Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg

Z poslední vývojové evoluce závodní Zondy R udělali u Pagani malou Revoluci. Důstojnější rozlučku s aktivním životem si Zonda snad ani nemohla přát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg

4.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z poslední vývojové evoluce závodní Zondy R udělali u Pagani malou Revoluci. Důstojnější rozlučku s aktivním životem si Zonda snad ani nemohla přát.

Už loni jsme vás informovali o vývoji vozu, který si tehdy říkal Pagani Zonda R Evo. Když se jej pak nedávno podařilo nafotit ve finálním provedení, mělo se zato, že jde o první vyrobený a dodaný kus z pětikusové série extrémních Zond, které chtějí být ještě rychlejší než aktuální rekordman Nordschleife jménem Zonda R. Nakonec všechno z toho může být pravda též, nyní se ale primárně jedná o vůz prezentující nakonec trochu jinak pojmenované vrcholné dílo Horacia Paganiho, jež nakonec dostal i trochu jiné jméno - Zonda Revolucion.

Bude vám asi připadat zvláštní vytvářet něco revolučního na závěr životní éry určitého auta, svým způsobem ale o malou revoluci jde. Sice nemění zaběhlé pořádky v Paganiho manufaktuře, šponuje ale všechny typické vlastnosti jejích vozů až na maximum. Však posuďte sami.

Loni se hovořilo o tom, že si pod kapotou Zondy R Evo najde místo 780koňový dvanáctiválec původem od AMG, nakonec je výsledek ještě zajímavější. Z motoru 6,0 V12 uloženého před zadní nápravou se podařilo vytáhnout až 800 koní pramenících ze 730 Nm točivého momentu. Obvyklé hodnoty dynamiky se u závodních vozů, neboť Zonda Revolucion bude smět nadále jen na okruhy, obvykle neudávají a tento případ není výjimkou. Jistý obrázek si ale můžete udělat s pomocí hmotnosti auta, které se svým karbon-titanovým monokokem váží jen 1 070 kg. Poměr 748 koní na tunu je naprosto mimořádný a nemá daleko k tomu, jímž kdysi disponovalo Bellofovo Porsche 956, s nímž vytvořil dosud nepřekonaný rekord Severní smyčky německého Nürburgringu.

Ani další parametry vozu ale nejsou nezajímavé. O přenos výkonu na zadní kola se stará šestistupňová sekvenční převodovka blíže neupřesněného typu, která prý zvládne změnit převod za 2 setiny sekundy, což je zlomková hodnota i vedle většiny moderních automatů. Kontakt kol se silnicí pak obstarávají pneumatiky Pirelli P Zero Corsa a systém řízení trakce s 12 různými módy nastavení. Také ABS, když už jsme u podobných systémů, má k dispozici různé režimy fungování schopné zajistit optimální deceleraci na tratích různého typu.

Samotné brzdy jsou též lepší než u jakékoli dřívější Zondy. Karbon-keramické řešení tedy asi do účinku a výdrže už překonat nešlo, nové řešení označení CCMR je ale o 15 procent lehčí, a to je u neodpružených hmot docela hodně. Brzdy mají pochopitelně zajistit skvělé brzdné schopnosti i při extrémním okruhovém zatížení, Pagani ale slibuje též to, že jejich desky mají 4x vyšší životnost než dosud. To sice může být třeba i 200 km místo 50, ale i to je pochopitelně příjemná změna...

Zřejmě největší změnou ale prošla aerodynamika, což je ostatně patrné už na tvarech vozu. Drobných úprav majících zajistit vhodný kompromis mezi přítlakem a dosahovanými rychlostmi najdeme na voze spoustu, zřejmě nejzajímavější je ale použití nastavitelného zadního křídla, který funguje trochu jako DRS u Formulí 1. Ovládat jej lze buď manuálně, nebo nechat vše na automatice, v obou případech ale dovede měnit přítlak působící na zadní osu o 0,8 g oběma směry. Měl by tedy pomoci třeba při brzdění s přítlakem a naopak při přímé jízdě ve vysokých rychlostech s jeho redukcí.

Je to zkrátka zase jednou pořádná technická vychytávka a je skoro zázrak, že vzniká v soukromých garážích kdesi u Modeny. Kdybyste o vůz měli zájem, stále si jej můžete koupit, jeho pětikusová edice dosud nebyla zcela rozprodána. Je ale třeba připravit si 2,2 milionu Eur (asi 56 milionů Kč) bez daně a smířit se s tím, že a silnici se s tímhle autem legálně nepodíváte...


Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 1 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 01Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 2 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 02Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 3 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 03Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 4 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 04Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 5 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 06Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 6 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 07Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 7 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 08Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 8 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 09Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 9 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 10Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 10 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 11Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 11 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 12Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 12 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 13Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 13 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 15Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 14 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 16Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 15 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 17Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 16 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 18Pagani Zonda Revolucion: nejrychlejší Pagani všech dob mísí 800 koní s 1 070 kg - 17 - Pagani Zonda Revolucion oficialni 19
Pagani Zonda Revolucion je vrcholnou evolucí Zondy R

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše