Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
O Škodu Enyaq je na běžně fungujících trzích minimální zájem, při její ceně není divu
18.7.2021 | Petr Miler
Z celkových prodejních čísel se může zdát, že se jasně nejdražší škodovka neprodává zase tak špatně, je ale třeba zabrousit do detailů, abychom pochopili, že za jejím odbytem nestojí přirozená poptávka a konkurenceschopnost.
Škoda loni představila svůj první ryze elektrický model Enyaq a byť přijat byl velmi vřele, jeho ceny jsou studená sprcha, zvlášť uvážíme-li jeho praktickou využitelnost. Dát za takové auto 1 089 900 Kč v momentě, kdy nemá pořádně žádnou výbavu a akumulátory odpovídající 12litrové nádrži nafty, může asi jen hodně velký fanda Škody, tohoto modelu či elektromobilů. A alespoň o trochu lépe vybavený a o kapku většími akumulátory disponující alternativa nabízená od 1 299 900 Kč nepůsobí v poměru výkonu a ceny o mnoho lépe.
V tomto kontextu se může zdát, že prodejní výsledky nejsou zase tak tristní. Auto má letos na kontě 7 575 prodaných vozů v Evropě, přičemž 5 257 se jich prodalo v květnu. To nevypadá špatně ani vedle 15 610 Octavií, což je absolutní bestseller české automobilky. Takže pohoda jazz, lidé elektromobily vlastně chtějí a nevadí jim, že za v mnoha ohledech méně dají o dost více? Ani ne.
Je třeba se totiž podívat na strukturu prodejů, která je pro Škodu velmi varovná. Evropa sestává z 50 států, z nichž 27 je členy Evropské unie. To je poměrně dost zemí a škodovka je tradičně populární ve spoustě z nich - válí i v takových místech, jako je Bělorusko. Nebo v nich aspoň válela dříve, než odtud byla vykázána. Kdyby byl zájem o Enyaq přirozeně rozptýlen mezi většinu těchto států, klobouk dolů, ale to není, ani omylem.
Podržíme-li se květnových prodejů, což je pro Enyaq jednak rekordní období a jednak zatím poslední kompletně uzavřený kalendářní měsíc dle dat JATO Dynamics, pak vidíme o poznání smutnější obrázek. Ze všech zmíněných prodaných Enyaqů se 1 646 vozů prodalo v Německu, 848 v Nizozemsku, 795 v Norsku a 234 ve Francii. To jsou všechno země, kde jsou masivně subvencována elektrická auta a/nebo masivně uměle zdražována ta konvenční. Za cizí peníze se tedy Enyaq prodává dobře, jak by ne. Není ale těžké si spočítat, že jen tyto země, 4 z 50, 3 z 27, se podílí na skoro 70 % veškerých prodejů vozu.
V naprosté většině Evropy, kde z trhu nebyl udělán spíše trhací kalendář deformovaný umělým přerozdělováním, je zájem minimální. Nakonec i v ČR, kde je Škoda domácí značkou a nejdražších Kodiaqů se tu prodalo skoro 700, si Enyaq dle dat SDA utrhl v kvěrnu jen 102 prodejů a na trhu má podíl 4,7 promile. I takový VW Arteon, drahý a v portfoliu Volkswagenu v podstatě okrajový model, se prodával lépe.
Je z toho znovu jasně vidět, že elektrická auta jsou zákazníky téměř zcela nežádaná a jediné, co je prodává, jsou dotace nebo jiné formy jejich umělého cenového zvýhodnění. Na tom chce Škoda stavět svou budoucnost a během 10 let prodávat hlavně to? To je skutečně obrovský hazard, snad každá firma by se přece primárně měla zajímat o to, co zákazníci chtějí a těm přizpůsobovat svou nabídku. Ne skákat podle toho, jak politici pískají a doufat, že trh „nějak ohnou”. V tomto smyslu žijeme ve skutečně absurdní době a nevidíme jiný významný obor lidské činnosti, kde by poptávka a nabídka začala tvořit tak vzdálené ostrovy, mezi kterými je stavěn tak chatrný most z peněz jen části lidí žijících na jednom z nich.






Optikou zájmu na trzích nezdeformovaných masivním přerozdělováním je o Škodu Enyaq minimální zájem, ani v ČR se moc neprodává. Téměř 70 procent jejího odbytu připadá na pouhé 4 země, které tlačí zákazníky do kouta. Foto: Škoda Auto
Zdroje dat: JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejnovější články
Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 2 hodinamiChtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
před 3 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiČíňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
před 5 hodinamiVolvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 13:26 - HondaMan
- Rychlodotazy 03.31. 07:00 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.30. 22:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.30. 22:25 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch
- Rady k výběru auta? 03.29. 14:54 - SRQ89
- Detektory policejních radarů 03.29. 14:13 - pavproch