Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Okopírovala Škoda design zádi nové Scaly u konkurence z Itálie? Skoro to tak vypadá
14.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda se tváří, že design nového modelu Scala je ohromně svébytný, když se ale zezadu budete blížit k Fiatu Tipo, stěží české automobilce tato slova uvěříte, je téměř totožný.
Když jsme před několika málo dny s kolegou jeli po jedné české okresce, na chvíli jsme byli zaskočeni. Vozem, ke kterému jsme se blížili, se zdála být nová Škoda Scala, což bylo docela překvapivé. Jakkoliv je totiž nový český hatchback již od ledna v předprodeji, do showroomů zamíří až na konci tohoto měsíce. A první zákazníci si je budou moci převzít na počátku května. Chvíli jsme si říkali, že půjde o jeden z testovacích vozů automobilky, jak se ale za chvíli ukázalo, o Škodu nešlo.
Abychom přitom nechodili kolem horké kaše, rovnou zmíníme, že ono zmatení měly na svědomí zadní partie Fiatu Tipo zbavené označení modelu i značky. Italský hatchback totiž rovněž dostal do vínku zalomená koncová světla, stejně jako výrazný předěl mezi nimi. Navíc se chlubí i zkosenou spodní částí víka zavazadelníku či mlhovkami zasazenými do nárazníku. A jelikož na autě nebylo logo, které u Scaly nepoužívá ani Škoda, neexistovalo pomalu vodítko, jenž by Itala mohlo při pohledu zdálky odlišit.
V tu chvíli nás ovšem napadla myšlenka, zda Škoda od Fiatu opisovala, pročež jsme se rozhodli uvrhnout Tipo a „skálu“ do prvního vizuálního srovnání. Přeci jen jde o vozy, které cílí na prakticky stejného zákazníka - ačkoliv obě automobilky by nám nejspíše řekly, že každé auto je natolik jedinečné, že nemá konkurenci. Realita je však trochu jiná, což dokazují i proporce. Ital má totiž na délku 4 368 milimetrů a disponuje rozvorem 2 638 mm, zatímco českému zástupci naměříme 4 362 mm, respektive 2 650 mm.
Oba vozy jsou si blízké také po stránce motorické, byť Tipo startuje s atmosférickou jedna-čtyřkou a Scala s přeplňovaným litrovým tříválcem. Výkon 95 koní je však již shodný na obou stranách, stejně jako v obou případech objemy pohonných jednotek končí na 1,6 litrech. V případě Škody ale pod pravou nohu dostanete až 150 koní, zatímco výkon Fiatu končí o třicet koní níže. Na druhou stranu, Tipo je jako starší zástupce segmentu k mání od 311 900 Kč, zatímco Scala odstartuje na 369 900 Kč.
Vraťme se ale zpět k designu, který je při pohledu zezadu opravdu matoucí a těžko budeme designérům Škody věřit, že k téměř totožnému výsledku došli náhodou a nenechali se Italy alespoň inspirovat. Ve zbylých partiích jde ale o jiné vozy a na přídi jsou shodné leda náznaky. Třeba maska chladiče sice získala pomalu tytéž tvary, ovšem Škoda užívá příčné lamely a Fiat podélné elementy. Jeho světla pak více odpovídají době vzniku, zatímco Scala jde moderní cestou ostrých hran a úzkých lamp.
Stejné je to v interiéru, kde Škoda již preferuje co nejmenší počet fyzických tlačítek a většinu ovládání soustředí na dotykový displej. Tipo však dostalo tlačítek daleko více, a jakkoliv disponuje rovněž volně stojícím displejem, se kterým mladoboleslavská automobilka vytasila teprve loni, svůj věk zkrátka již zakrýt nedokáže. Navíc je tu řada prvků, které vám připomenou spíše Fiat 500, a to nikoliv zábavným způsobem. Spíše budete o italském vozu přemýšlet jako o mnohem levnějším, než ve skutečnosti je.
Škoda oproti tomu působí uvnitř hodnotněji a více se blíží prémiovému segmentu. Díky delšímu rozvoru a chytré práci s ním je rovněž prostornější a disponuje také větším zavazadelníkem. Zda jí ale dáte přednost před Fiatem, necháme čistě na vás. Přeci jen rozdíl v ceně není malý, navíc Itala můžete mít ihned, a to s atmosférickou jednotkou, na kterou Scala nemá a nebude mít odpověď.
Fiat Tipo připomíná Škodu Scala hlavně v zadních partiích. Ve zbytku jsou již oba vozy osobitější, Ital navíc již působí vedle moderního Čecha poněkud zastarale
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva