Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel One Euro Car: spása evropské mobility?
8.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že by u Opelu začali nazývat věci pravými jmény? Bohužel, koncept One Euro je pojmenován podle toho, kolik vás ježdění s tímto autem bude stát.
Vývoj na současném automobilovém trhu bohužel vypadá tak, jako by na jeho konci mělo stát jedno normované euroauto, které v různých hávech nabídne prakticky tutéž techniku. Ne snad proto, že by to tak někdo přímo nařídil, pravidla na trhu jsou ale ze strany EU nastavována způsobem, že jim dříve nebo později půjde dostát jen několika málo, více či méně totožnými řešeními. Zatím máme k takovému konci ještě daleko, že nabídka automobilek postupně ztrácí svou pestrost je ale již nyní zcela nesporné. A to zatím vstoupilo v platnost jen pár skutečně devastačních pravidel, mnohem více nás jich teprve čeká. Však si v našem starším článku můžete přečíst, jaký ortel byl vynesen nad spalovacími motory, což konstrukci aut ovlivní zcela zásadně. A to prakticky bez možnosti zvolit jinou cestu.
Když jsem tedy dnes zahlédl koncept Opel One Euro Car, říkal jsem si, že ani tento výrobce sice neprozřel, ale možná aspoň začal nazývat věci pravými jmény. Však by bylo svým způsobem hezké přijet na autosalon ve Frankfurtu s určitým konceptem a říci: „Takto vypadá auto stvořené podle pravidel nastavených EU pro rok 2020. Ne, že by se nám nějak zvlášť líbilo, ale připravte se na něj, neboť nic jiného v tu chvíli za rozumnou cenu vyrobit nepůjde.” Bohužel, automobilky nemají ve zvyku nastaveným pravidlům příliš odporovat, a tak je i realita v tomto případě jiná - One Euro Car neznačí cosi jako „jedno euroauto”, ale cenu, kterou budete moci urazit za stovku uražených kilometrů v něm, předpokládáme v nákladech na spotřebovanou energii.
O celém díle zatím máme jen velmi omezené pensum informací, z pohledu na přiložené snímky je ale zjevné, že je ztvárněn ve stylu dalších podobných konceptů německých výrobců Audi Urban a Volkswagen Nils. Navíc jej pochopitelně pohání elektřina. Náhoda? Domluva? Těžko, to spíše konstrukční týmy nezávisle na sobě přemýšlel nad tím, jak vytvořit masově prodejné elektrické auto, neboť žádné jiné jim od vysokých pokut za emise CO2 zbytku jejich portfolia neuleví. A došli k těmto podivným vozům podobným někdejšímu Messerschmittu KR200, který jsme probírali již v článku o Audi Urban. A ono není divu.
Takové auto totiž musí být především levné, což samo o sobě omezuje již množství použitých akumulátorů. Pokud dnes na trhu stojí 1 kWh energetické kapacity v alespoň trochu použitelných Li-ion akumulátorech okolo 1 200 dolarů a během dalších let má tato cena klesat jen zvolna, nelze zkrátka levnému elektromobilu nadělit „baterky” o kapacitě 50 kWh, neboť už ty by znamenaly náklad odpovídající bezmála milionu českých korun. Musíte tedy začít s mnohem menším paklíkem, který ale logicky zvládne po rozumnou dobu pohánět jen malé a lehké auto, navíc se i tak bude dlouho dobíjet. Takové si tedy těžko zvolíte na cestu na dovolenou, a tak mu rovnou můžete dát městský charakter, tedy i prostor jen pro jednoho nebo dva cestující. V tu chvíli vznikne něco bližšího kapotovanému skútru než kolu, výsledek ale dává smysl - u městského přibližovadla není dojezd v řádu desítek kilometrů větší problém a dobití vozu přes noc též ne.
Aktivita automobilek tedy má své opodstatnění, tato auta se opravdu mohou dostat na trh. Pokud tedy Evropská unie nezmění současná pravidla, nebo neskončí zcela. Na otevřeném trhu by se při dnešních výrobních i provozních nákladech na „pořádné auto” klasické koncepce těžko kdy podobná koncepce prosadila.
Ale zpět k Opelu One Euro. O tom dále víme už jen tolik, že jeho elektromotor postačí k dosažení rychlosti až 120 km/h a dojezdu necelých 100 kilometrů na nabití. Přesné parametry motoru ani akumulátorů nicméně neznáme. Zajímavé jistě je, že v zemích, kde mladí lidé mohou získat již v 16 letech řidičský průkaz na určitý typ vozu, má být tento oplík nabízen s maximální rychlostí omezenou na 45 km/h, ale to už příliš zní hudbou budoucnosti.
Uvnitř vozu, kam nás zatím Opel „nepustil”, můžeme očekávat místo pro dva cestující sedící za sebou. Nepřekvapí, že automobil sám pak má být určen hlavně do městského provozu, který má revolučně změnit. Posloužit pak má hlavně mladým řidičům s omezeným rozpočtem.
Další podrobnosti o tomto výtvoru zatím neznáme, automobilka je ale přislíbila odhalit příští týden na ve Frankfurtu. Jestli je na co se těšit, to už necháváme na vás.






Koncept Opelu One Euro Car zatím jen takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 6 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025
Nejčtenější články
Je konec, první velká továrna VW v Evropě dnes nadobro zavře, 3 000 zaměstnanců jsou bez práce
28.2.2025Věřte nebo ne, ale otřesná Tesla Cybertruck může vypadat ještě hůř, stačilo ji půjčit Mansory. A co to jméno?
28.2.2025Maserati má na kahánku. 38miliardová investice do firmy byla zrušena, prodeje jsou v kopru, klíčové novinky prohrávají v testech
28.2.2025Zprávy o tom, jak moc Muskovy kontroverze ničí prodeje Tesly, zjevně přehání, firma má dál jasně nejvěrnější kupce
28.2.2025První test letních pneu pro rok 2025: Čínské „gumy” šokují svou životností, ani dvakrát dražší Evropané nemají odpověď
28.2.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.29. 00:47 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 03.28. 21:26 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.28. 17:37 - řidičBOB
- Politický koutek 03.28. 12:52 - řidičBOB
- OT - zavírám krám, uklízím 03.27. 13:04 - pavproch
- Přituhuje 03.27. 10:36 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.26. 17:50 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 03.26. 16:33 - Předseda