Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Obří, 103tisícikoňový motor lodi, která blokovala Suez, je zřejmě větší než váš dům
30.3.2021 | Petr Miler
Zvenčí ji dnes zná skoro každý, jako jedna z největších lodí svého druhu je ale pozoruhodná také ve svém nitru. Skrývá totiž jeden z největších spalovacích motorů všech dob.
Než na Aljašce tragicky zahynul Petr Kellner, plnila hlavní stránky médií jiná nešťastná událost - uváznutí lodi Ever Given v Suezském průplavu. Věnovali jsme se ji i my, neboť znamená mimo jiné take nepříjemnosti pro automobilový průmysl. V tuto chvíli je naštěstí po problému a v době publikace tohoto článku loď ve Velkém Hořkém Jezeře, rozdělujícím Suezský průplav na dvě části, patrně... dopíjí svůj kalich hořkosti.
O Ever Given tak bylo napsáno mnohé. Patrně už tedy víte, že jde s kapacitou 20 124 standardizovaných kontejnerů (TEU) o jednu z největších lodí svého druhu. Měří 400 metrů na délku a uveze přes 200 tisíc tun nákladu, to jsou na jeden „parník” extrémní hodnoty. V tomto kontextu by pak nemělo překvapit, že loď pohání také jeden z největších motorů světa, který vyvinut ve spolupráci několika špičkových firem ve svém oboru.
Její motor si tak celým jménem říká Mitsui-MAN B&W 11G95ME-C9, jde tedy o japonsko-německý stroj, který byl postaven korejským Doosanem. Na fotkách níže můžete vidět právě ten a podle německého MANu, který jej ve své tiskové zprávě popisuje nejobšírněji, jde o vůbec největší a nejvýkonnější motor, na němž se německá společnost kdy podílela.
Dává výkon až 75 570 kW, tedy neskutečných 103 000 koní při 84 otáčkách za minutu. Nezapomněli jsme nulu, takto pomalu se takový obr točí. Jeho typické pracovní otáčky jsou ale níže, jde o 79 ot./min, kdy dává asi 79 tisíc koní. Kdo by si nechtěl tohoto broučka protúrovat? Přidáte pět otáček a naskočí 24 tisíc koní...
Je to pochopitelně diesel, je to dvoutakt, a tak zcela jistě nepůjde o žádného zachránce planety. Na druhou stranu je velmi energeticky efektivní, neboť jeho účinnost se pohybuje až okolo 50 %. Přesné rozměry neznáme, měl by ale vážit okolo 2 300 tun a z průměru pístu (95 cm) je patrné, že půjde jen o nepatrně menší motor než rekordní Wärtsilu, která používá písty s průměrem 96 cm. Takové motory jsou vysoké jako několikapatrový dům a delší než kamion s návěsem - muselo by se vám tedy vést velmi dobře, aby alespoň vaše obydlí bylo tak velké jako tento lodní macek.
Podívejte se na něj sami, nakonec i jemu můžeme tleskat za to, že Ever Given byla nakonec schopna ze Suezu odplout po svých. Kolik taková věc stojí, si ani netroufáme odhadovat, něco nám ale říká, že i 100 milionů korun může být málo.
Motor lodi MV Ever Given je monstrum svého druhu, s až 103 tisíci koňmi jde o jeden z nejvýkonnějších, největších, nejtěžších a pro někoho jistě kupodivu také nejefektivnější spalovacích motorů světa. Foto: Dossan Engine
Obří kontejnerová loď se zapsala do povědomí hlavně díky podobným tiskovým materiálům zveřejněným správou Suezského průplavu po jejím uváznutí. Má i poutavější stránky. Foto: Suez Canal Authority
Zdroje: Jalopnik, MAN Diesel, Dossan Engine
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva