Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice
25.10.2019 | Petr Miler
Mercedes zažívá složité období a na rozmařilosti rázem není prostor. Ola Källenius to ví a jedná podle toho - navzdory i dobrým zprávám už nechce transformovat firmu na poskytovatele řešení mobility, utnul investice tímto směrem.
Po dekádu jasně zářící stuttgartská hvězda letos začala poněkud skomírat. Automobilku dohání její závislost na dieselech, která je problematická jak z hlediska minulosti, tak z hlediska budoucnosti. V prvním případě znamená kostlivce ve skříni spojené s dřívějším proplouváním emisními testy stylem nikoli nepodobným motorům TDI namočených do kauzy Dieselgate. V druhém pak obavy z budoucnosti spojené s nástupem nových regulací EU, se kterými by si naftové motory sice rozuměly, touží po nich ale stále méně lidí.
Automobilka se tak po 10 letech propadla do ztráty, ne všechno je ale černé. V Evropě nyní vyloženě válí a nakonec i minusové hospodaření je pro tuto chvíli minulostí. Mateřský koncern Daimler včera oznámil své výsledky za třetí letoší kvartál a ten je s EBIT ve výši 2,69 miliardy Eur (asi 68,8 miliardy Kč) znovu bezpečně ziskový, dokonce ziskovější než loni. Šéf firmy Ola Källenius sice varuje, že špatným chvílím ještě není konec a oba výše zmíněné faktory mohou firmu znovu poslat do ztráty, právě teď ale není důvod truchlit.
Více než oficiální finanční výsledky Daimleru nás ale zaujaly zprávy o tom, co se děje v pozadí. Německý Manager Magazin informuje, že právě Källenius se pod tlakem minulých i budoucích hrozeb rozhodl zásadně změnit směřování celé firmy. Jeho předchůdce Dieter Zetsche z ní chtěl udělat spíše poskytovatele rozličných řešení mobility, to ale Källenius vnímá jako rozmar a pohyb firmy tímto směrem zastavil.
Nový šéf by rád Mercedes dále viděl jako klasickou automobilku, a tak utnul veškeré investice do start-upů provozujících služby jako sdílení aut a značně omezil i výdaje spojené s vývojem autopilotů. Källenius prý nevěří tomu, že lidé nechtějí dále vlastnit auta, ani tomu, že by vývoj autonomního řízení vedl k jakkoli brzkému výsledku. Chce tedy dále hlavně dělat auta, která si lidé budou řídit primárně sami.
To není pohled, který by nám byl cizí, jsme přesvědčeni, že jak rozmach car sharing, tak rozvoj autopilotů jsou přeceňovány a na rychlé změny nejsou připraveni ani zákazníci, ani technika. Smyslem Källeniových kroků ale není jen nevíra ve výše zmíněné - obojí stojí peníze, které Mercedes resp. Daimler může potřebovat v nejbližších měsících a letech na zažehnání problémů vyplývající z výše zmíněného.
Sama firma odmítla tyto informace potvrdit nebo vyvrátit a konstatovala pouze tolik, že autonomní řízení zůstává pro Daimler jednou z klíčových technologií. Znovu z neoficiálních zdrojů se tak dozvídáme, že spolu s výše zmíněným se omezení měla dotknout i vývoje modelu EQS, tedy jakési elektrické třídy S, která měla právě na autonomní řízení do značné míry spoléhat. Její vývoj má být nyní na druhé koleji za produkty, které mohou Daimleru v dohledné době dále napravit jeho pošramocené cash flow.



Mercedes EQS s autonomním řízením měl být spolu s car sharingovými start-upy jednou z vizí mobility budoucnosti Dietera Zetscheho. Ola Källenius jeho pohled nesdílí
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 8 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie