hmotnost vzrostla klidně i o tunu, profesionální šoféři spolu s posílenými brzdami stále měli k dispozici vůz se značnou akceschopností. Momentálně se však automobilky začaly soustředit na elektrický pohon.

Ten je sám o sobě spojen s vysokou hmotností a omezeným dojezdem, zvláště pak při rychlé jízdě. Jakmile tedy ještě přidáte „brnění”, auto v tom nejdůležitějším předem selhává. Podstatou těchto aut totiž není zůstat stát na místě a čekat, jestli dříve někdo zastaví útočníky, nebo se těm podaří překonat zabezpečení a chráněnou osobu zabít. Jakékoli pasivní zabezpečení má v prvé řadě dát možnost řidiči přečkat bezprostřední riziko, z místa útoku ujet a tím posádku ochránit především. Pokud ale máte pod palcem mnohatunové auto, které po hodinách ježdění může mít napůl vybité baterie stačící leda na pár desítek kilometrů rychlé, vlastně pomalé (k tomu za chvíli) jízdy, můžete se brzy stát tím, čemu Angličané říkají „sitting duck” - sedící kachnou, snadným cílem.

Na nové BMW i7 Protection tedy nelze hledět jinak než s obočím zdviženým až k vlasům. Automobilka pro jistotu jeho hmotnost ani neuvádí, už výchozí verze xDrive60 však váží hrozivých 2 715 kg. Jakmile ji pak osadíte maximálním počtem pasažérů a naložíte i maximální povolený náklad, jste dokonce na 3 250 kilech, s pancéřováním a další ochranou půjde o 4- až 5tunové auto jako nic. K jeho pohonu přitom pořád slouží baterie o kapacitě pouhých 101,7 kWh, což je ekvivalent ani ne 26litrové nádrže nafty. Pokud vám zbude polovina kapacity, máte auto schopné jet rychle opravdu jen chvíli.

Navíc je třeba se podivit nad tím, jak málo rychle to bude. Kvůli dodatečnému zatížení totiž čas potřebný ke sprintu na stovku narostl ze 4,7 na 9 sekund! Nejvyšší rychlost pak pro změnu klesla z 240 na 160 km/h. To jsou tristní parametry, takto pomalý vůz bryskně neujede skoro ničemu, i obyčejná Octavia 2,0 TDI se na stovku rozjede za 8,9 sekundy a jede až 228 km/h. „Sitting duck”, lépe i7 Protection nelze popsat.

Za takového stavu je třeba ptát, jaký smysl toto provedení vůbec dává. Na jedné straně je sice hezké, že ochrana skel dosáhla klasifikace VPAM 10, což je nejvyšší úroveň dostupná civilistům, přičemž zbytek karoserie odpovídá stupni VR9, kdy skrze něj neproniknou ani střely letící rychlostí 820 metrů za sekundu, jenže i takový kabát se cílenou palbou unaví a podlehne. Vždy je tedy stěžejní schopnost ujet, v této oblasti však pancéřovaný elektromobil bude strádat.

BMW i proto stejným paketem, jenž dále zahrnuje klasifikaci PAS 300, tedy odolnost vůči minám a granátům, osadilo také spalovací řadu 7. Ta dostala do vínku 4,4litrový osmiválec doplněný mild-hybridní technikou, přičemž soustava produkuje 530 koní. I když tu pak sice máme nižší výkon než u elektrické verze, stále je možné počítat s 6,6sekundovou akcelerací a maximálkou 210 km/h. Obojí dává větší šanci na přežití, stejně jako neskonale delší dojezd či nižší hmotnost.

Smysl i7 Protection tedy opravdu nechápeme, přičemž výhled do budoucna v tomto ohledu nepřináší mnoho nadějí na zlepšení. Na druhou stranu možná první vážný incident politikům, kteří budou pancéřované elektromobily jistě také používat, otevře oči. Nepřejeme jim nic špatného, nejlépe tak ale poznají, že elektromobily se pro 100 % možných využití automobilu nehodí. O nic jiného vlastně v celé debatě o elektromobilech nejde, nic jiného se už roky říci nesnažíme.

Aktuálně tak jen dodáme, že spalovací model dostal navíc samo-zatahovací nádrž, jenž dokáže zabránit úniku paliva. Stejně jako i7 Protection pak užívá 20palcová litá kola osazená pneumatikami PAX, které i po prostřelení umožňují únik při rychlostech do 80 km/h. Uvnitř je pak možné počítat nejen s příkladným komfortem a luxusem, nýbrž také se zásobníkem čerstvého vzduchu, hasicím zařízením či ovládáním dodatečné radiokomunikace a všemožných majáčků.


Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 1 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 01Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 2 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 02Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 3 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 03Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 4 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 04Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 5 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 05Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 6 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 06Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 7 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 07Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 8 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 08Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 9 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 09Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 10 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 10Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 11 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 11Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 12 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 12Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 13 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 13Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 14 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 14Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 15 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 15Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 16 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 16Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 17 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 17Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 18 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 18Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 19 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 19Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 20 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 20Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 21 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 21Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 22 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 22Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 23 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 23Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 24 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 24
BMW se pochlubilo pancéřovanou verzí nového modelu i7 zvanou Protection. Naštěstí bude k dispozici i její spalovací provedení, neboť... Foto: BMW

Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 25 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 25Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí - 26 - BMW i7 Protection 2023 prvni sada 26
...každý pancíř časem útočníkům podlehne. Proto záleží na schopnosti uniknout z místa činu, která je u elektrické verze skutečně tristní. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.