Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů
24.6.2024 | Petr Miler
Že si Evropská unie uvalením vyšších cen na čínská auta hraje s ohněm, který bude primárně pálit jiné, jsme probírali nejednou. Bojí se hlavně Němci, jak ale ukazuje rozbor jejich prodejních čísel, dopady na jednotlivé automobilky budou značně rozdílné.
Evropská komise se už předminulý týden ozvala s tím, že vyřešila rébus zvaný „potření levné čínské automobilové konkurence”. Cesta je to správně bruselská, neboť místo řešení problému vytváří problém nový zavedením nových, velmi vysokých cel. Jsme odpůrci cel už z principu, v tomto případě ale EU postupuje obzvlášť nerozumně. Místo toho, aby začala přemýšlet nad tím, jak narovnat podmínky v Evropě, aby místní automobilky dokázaly být stejně konkurenceschopné jako kdykoli dříve, vytváří nové bariéry, které místní výrobce nikam neposunou a zákazníkům akorát zdraží všechna auta bez rozdílu. Navíc to velmi snadno může napáchat ještě víc škody.
Problém je v tom, že pro klíčové místní automobilky je Čína podstatně větším trhem, než jakým je celá EU. Své o tom ví zejména Němci, kteří hned začali tlačit na to, aby byl tento nápad ještě přehodnocen, neboť by se snadno mohli dostat do situace, kdy snaha ochránit jejich relativně menší evropské aktivity způsob výbuch jejich působení v Číně. Problém je v tom, že Říše středu nehodlá jen tak sedět s rukama v klíně, ale přijde s odplatou, kterou má být zvýšení cel na evropská auta s většími spalovacími motory. A to některé výrobce může zasáhnout velmi tvrdě.
Lidé z agentury Reuters si dali tu práci a zhodnotili, jak moc velké riziko pro kterou evropskou automobilku zavedení cel představuje. Nejde tu jen o samotné prodeje v Číně, neboť málokdo si dnes dovolí přímo nevyrábět přímo za velkou zdí většinu produkce pro tamní trh. To dělají téměř všichni od Audi po Volkswagen, a tak se jich jich cla prakticky netýkají. U některých značek ale přece jen platí opak.
Největší problémy budou mít z větších hráčů BMW a Mercedes, pro které je Čína naprosto zásadním odbytištěm (téměř třetina všech světových prodejů obou značek se odehraje tam) a hodně aut do země pořád dováží. Jsou to minoritní části, okolo 20 procent u Mercedesu a 13 procent u BMW, v rámci celkových čísel to ale bude představovat spoustu, navíc obvykle drahých a vysokomaržových modelů.
Naopak často skloňované značky VW či Volvo jsou celkem „v suchu”, neboť i když jejich čínská přítomnost je významná, nelokální produkce se na celkovém odbytu podílí jen pár procenty. Velkou hlavu si pak nemusí dělat ani Renault a Stellantis, neboť jejich čínské aktivity jsou obecně nevýznamné. Kdo ale případná vysoká cla odnese především, jsou Ferrari a Porsche. Tyhle značky totiž v Číně nevyrábí nic a všechna svá auta dováží z EU, což by nutně znamenalo významné zdražení. U Ferrari ale asi moc netruchlí - Číňané kupují „jen” 9 % jeho aut. A i kdyby jich koupili míň, sáhne po nich někdo jiný.
Porsche ale prodává v Číně masivních 21 % veškeré své produkce, navíc je to větší automobilka. Půjde tedy o desítky tisíc vozů mířících jen tímto směrem, kterých by se cla dotkla do jednoho. Němci tak najednou riskují vskutku obrovskou část svých prodejů, neboť na Porsche by se nová čínská cla vztahovala do jednoho. Pokud chce EU opravdu cla zavést, jsme zvědavi, komu tím reálně pomůže - my nevidíme nikoho. Porsche to nebude zcela určitě.
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 1 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 2 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 3 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 4 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 5 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů - 6 - Porsche 911 Turbo S 992 odlehceny paket ilu 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Auta jako 911 Turbo S jsou v Číně značně žádaná. Pokud EU skutečně zavede cla na čínská auta a Číňané zareagují tak, jak se čeká, globální prodeje nových Porsche to může zásadně poškodit. Foto: Porsche
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Překopaná legenda Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala v akci, zní stejně hrozivě jako vypadá
včeraSběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Povedení zloději aut se sami natočili, jak prchají před policií v ukradeném Mercedesu od AMG
26.6.2024
Nejnovější články
Další americký stát končí s nařizováním elektromobilů, od začátku nesmyslné plány se hroutí jako domeček z karet
před 5 hodinamiŠkoda se vrací do Ruska, dokonce takřka oficiálně. Bude ale úspěšná jako dřív?
před 7 hodinamiSyntetická paliva budou moc drahá, nevyplatí se, říkali. ADAC na ně jezdil měsíc a zjistil něco úplně jiného
před 8 hodinamiNový Fiat Panda se ukázal ve verzi připomínající originál. Bude to znovu levné, jednoduché, sympatické auto
před 10 hodinamiVzácný vrchol německého sportovního luxusu 90. let je k mání v úžasném stavu, vzniklo jen 12 takových aut
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva