Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel se zásadně změní, už za pár let chce prodávat jen auta, která téměř nikdo nechce
10.1.2022 | Petr Miler
Pokud německá značka u této strategie setrvá a bude ji uplatňovat napříč celou Evropou, jak v tuto chvíli plánuje, je prakticky nemožné, že by oslovila jakkoli větší množství Čechů. Proč a na základě čeho to dělá, tušíme, ale nechápeme to.
Představte si, že byste byli třeba obchodníci s nábytkem a vaši nejoblíbenější sedačku nabízeli v černé a červené. Tu černou by kupovalo 98,5 % zákazníků, tu červenou 1,5 %. A vy byste přišli s velkolepým oznámením, kdy byste před celým světem hlasitě křičeli, že s černými sedačkami skončíte - nejprve nabídnete hlavně červené a pak už jen červené.
Dává to nějaký smysl? Ne. Přesto se právě takto chová stále více automobilek, nejnověji Opel. Ten velkolepě oznámil, že se během následujících let zásadně změní, a to přesně v tomto duchu:
Od roku 2022: Combo Life Zafira Life budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem.
Již od roku 2024: V nabídce bude elektrifikovaná verze každého modelu Opel.
Od roku 2028: V nabídce budou jen auta na elektrický pohon.
To první už víme, podivovali jsme se nad tím v pátek, neboť jde o koordinovaný krok celého koncernu Stellantis. Zbytek je novinka. Na v oboru hůře se orientujícího se čtenáře to může dělat dojem, že elektrická auta jsou nějaký hit, která prodejně drtí všechny ostatní alternativy, a tak se tomu automobilky přizpůsobují. Jenže tak tomu není.
Elektrická auta skoro nikdo nechce, a to ani ta od Opelu. Loni šlo Česku o 70 (sedmdesát kusů, pro jistotu) elektromobilů z celkem 4 457 vozů, které dodal českým klientům. Na celkových prodejích mají tedy podíl 1,5 % jako ona červená sedačka. Jistě, svět se mění a Opel se může přizpůsobovat tomu, co vidí kdesi v dáli, ale ruku na srdce: Skutečně byste troubili do světa, že o zákazníky jasně nežádanějšího zboží už za 6 let nebudete mít žádný zájem? To není marketing, to je antimarketing a i kdybychom dokázali pochopit, proč to Opel dělá, rozhodně nechápeme, proč to v roce 2022 někomu říká.
Někteří si nyní jistě pomyslí, že Evropa není jen Česko. To není. A že poptávka po elektrických autech přece roste. Ale to je ten omyl, obracení reality naruby. Poptávka po elektrických autech neroste, rostou jejich prodeje. Ale ty nejsou v tomto případě zrcadlem poptávky, ale dotačních a jiných schémat, která je uměla zvýhodňují, ničeho jiného. Realitu vidíme u nás, kde je trh zdeformován jen relativně málo - celkový podíl elektrických aut na trhu je asi 1 procento a loni jejich odbyt oproti předloňsku poklesl.
Situace jinde v Evropě - či kdekoli na světě - by nebyla zásadně jiná, nebýt oněch dotací. Nakonec třeba i v Austrálii je i přes dotační schémata v některých významných státech ještě nižší. Automobilky se zkrátka rozhodly vsadit na to, co preferují regulace a nikoli na to, co chce zákazník. Jestli to bude udržitelné v Německu, Francii nebo Velké Británii, nevíme, jsou to jiná prostředí. Ale jsme skálopevně přesvědčeni, že s popsaným přístupem v Česku v roce 2028 uspět nepůjde. A opravdu se divíme tomu, že se někdo tímto směrem vydává.



Opel už skončil s jinými než elektrickými verzemi modelů Combo Life... Foto: Opel
...Zafira Life, i když těch elektrických loni prodal 1 kus. Brzy chce stejný „trik” zopakovat s celou svou nabídkou, to zní promyšleně. Foto: Opel
Zdroj: Opel
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 3 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 34 minutamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
před 2 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 3 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 5 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva