Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon

Platí za jednoho z největších výrobců aut na světě, techniku svých budoucích vozů ale nevyvíjí jen na souši. Pomoci s pohonem příštích aut má Toyotě i tato loď. A je to vážně něco.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon

4.7.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Platí za jednoho z největších výrobců aut na světě, techniku svých budoucích vozů ale nevyvíjí jen na souši. Pomoci s pohonem příštích aut má Toyotě i tato loď. A je to vážně něco.

Nejedna automobilka by ráda využila vodíku jako zdroje energie pro pohon svých příštích automobilů. Na mysli mají hlavně palivové články, neboť přímé spalování vodíku jako takového není příliš praktické. S pomocí palivových článků je možné dopřát elektromobilům praktické využití blízké současným automobilům - prostě během pár minut natankujete a jedete dál. Má to svá úskalí zejména z hlediska celkové efektivity, zejména Toyota ale věří, že tohle je skutečná budoucnost. Nakonec, jen u ní si dnes můžete auto na vodík opravdu koupit.

Své zkušenosti s tímto palivem se rozhodla využít při stavbě něčeho většího, vlastně pořádně velkého. Projektu říká Energy Observer (překladem Energetický pozorovatel) a jde o první loď poháněnou výhradně vodíkem. Měří 30,5 metru na délku a 12,8 metru na šířku, výtlak činí 28 tun. Plavidlo využívá energii větru a Slunce, aby mořskou vodu převedlo na vodík, který poskytne energii na maximální rychlost 8 až 10 uzlů (14,8 až 18,5 km/h).

Energy Observeru primárně dodávají energii tři typy solárních panelů rozkládající se na ploše 130 čtverečných metrů a dvě vertikální osové větrné turbíny (2 x 1 kW). Ty nabíjejí jak lithiovou baterii (106 kWh), tak pohání další zařízení nutná pro provoz. Primární je elektrolyzér, jenž rozkládá vodu a produkuje vodík, který je následně kompresorem stlačen do zásobní nádrže o kapacitě 62 kg. Pokud energie ze Slunce a větru nestačí, vodík je použit na zpětnou výrobu elektřiny v palivovém článku o výkonu 22 kW. Celý energetický systém váží 2 100 kg. V příštím roce pár kil ubude, protože má dojít k zástavbě lehčí baterie.

Samotný pohon lodi zajišťují dva elektromotory, každý o výkonu 41 kW a v případě dobrého větru trakční drak. Loď loni ve Francii zahájila šestiletou misi, při které bude pohon založený na obnovitelných zdrojích důkladně testován. Nyní se snaží dokončit první plavbu okolo zeměkoule na vodíkový pohon. V plánu jsou zastávky ve více než 50 zemích, v současné době okupuje Středomoří, v příštím roce bude směřovat do severní Evropy a má v úmyslu dorazit do Tokia před zahájením letních olympijských her v roce 2020. „Jsme opravdu nadšeni, že je Toyota na palubě pro tuto misi,“ řekl Victorien Erussard, kapitán katamaránu.

Zástupce automobilky k tomu dodal, že projekt demonstruje mnoho praktických využití vodíku, kterých lze dosáhnout. Tokijský guvernér Yoichi Masuzoe v této souvislosti uvedl, že: „Tokijské olympijské hry v roce 1964 jako svůj odkaz zanechaly vysokorychlostní systém Šinkansen. Nadcházející olympijské hry zanechají jako své dědictví vodíkovou společnost.“ Zní to trochu pateticky, ale Japonci se evidentně snaží.

Toyota experimentuje s vodíkem na více frontách. S palivovými články pracuje na pohonu autobusů, nákladních automobilů a dokonce i vysokozdvižných vozíků. Účelem je zapojit do automobilového prostředí obnovitelné zdroje energie touto cestou, zatím je ale jediným hmatatelným výsledkem už zmíněný Mirai.


Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 1 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 01Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 2 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 02Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 3 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 03Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 4 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 04Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 5 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 05Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 6 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 06Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 7 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 07Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 8 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 08Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 9 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 09Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 10 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 10Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 11 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 11Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 12 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 12Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 13 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 13Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 14 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 14Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 15 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 15Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 16 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 16Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 17 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 17Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 18 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 18Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 19 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 19Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 20 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 20Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 21 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 21Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 22 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 22Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 23 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 23Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 24 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 24Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 25 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 25Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 26 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 26Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 27 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 27Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 28 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 28Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 29 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 29Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 30 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 30Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon - 31 - Energy Observer prvni vodikova lod foto 31
První vodíková loď na světě dostala název Energy Observer. Experimentální plavidlo pracuje s autonomními prostředky produkujícími vodík přímo na palubě ryze pomocí obnovitelných zdrojů

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.