Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá

Opel výrazně pokročil v odhalování sportovně laděného provedení kompaktní Astry. Konkurenci prý položí na lopatky, jak toho chce docílit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá

7.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Opel výrazně pokročil v odhalování sportovně laděného provedení kompaktní Astry. Konkurenci prý položí na lopatky, jak toho chce docílit?

Příběhu nové generace Astry GTC pomalu začínají růst vousy. Již loni v Paříži Opel představil koncept GTC Paris, který od pohledu neměl daleko k výrobě. To se ostatně potvrdilo i letos v dubnu, kdy internetem začal kolovat snímek produkční verze přistižené bez špetky maskování a snad aby automobilka nezůstala pozadu, zveřejnila o pár týdnů později i první dvojici oficiálních ilustrací. Žádných dalších podrobností jsme se ale tehdy nedočkali.

Vůz se měl původně představit až na autosalonu ve Frankfurtu, ale za daných okolností to pro Opel byl zřejmě příliš vzdálený termín. Rozhodl se tedy odhalit nové GTC již nyní a ačkoli to není představení dokonale podrobné, dává nám poznat většinu podstatných informací o technice vozu, jeho vzhledu i sebevědomí automobilky, které provází jeho uvedení na trh. Pojďme si to všechno postupně projít.


Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 1 - Opel Astra GTC 2012 01Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 2 - Opel Astra GTC 2012 03Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 3 - Opel Astra GTC 2012 02

Design novinky jsme mohli probrat již při předchozích příležitostech, a tak se mu tentokrát budeme věnovat stručněji. Ačkoli sériový vůz oproti pařížskému konceptu v některých partiích poněkud zmohutněl, pořad se vyznačuje mnohem sportovnějším vzezřením než pětidvéřový hatchback nebo nedávno testované kombi. Opel říká, že jediným společným prvkem karoserií GTC a pětidvířka jsou kliky dveří, jinak je design novinky zcela svébytný. Vyznačuje se pak hlavně nízkými předními i zadními světly, dynamickou linií střechy a dramatickými prolisy především na bocích karoserie. Troufnu si říci, že zvláště ve vyobrazené žluté barvě vypadá vůz zatraceně době a je po několikadenním dumání nad smyslem vzhledu nového BMW řady 1 hotovým balzámem pro oko.

Jiné jsou pochopitelně rozměry karoserie a vůz dostal dokonce i podvozek s jiným rozvorem náprav a rozchodem kol. GTC je o 15 mm nižší než pětidvéřové provedení a jeho rozvor narostl o 10 mm na 2 695 mm. Také rozchod zmohutněl, když vepředu má velikost 1 584 mm (+ 40 mm) a vzadu 1 588 mm (+ 30 mm). Vozu mají tyto změny dodat krom větší jízdní stability také více prostoru pro cestující a jejich zavazadla. Právě pro ty je připraveno až 375 litrů místa v základním uspořádání a 1 235 litrů po sklopení zadních sedadel.

Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 4 - Opel Astra GTC 2012 14Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 5 - Opel Astra GTC 2012 15Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 6 - Opel Astra GTC 2012 16

Když už jsme se dostali k podvozku, ve smyslu novinek nedošlo jen na změny jeho rozměrových parametrů. Ačkoli výchozí řešení je zcela klasické (McPherson vpředu a vlečená ramena s torzní tyčí), je u Astry vylepšeno dvojicí prvků. Vzadu používá u nás vcelku málo známý Wattův přímovod, který zlepšuje příčnou stabilitu zadní nápravy. Na přídi pak Opel sází na vlastní řešení zvané HiPerStrut (High Performance Strut, tedy jakási vzpěra pro výkonná provedení), jenž známe třeba již z výkonné Insignie OPC. Právě tyto prvky mají být nastaveny tak, aby GTC dodávaly co nejlepší jízdní vlastnosti. Pomoci jim dále může adaptivní podvozek FlexRide s třemi režimy nastavení Standard, Tour a Sport. K dispozici ale bude jen za příplatek.

Pozoruhodné je v této souvislosti sebevědomí, kterým hýří tisková zpráva výrobce. Úryvky jako „nedostižná stabilita a přesnost ovládání” se ještě dají označit za přiměřenou PR mluvu, ale tvrzení, že vůz „hází rukavici Volkswagenu Scirocco a Renaultu Megane Coupe s opojnou směsicí dynamické excelence, dramatických konstrukčních prvků a konkurenceschopné ceny” už se nám zdá trochu přehnané. Však brzy poznáme, jak to uvidí zákazníci.

Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 7 - Opel Astra GTC 2012 21Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 8 - Opel Astra GTC 2012 22Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 9 - Opel Astra GTC 2012 23

Přesuneme-li se zpátky k faktům, pak pod kapotou najdeme pro tuto chvíli čtveřici motorů. Opel ovšem prohlašuje, že již při premiéře ve Frankfurtu představí další, silnější motorizace, přesnější byl ale jen v tom smyslu, že na vrcholné OPC přijde řada až v příštím roce.

Základem pro tuto chvíli tedy bude motor 1,4 Turbo v provedeních se 120 a 140 koňmi, jejichž kombinovaná spotřeba má činit 5,9 litru benzinu na 100 km jízdy. Podrobnější parametry těchto verzí neznáme, u dvou vyšší variant je to ale aspoň o trochu lepší. Benzinovým i absolutním vrcholem bude zatím motor 1,6 Turbo s výkonem až 180 koní, který vůz rozpohybuje až na 220 km/h, zde jsou ovšem neznámou informace o spotřebě.

Nejvíce dat tak máme o zatím jediné naftové verzi s motorem 2,0 CDTI o výkonu 165 koní. Ta dosáhne rychlosti až 210 km/h, na stovku zrychlí za 8,9 sekundy a spotřebuje prý 4,9 litru nafty v kombinaci. Všechny motorizace budou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou a systémem start and stop, k některým jistě bude k mání i automatická převodová skříň. Ovšem k jakým, to zatím netušíme.

Kompletní specifikace chce Opel zveřejnit při příležitosti frankfurtské premiéry vozu, nezbývá tedy než si počkat. Stejnou odpověď bychom vám museli dát na otázku týkajících se českých cena a dostupnosti. Zmíněné modely si ale na klíčových trzích Opelu resp. Vauxhallu (Velká Británie) můžete objednat již nyní, tedy i my se snad brzy dočkáme českého ceníku.

Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 10 - Opel Astra GTC 2012 04Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 11 - Opel Astra GTC 2012 05Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 12 - Opel Astra GTC 2012 06Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 13 - Opel Astra GTC 2012 07Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 14 - Opel Astra GTC 2012 08Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 15 - Opel Astra GTC 2012 09Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 16 - Opel Astra GTC 2012 10Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 17 - Opel Astra GTC 2012 11Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 18 - Opel Astra GTC 2012 12Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 19 - Opel Astra GTC 2012 13Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 20 - Opel Astra GTC 2012 17Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 21 - Opel Astra GTC 2012 18Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 22 - Opel Astra GTC 2012 19Opel Astra GTC 2012: žlutá střela přilétá - 23 - Opel Astra GTC 2012 20
Nový Opel Astra GTC pro rok 2012

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.