Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Obří čistka v nabídce motorů Škody teprve naplno ukazuje dopad nových pravidel EU
14.8.2018 | Petr Prokopec
Existují věci, o kterých víte, že přijdou a přesto vás šokují, když se skutečně stanou. Přesně to je případ omezení nabídky motorů nových aut od letošního září. U Škody je bez nadsázky brutální.
Když jsme letos v lednu na základě náznaků zástupců automobilek psali o tom, že s nákupem nového auta bude lepší neotálet, neboť z nabídky brzy zmizí spousta motorů, mnozí si mysleli, že přeháníme. Byli bychom rádi, kdyby to tak bylo, jenže už během dalších týdnů a měsíců se stále jasněji ukazovalo, kolik motorů nebude od letošní září k dostání. Byli jsme na to připravováni týden co týden, až nyní ale stojíme před hotovou věcí a přesto jsme v šoku. Škoda zveřejnila nová ceníky a v případě nabídky motorů skoro není o čem hovořit.
Situace začíná připomínat doby komunistického AZNP. Nákup nového vozu za dob totality u nás nebyl procházkou růžovou zahradou, a to nejen proto, že našetřit peníze nebylo snadné a ani pak se na vás nemuselo dostat. I když tyto podmínky byly splněny, ve výsledku jste museli vzít zavděk tím, co se nabízelo. Škoda 105 nebo 120 mohla být vaše, 130 už ale byla jen pro vyvolené. A teď je snad ještě hůř.
Odstartovalo totiž (snad) dočasné období, kdy si pamětníci dob minulých budou muset připomínat, jaký je vlastně rok. Z nabídky Škody totiž vymizela naprostá většina motorů a pokud máte zájem kupříkladu o nejprodávanější model Octavia, zavděk budete muset vzít pouhou trojicí motorizací. Tentokrát za tím nestojí Moskva, ale Brusel. Urychlené zavedení nové metodiky měření spotřeby WLTP a s tím spojená nezbytná homologace, kterou nebylo reálné v potřebném rozsahu stihnout, totiž zredukovaly nabídku automobilek extrémní měrou. A nová nabídka škodovky to ukazuje v plné nahotě.
Začneme-li pěkně odspodu, „nová doba” se nedotkla jen nabídky Citigo, které bylo vždy k mání pouze s atmosférických litrovým tříválcem, a Škody Fabia, která byla na září připravena už dřívějším faceliftem. V jejím případě též můžete sáhnout po motoru 1,0 MPI, jedinou alternativou je pak 1,0 TSI, který můžete mít ve verzích s výkony 70 kW/95 koní a 81 kW/110 koní. Ceny startují na 279 900 Kč u hatchbacku, za kombík je třeba připlatit dodatečných 14 tisíc korun. A jak dokládá ceník (PDF 2,0 MB), 81 kW/110 koní je k mání až od vyšší úrovně.
Výše už nabídka citelně prořídla. Rapid je nyní k dispozici též pouze s litrovým tříválcem ve stejných verzích jako u Fabie. Sáhnout lze i po automatu, tím ale nabídka končí. V případě Dopřát si můžete čtyři úrovně výbavy u liftbacku, respektive pět stupňů v případě verze Spaceback. Ceny startují na 299 900 Kč za slabší motorizaci kombinovanou s klimatizací, 15palcovými ocelovými koly nebo stěračem zadního okna. O ten je ovšem liftback ochuzen, ačkoliv je k mání o osm tisíc dráže než Rapid Spaceback, jak se můžete přesvědčit v oficiálním ceníku (PDF 1,8 MB).
Dnes se ale zaměříme hlavně na výše položenou část nabídky značky, tedy na modely Octavia a Superb. V jejich případě byla vynucená čistka opravdu radikální, ač portfolio zůstává členitější než u Rapidu. Jak jsme již naznačili, v případě českého bestselleru, tedy Octavie, můžete nyní vybírat pouze mezi třemi motorizacemi. Každou pak sice lze spřáhnout s manuálem či automatem, nicméně výše než nad 110 kW/150 koní se aktuálně nedostanete.
Co přesně to znamená? Jednak že Octavia RS je dočasně zcela nedostupným zbožím. Stejně tak chybí čtyřválec 1,8 TSI v základní nabídce, a co je možná překvapivější, objednat si nemůžete ani 2,0 TDI. V propadlišti dějin zmizel motor 1,4 TSI, místo něj je konečně k dispozici nový čtyřválec 1,5 TSI Evo, který se momentálně stává nejvýkonnější pohonnou jednotkou v nabídce. K dispozici dále nejsou čtyřkolky ani další speciality, opravdu to připomíná nabídku Škod 105, 120 a 130, z nichž jinak vlastně obyčejný motor 1,5 TSI platí za vrchol nabídky.
Ceny začínají na 419 900 Kč, za což dostáváte liftback s litrovým tříválcem o výkonu 85 kW/116 koní, manuálem a výbavou Active. V této kombinaci Octavia byla ještě před pár dny o dva tisíce levnější, daný cenový nárůst ale není způsoben Bruselem, nýbrž samotnou Škodou. Ta o stupeň níže posunula systém Maxi Dot a asistent rozjezdu do kopce. U kombíku, který je dražší o 35 tisíc korun, můžete počítat i s černými ližinami.
Výše zmiňovaný motor 1,5 TSI Evo je k mání od 465 900 Kč, kromě toho je poté k dispozici již jen 1,6litrový turbodiesel začínající bez stokoruny na 489 tisících. To je ale skutečně vše, tedy alespoň v případě Škody Octavia, jejíž ceník (PDF 1,8 MB) je taktéž ke stažení na oficiálním webu značky. Je tedy více než jisté, že nás čeká pokles registrací, neboť Octavia je velkým lákadlem hlavně s motorem 2,0 TDI. A na jeho homologaci se čeká.
Přesunout se můžeme ke Škodě Superb, kde dvoulitrový turbodiesel naopak k dispozici je. Ovšem jako jediná pohonná jednotka na výběr. Je sice pravda, že volit lze mezi 110 kW/150 koňmi a 140 kW/190 koňmi, stejně jako mezi manuálem či automatem. Nicméně pokud toužíte po benzínovém autě, budete se muset znovu obrnit trpělivostí. Stejně jako je třeba, abyste šetřili o trochu déle než třeba na sklonku loňských prázdnin.
Pokud jste před rokem zatoužili po Škodě Superb 2,0 TDI se 110 kW/150 koňmi a výbavou Active, nechali jste u dealera 683 900 Kč. Aktuálně si musíte připravit o dvacet tisíc korun více, přičemž pohled do ceníku (PDF 1,9 MB) žádné změny ve výbavě neodhaluje. I nadále je standardem kupříkladu automatická klimatizace, multimédia Swing s 6,5palcovým displejem, 16palcová litá kola Orion nebo zadní parkovací senzory.
Jak na tom bude Kodiaq, aktuálně nevíme. Oficiální ceník (PDF 793 kB) je staršího data a stále v něm figuruje motor 1,4 TSI. Ten ale stoprocentně již novou homologací neprošel, místo toho lze také v tomto případě počítat s novou jedna-pětkou. Vůbec se ale neví, kdy přijde do prodeje. Nápovědou v tuto chvíli ostatně není ani konfigurátor, který je dočasně pouze informativní. Mladoboleslavského medvěda tak lze pořídit jen ze skladových zásob, z nabídky tedy nejspíše vypadne zcela.
Tutéž pohonnou jednotku, tedy 1,0 TSI, má k dispozici i Škoda Karoq s cenovkou od 484 900 Kč. To je za tříválcové SUV opravdu hodně, na druhou stranu základní výbava zahrnující i klimatizaci není malá. Karoq je přitom k mání také s 1,6litrovým turbodieselem, tím ale možnosti výběru končí. I zde lze přitom za zredukovaný ceník (PDF 1,2 MB) poděkovat Evropské unii.
Jsme nyní zvědavi, s čím se vytasí další automobilky. Zvěsti o tom, že od září pomalu nebude co prodávat, zjevně nebyly přehnané.
Pokud toužíte po Škodě Octavia RS, máte momentálně smůlu, stejně jako po verzích 1,8 TSI, 2,0 TDI, čtyřkolkách a spoustě dalších specialit
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva