Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odhalené specifikace nejnovějšího modelu Porsche jsou zklamáním
11.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud chcete na poli elektrických aut pro náročné prorazit, musíte nejprve překonat Teslu. Na to Porsche při proměně konceptu Mission E v sériový Taycan očividně zapomnělo.
Dávno předtím, než Ferdinand Porsche založil vlastní automobilku, postavil jeden z vůbec prvních elektromobilů na světě. Značka se tak prostřednictvím Mission E vlastně vrátila ke svým kořenům. Čekali jsme ale, že v elektrické Porsche zamíří rovnou na vrchol globální nabídky a především že převálcuje Teslu Model S způsobem, jaký Elon Musk nepochopí. Zatím to ale na drtivou porážku Američanů moc nevypadá.
Porsche tento rok oslavuje sedmdesáté výročí založení značky a při té příležitosti se rozhodlo trochu rozpovídat o sériové verzi zmiňovaného konceptu. V prvé řadě tedy víme, že vůz dorazí do showroomů pod názvem Taycan. Toto jméno nám jde přes zuby o trochu hůře než původní označení, s tím ale již nic nezmůžeme. Porsche se rozhodlo, že pomocí tohoto slova východního původu připomene své kořeny, tedy „bujarého mladého koně“, který zdobí jeho logo od roku 1952.
Název asi bude budit emoce, ovšem v případě technických údajů lze hovořit o hození rozpáleného železa do vody. Po čtyřletém vývoji, který uběhl od představení konceptu, a přímém srovnávání testovacích prototypů s Modelem S, zde nemáme zrovna dechberoucí data. Taycan dostane do vínku dva elektromotory s permanentním synchronním magnetem, jež maximálně vyvinou 600 koní.
S tímto výkonem zvládne elektrická prvotina Porsche sprint z klidu na stovku za 3,5 sekundy a na dvoustovku za méně než 12 sekund. To by ještě před pár lety byla ohromující čísla, nicméně Tesla je dnes schopná pokořit stovku již za 2,5 sekundy, tedy o poznání rychleji než Porsche. Němci sice dodávají, že pouze jejich vůz umožní zažít takovou dynamiku několikrát za sebou, nicméně většina lidí bude jejich slova brát jen jako omluvu za selhání a zajímat se spíše o maximální dostupnou dynamiku.
Ještě patrnější je to ve chvíli, kdy přijde řeč na dojezd. Taycan by měl zvládnout přes 500 kilometrů na jedno nabití, ovšem dle normovaného cyklu NEDC. Realita tedy bude stoprocentně o nějakou stovku níže, zatímco Model S byl schopen ujet dle téhož cyklu přes 400 reálných kilometrů již před šesti lety. Nyní nemá problém ani s 610 km, a to dokonce podle americké agentury EPA, která skutečný svět bere v potaz více než evropské předpisy.
Porsche tedy zatím kraluje pouze v jediném směru, a to v rámci dobíjení. Značka vyvinula novou rychlodobíjecí stanici, se kterou bude možné doplnit kapacitu na 100 kilometrů za pouhé čtyři minuty. Tomu se pro změnu nemůže rovnat Tesla, tedy zatím. Taycan jde ovšem do prodeje až v příštím roce, pročež je možné, že Musk v reakci na oznámení Porsche ještě přitvrdí a bude nadále chtít kralovat v každém směru.
Ač se tedy dá očekávat, že produkční Mission E neboli Taycan, bude zákazníky žádán, za vrchol elektromobility jej nemůžeme považovat ani teď. A to je zkrátka zklamání. Pokud Porsche chce na poli elektromobilů něco dokázat, porazit Teslu na jejím hřišti musí být jeho hlavní úkol. Až pak může přidávat něco navíc. Že to nedělá a dokonce říká, že Model S nepovažuje za konkurenci, dosvědčuje jen to, že prostě není lepší.
Přesunout se tedy můžeme k trochu radostnějšímu dárku, který si Porsche ke zmiňovaným sedmdesátinám nadělilo. I ten se sice vrací ke kořenům, nicméně pohon má nadále na starosti „stará dobrá” benzinová spalovací jednotka. 911 Speedster je aktuálně titulován jako koncept, nicméně v příštím roce (tedy ve stejné době, kdy se má objevit i Taycan) dorazí produkční verze. Ta by rovněž měla disponovat kratším a skloněnějším čelním oknem, který na druhé straně vyváží dvojice „bublin“ z karbonu. Pod nimi se skrývají ochranné oblouky, mezi ně pak bylo umístěno brzdové světlo osvětlující nápis „Porsche“.
Automobilka mu nadělila celou řadu dalších detailů, jež odkazují na původní Speedster z 50. let minulého století. Máme tu tedy třeba centrální otvor do palivové nádrže nebo retro stylizovaná zpětná zrcátka usazená na dveřích. Vše pak završuje odlehčený hardtop, který je jedinou dostupnou střechou. Skládací plátno nebude k dispozici ani pro produkční variantu.
Lze přitom jen dodat, že Speedster dostal karbonové polozávodní skořepiny, jež stejně jako zbytek interiéru zdobí kůže v odstínu Cognac. Klimatizace padla za oběť odlehčování, nižší hmotnost je spárována s plochým šestiválcem produkujícím přes 500 koní. Vůz do značné míry vychází z verze GT3, lze usuzovat, že jde o atmosférickou jednotku. Porsche kromě toho ještě potvrdilo titanový výfuk a 21palcová kola s centrální maticí a designem ve stylu původních ráfků Fuchs.

Porsche poprvé výrazněji promluvilo o svém prvním produkčním elektromobilu...
...zároveň také odhalilo nový koncept Speedster
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
dnesKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejčtenější články
Mercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
19.3.2025Aspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový spalovací motor
19.3.2025Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025I ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
19.3.2025Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom