Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Obavy se naplnily, první značka odmítá lidem prodat auto, které chtějí a umí ho vyrobit
3.9.2020 | Petr Prokopec
Jako by odtržení současného trhu s auty od reality nebylo dostatečné, přichází další kolo. Ze zajímavých aut se skutečně stává nedostatkové zboží, jejich výroba náhle limitována.
Nový limit spotřeby paliva přepočtený na emise CO2 v podobě 95 gramů na kilometr je pro automobilky stále větším strašákem, a to zvláště poté, co se ukázalo, že rozdíl mezi výsledky měření metodami NEDC a WTLP se nepohybuje jen v jednotkách procent. Automobilkám tak hrozí, že budou muset odvádět do Bruselu opravdu tučné pokuty (95 Eur za každý nadlimitní gram a prodané auto), čemuž se pochopitelně chtějí vyhnout. A v tuto chvíli je evidentně nenapadá nic lepšího, než přestat prodávat vozy, které lidé chtějí.
Přesně před tímto scénářem jsme varovali v článku o tom, že limity CO2 v EU nesplní nikdo a z části aut se stane nedostatkové zboží. Doufali jsme, že se to nestane, ale děje se to. Už není podstatné nejen to, o co máte zájem, ale dokonce ani to, co automobilka má ve svém výrobním portfoliu. Pro modely s vyšší spotřebou resp. emisemi CO2 (mezi oběma veličinami je přímá úměra) jsou zaváděny výrobní kvóty, které jako jediné zaručí, že automobilka neprodá více „užraných” aut, než by si sama přála.
Z některých modelů se tak stanou „podpultovky“, běžně nedostupné věci, které prostě nebudou vyrobeny v počtu odpovídajícím poptávce, i kdyby se zákazníci stavěli na hlavu. Vlastně nemusíme hovořit v budoucím čase, Volkswagen už to dělá právě teď a právě tady.
Shodou okolností na to přišli kolegové z Carcoops, kteří si všimli, že z nabídky VW v Německu zmizelo jen sotva pár let staré Polo GTI. Otázkou na automobilku tak okamžitě bylo, zda model neskončil v nabídce třeba kvůli nezájmu, odpověď mluvčího Volkswagenu Christopha Peineho ale byla přesně opačná. Došlo k „dočasnému pozastavení objednávek”, a to kvůli poptávce příliš vysoké, nikoli nízké.
„Množství, které bylo plánováno na letošní rok, bylo již vyprodáno. A proto jsme se dočasně rozhodli vypustit Polo GTI z našeho nabízeného portfolia,“ řekl konkrétně Peine s tím, že na konci roku se sportovní varianta do prodeje zase vrátí. VW se tak ani nepokouší vymlouvat na koronavirus či cokoli podobného, ale otevřeně přiznává, že stanovil výrobní kvótu, po které zákazníkům vůz odmítne prodat a nabídne jim ho znovu nejdříve příští rok. To totiž počítání průměrných CO2 začne nanovo.
Je to smutné, neboť Polo GTI není žádným limitovaným modelem a za normálních okolností by neočekávaně vysoká poptávka přiměla Volkswagen produkci prostě navýšit. Dostala se ale do tak bezvýchodné situace, že už nechce prodávat ani to, co by jinak mohla, protože papírové emise CO2 výkonných verzí jsou vysoké a pokuty za nadlimitní množství tak tučné, že si je VW netroufne promítnout do ceny. Současné Polo GTI má podle normy WLTP emise CO2 okolo 160 g na km dle verze, tedy 65 gramů nad limitem. Kdyby tedy auto nyní chtěl prodávat a nedoplácet na to, musel by jeho cenu zvýšit o 6 175 Eur, tedy asi 163 tisíc Kč. Předpoklad, že by poté sotva nějaké prodal, a tak se o to ani nepokouší, je zřejmě na místě.
Evropská unie tedy trh zdeformovala už natolik, že není podstatné, po čem zákazníci skutečně touží. Prim zkrátka hraje onen limit, kterému bude přizpůsobováno vše. Jakmile tedy některý výrobce zjistí, že se od něj vzdaluje, jednoduše auta jako Polo GTI z nabídky vypustí. Reálný důvod VW otevřeně nepřiznává, ale i to lze chápat. Na slova o vysoké poptávce zákazníci reagují jistě pozitivněji než na zprávu, že jednoduše kvůli EU mají smůlu. Co na tom, že na omezení nabídky - a tedy uměle vysokou poptávku - došlo jen a pouze kvůli bruselským limitům.






Polo GTI aktuálně nelze objednat, Volkswagen jej už letos nechce prodávat, aby mu nekazil průměr emisí CO2 prodaných vozů. Foto: Volkswagen
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před hodinouKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch