Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí
10.8.2023 | Petr Prokopec
Že se na tohle auto dá stěží koukat se zalíbením, na to už jsme si snad i zvykli, spojení verze Protection s elektrickým pohonem ale může být fatálním omylem. Možná by ale díky němu mohlo politikům dojít, že elektrický pohon pro řadu aut není dobrým řešením.
Pancéřovaná auta se sice neprodávají ve vysokých počtech, i tak jde ale o segment, který si prestižní výrobci nedovolí přehlížet. Jejich klientela totiž nemá hluboko do kapsy, stejně nemalý jako její bohatství je pak i její vliv. Majiteli či uživateli jsou zkrátka lidé, které se vyplatí si hýčkat, jejich rozhodnutí mohou ovlivnit i prodeje běžných modelů té které značky. Audi, BMW a Mercedes-Benz proto vždy krátce po příchodu základních variant A8, řady 7 a třídy S pouští do světa i jejich provedení pyšnící se odolností vůči palným zbraním i výbušninám.
V minulosti něco takového probíhalo podle zajetého mustru. Výrobci jednoduše sáhli po vrcholné motorizaci, která měla výkonu na rozdávání, a tu osadili dodatečnou ochranou a dalšími vychytávkami. Ač tedy hmotnost vzrostla klidně i o tunu, profesionální šoféři spolu s posílenými brzdami stále měli k dispozici vůz se značnou akceschopností. Momentálně se však automobilky začaly soustředit na elektrický pohon.
Ten je sám o sobě spojen s vysokou hmotností a omezeným dojezdem, zvláště pak při rychlé jízdě. Jakmile tedy ještě přidáte „brnění”, auto v tom nejdůležitějším předem selhává. Podstatou těchto aut totiž není zůstat stát na místě a čekat, jestli dříve někdo zastaví útočníky, nebo se těm podaří překonat zabezpečení a chráněnou osobu zabít. Jakékoli pasivní zabezpečení má v prvé řadě dát možnost řidiči přečkat bezprostřední riziko, z místa útoku ujet a tím posádku ochránit především. Pokud ale máte pod palcem mnohatunové auto, které po hodinách ježdění může mít napůl vybité baterie stačící leda na pár desítek kilometrů rychlé, vlastně pomalé (k tomu za chvíli) jízdy, můžete se brzy stát tím, čemu Angličané říkají „sitting duck” - sedící kachnou, snadným cílem.
Na nové BMW i7 Protection tedy nelze hledět jinak než s obočím zdviženým až k vlasům. Automobilka pro jistotu jeho hmotnost ani neuvádí, už výchozí verze xDrive60 však váží hrozivých 2 715 kg. Jakmile ji pak osadíte maximálním počtem pasažérů a naložíte i maximální povolený náklad, jste dokonce na 3 250 kilech, s pancéřováním a další ochranou půjde o 4- až 5tunové auto jako nic. K jeho pohonu přitom pořád slouží baterie o kapacitě pouhých 101,7 kWh, což je ekvivalent ani ne 26litrové nádrže nafty. Pokud vám zbude polovina kapacity, máte auto schopné jet rychle opravdu jen chvíli.
Navíc je třeba se podivit nad tím, jak málo rychle to bude. Kvůli dodatečnému zatížení totiž čas potřebný ke sprintu na stovku narostl ze 4,7 na 9 sekund! Nejvyšší rychlost pak pro změnu klesla z 240 na 160 km/h. To jsou tristní parametry, takto pomalý vůz bryskně neujede skoro ničemu, i obyčejná Octavia 2,0 TDI se na stovku rozjede za 8,9 sekundy a jede až 228 km/h. „Sitting duck”, lépe i7 Protection nelze popsat.
Za takového stavu je třeba ptát, jaký smysl toto provedení vůbec dává. Na jedné straně je sice hezké, že ochrana skel dosáhla klasifikace VPAM 10, což je nejvyšší úroveň dostupná civilistům, přičemž zbytek karoserie odpovídá stupni VR9, kdy skrze něj neproniknou ani střely letící rychlostí 820 metrů za sekundu, jenže i takový kabát se cílenou palbou unaví a podlehne. Vždy je tedy stěžejní schopnost ujet, v této oblasti však pancéřovaný elektromobil bude strádat.
BMW i proto stejným paketem, jenž dále zahrnuje klasifikaci PAS 300, tedy odolnost vůči minám a granátům, osadilo také spalovací řadu 7. Ta dostala do vínku 4,4litrový osmiválec doplněný mild-hybridní technikou, přičemž soustava produkuje 530 koní. I když tu pak sice máme nižší výkon než u elektrické verze, stále je možné počítat s 6,6sekundovou akcelerací a maximálkou 210 km/h. Obojí dává větší šanci na přežití, stejně jako neskonale delší dojezd či nižší hmotnost.
Smysl i7 Protection tedy opravdu nechápeme, přičemž výhled do budoucna v tomto ohledu nepřináší mnoho nadějí na zlepšení. Na druhou stranu možná první vážný incident politikům, kteří budou pancéřované elektromobily jistě také používat, otevře oči. Nepřejeme jim nic špatného, nejlépe tak ale poznají, že elektromobily se pro 100 % možných využití automobilu nehodí. O nic jiného vlastně v celé debatě o elektromobilech nejde, nic jiného se už roky říci nesnažíme.
Aktuálně tak jen dodáme, že spalovací model dostal navíc samo-zatahovací nádrž, jenž dokáže zabránit úniku paliva. Stejně jako i7 Protection pak užívá 20palcová litá kola osazená pneumatikami PAX, které i po prostřelení umožňují únik při rychlostech do 80 km/h. Uvnitř je pak možné počítat nejen s příkladným komfortem a luxusem, nýbrž také se zásobníkem čerstvého vzduchu, hasicím zařízením či ovládáním dodatečné radiokomunikace a všemožných majáčků.
























BMW se pochlubilo pancéřovanou verzí nového modelu i7 zvanou Protection. Naštěstí bude k dispozici i její spalovací provedení, neboť... Foto: BMW
...každý pancíř časem útočníkům podlehne. Proto záleží na schopnosti uniknout z místa činu, která je u elektrické verze skutečně tristní. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Co se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 3 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 4 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 6 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 7 hodinamiČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva