Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto
19.1.2024 | Petr Prokopec
Podle svých vlastních plánů měla italská automobilka již loni nabízet hned čtyři elektrické modely a další měl být na cestě. Nakonec si ale od ní neodvezl nikdo ani jedno takové auto, letos se má začít prodávat jeden model a vývoj elektrického Quattroporte byl zastaven.
Maserati patří mezi automobilky, které chtěly zezelenat dřív, než jim to teoreticky mohlo být nařízeno. Italové tak už před léty oznámili, že v jejich nabídce od roku 2030 nenajdeme jediný spalovací vůz. A aby svým slovům dodali patřičnou váhu, vstoupili předloni do šampionátu Formule E. Během úvodních závodů pak navíc ohlásili svou elektrickou ofenzivu. Ta měla proběhnout velmi rychle, neboť už v roce 2023 se na trh měly dostat modely GranTurismo Folgore, GranCabrio Folgore, Quattroporte Folgore a Grecale Folgore.
Označení Folgore je - uhodli jste - spojeno právě s bateriovým pohonem, který tak mělo nafasovat kompletně celé portfolio značky s výjimkou většího SUV Levante a supersportovního MC20. Jenže když se na nabídku automobilky podíváte dnes (a raději připomínáme, že se už chvíli píše rok 2024), zjistíte, že jediným elektromobilem v ní je GranTurismo Folgore. Tento vůz je tedy možné aspoň formálně objednávat, nedostal ho ale nikdo a hned tak ho ani nedostane - dodávky prvních exemplářů se mají uskutečnit někdy letos v létě.
Původně ohlášené horečnaté tempo je tak minulostí a plány italského trojzubce se dál hroutí. Na prezentaci elektrického GranCabria a Grecale totiž nemá dojít dřív než později v letošním roce, konkrétní termín však zatím nebyl upřesněn. A ať už půjde o jakékoli datum, letošní zahájení faktických prodejů je téměř vyloučené.
Ještě hůř je na tom elektrický sedan Quattroporte, jehož vývoj měl být úplně zastaven. Podle informací Auto News automobilka dospěla k názoru, že za stávajících podmínek by pro ni elektromobil byl značně ztrátový. Proto tlačí na dodavatele, aby cenu nasmlouvaných komponentů snížili o 6 procent. S podobným požadavkem Maserati mělo přijít i loni. A když vezmeme v potaz použitou techniku, může být situace automobilky celkově nevalná.
Italové totiž u všech elektrických vozů počítají s víceméně toutéž technikou, jen trochu jinak naladěnou. Zatímco tedy GranTurismo Folgore disponuje třemi motory, jenž produkují 761 koní, v případě kabrioletu by stejný pohon měl dávat 755 koní. Quattroporte pak mělo zamířit na firemní vrchol, aby zvládlo soupeřit s Teslou Model S Plaid. U jeho nejvýkonnější verze se tak mluvilo dokonce o 1 000 koních, zahanbit by se ale pochopitelně nenechaly ani ty níže položené.
Co z toho ale nakonec bude, je otázkou. Trhliny v původních plánech jsou totiž poměrně velké, načež aktuálně asi již nikdo nevěří tomu, že by příští rok mohlo dorazit také Levante Folgore. I v jeho případě pak mají být použity tři elektromotory, jen naladěné na ještě nižší výkon než u GranCabria. Grecale Folgore pak má disponovat pouze dvěma jednotkami, jenž souhrnně nabídnou 566 koní. Spárovány přitom budou s baterií o kapacitě 105 kWh, což je na tak velká a těžká auta s tak vysokým výkonem velmi málo (ekvivalent cca 27litrové nádrže nafty).
Laboratorní výpočty při šnečím tempu pochopitelně počítají s relativně vysokými dojezdy na nabití (okolo 500 km), reálně ale bude třeba očekávat mnohem mnohem méně, což je velmi pravděpodobně další z důvodů, proč si zatím auta nemohl nikdo mimo automobilku ani pořádně vyzkoušet.
GranTurismo Folgore a Grecale Folgore vypadají pohledně. Oba vozy ale měly již loni dorazit k zákazníkům a příchod obou byl odložen. V případě vrcholného elektrického sedanu pak byl vývoj zastaven ještě před jeho odhalením. Foto: Maserati
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před hodinou - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 3 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 4 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 6 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis