Obyčejní lidé mají na elektromobily zjevně mnohem rozumnější pohled než politické elity

Žádná lepší technologie nikdy nepřišla díky tomu, že ji někdo nařídil, nikdy žádná. Prostě vznikla jako projev evoluce a prosadila se sama jako lepší, efektivnější, lépe použitelné řešení. Proč si někdo myslí, že tomu v případě aut bude jinak?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Obyčejní lidé mají na elektromobily zjevně mnohem rozumnější pohled než politické elity

26.8.2022 | Petr Prokopec

Obyčejní lidé mají na elektromobily zjevně mnohem rozumnější pohled než politické elity

/

Foto: Polestar

Žádná lepší technologie nikdy nepřišla díky tomu, že ji někdo nařídil, nikdy žádná. Prostě vznikla jako projev evoluce a prosadila se sama jako lepší, efektivnější, lépe použitelné řešení. Proč si někdo myslí, že tomu v případě aut bude jinak?

Pokud jste někdy byli v Kalifornii, pak nejspíše víte, že „chůze“ je tam pomalu sprostým slovem. Lidé se jí věnují víceméně jen na golfových trávnících či promenádách podél pobřeží. K dopravě však užívají většinou automobil, neboť prostředky hromadné dopravy jsou brány jako znak chudoby. To však vyústilo nejen v nekonečné dopravní zácpy, ale také ve vysoké množství smogu. Stát díky tomu získal právo stanovit své vlastní emisní pravidla. A jelikož je z hlediska obchodního tím nejdůležitějším, často se jimi řídí automobilky dobrovolně. Protože jinde se stejně pojatými auty projdou též, pokud tatáž pravidla přímo nepřijmou i samy jiné státy.

Kalifornie už se ale dávno chová spíše jako Evropská unie a s regulacemi automobilového odvětví to přehání za hranici rozumného přístupu. Současný guvernér Gavin Newsom se pak chová jako správný zelený socialista a nejnověji prosadil, aby Kalifornie stejně jako Evropská unie od roku 2035 zakázala prodej nových aut se spalovacím ústrojím. Automobilky přitom budou moci nabízet nejen ryzí elektromobily či vozy s vodíkovým ústrojím, ale i plug-in hybridy, pokud zvládnou alespoň 80 km čistě na elektřinu.

K tomuto cíli chce přitom Kalifornie dojít pozvolna. V roce 2026 tak má být podíl vozů s nulovými či nízkými lokálními emisemi 35procentní, v roce 2027 však již půjde o 43 procent, v roce 2008 o 51 atd. Zajímavé přitom je, že obrovské pick-upy, SUV a další velké vozy spadající do kategorie Medium Duty (hmotnost až 11 794 kg), stejně jako tahače kategorie Heavy Duty (11 794 a více kg), dostanou výjimku. V jejích případě je spalovací ústrojí povoleno až do roku 2045.

Jde tedy jen o o něco málo menší absurditu než v případě EU, která je v tomto akcentovaný tím, že Kalifornie v první fázi „zaklekne” na obyčejné lidi, na zdroj největšího znečištění přijde řada až posléze. Při pohledu na energetický mix státu je to ale finále možná jen dobře. Na obnovitelné zdroje totiž v loňském roce připadlo jen 33,6 procenta. A jakkoliv se ve srovnání s předchozím obdobím jedná o mírný nárůst, lví podíl na něm měly solární panely. Produkce hydroenergie oproti tomu výrazně poklesla, stát se totiž potýká se stále větším suchem.

Větším podílem než obnovitelné zdroje přispělo spalování zemního plynu, což ani v nejmenším není zcela ekologická a už vůbec ne levná činnost. Proto politici touží po navýšení podílu čisté elektřiny na 50 procent v roce 2025, na 60 procent v roce 2030 a na 100 procent v roce 2045. Aby toho ovšem dosáhli, bude třeba každoročně navýšit produkci vodních, solárních a větrných elektráren o 6 GW. Za poslední dekádu přitom šlo v průměru o 1,3 GW ročně.

Kalifornie má tak opravdu ambiciózní, z prstu vycucané cíle, jejichž odtrženost od reality nebudeme znovu komentovat, při kritice obdobného kroku Bruselu už jsme toho zmínili dost. V tomto případě stačí pohlédnout na přiložený graf plánovaného rozmachu elektroaut, nad kterým se nelze než hlasitě smát. To je přímá linka k čistotě, takto neproběhl rozmach nikdy ničeho, jsou to prostě jen pozitiva a sociální jistoty přesně podle síťového grafu.

V tomto kontextu je zajímavé hodnocení plánů Velké Británie, která chce se spalovacími vozy skončit v roce 2030, s plug-in hybridy pak o pět let později. Leasingová společnosti Rivervale Leasing uspořádala průzkum mezi obyčejnými lidmi, z nějž vyplynulo, že pouhých 15,7 procenta dotázaných má pocit, že země bude v roce 2030 na přechod připravena.

Daleko více však převládají skeptici, neboť 18,1 procenta bere v potaz spíše rok 2040, zatímco pro dalších 14 procent je předpokládaným datem 2060 či později. Drtivá většina dotázaných, tedy 43,4 procenta z dvou tisíc lidí, nicméně odpovědělo, že Velká Británie nebude jen na čistě elektrický pohon připravena nikdy. Znovu opakujeme, nikdy. Přesně takový pohled vyplyne z jakékoli realistické analýzy beroucí v potaz základní fyzikální a ekonomické zákonitosti. Není tak překvapivé, že takřka polovina lidí si po roce 2030 hodlá ponechat svůj dosavadní benzinový či dieselový vůz, to je opravdu skvělá cesta k zelenějším zítřkům...

V Kalifornii bude možná „odmítačů“ elektromobility méně, ale kdo ví? Tato auta dnes mají jen 7,6procentní podíl na trhu i s plug-in hybridy, takže o nějakém masivním zájmu nelze mluvit. Proč taková auta nařizovat, zvláště v situaci, kdy neexistuje elektřina, kterou je bude možné všechna živit, natož pak ta „čistá”? Je to znovu ryze politický, ideologický krok, který Kalifornii „pomůže” leda tam, kam zelená politika aktuálně „pomáhá” Evropě.


Obyčejní lidé mají na elektromobily zjevně mnohem rozumnější pohled než politické elity - 1 - Kalifornie plan prechodu na elektromobilitu
Kalifornie má k elektromobilům, vodíkovým vozům a plug-in hybridům přejít lineárně, dle politicky stanovených kvót. Tomu snad autor tohoto grafu nemůže věřit ani ve svých nejdivočejších snech. Grafika: CARB, CC0 Public Domain

Zdroj: CARB, Rivervale Leasing

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.