Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Seat Leon dostal vychytávku, kterou nemá ani VW Golf, je geniálně jednoduchá
29.1.2020 | Petr Prokopec
Až dosud byl VW Golf králem, v němž jste našli věci, které Škoda ani Seat mít nemohly. To už neplatí, nový Leon snad jako vůbec první chytře řeší upozornění na auto ve slepém úhlu zrcátek.
Bude současná generace Volkswagenu Golf tou vůbec poslední? To je otázka, na kterou by ještě před pár měsíci existovala jednoznačná, a sice zamítavá odpověď. Bylo by totiž čiré bláznovství, kdyby Němci zabili téměř neporazitelný evropský bestseller, který zároveň patří mezi nejprodávanější vozy historie na celém světě. Jenže je třeba dodat, že momentálně je automobilový průmysl spojen se zemětřesením, po jehož konci již nezůstane kámen na kameni. Golf by tak skutečně mohl zamířit do záhrobí, což naznačuje celá řada indicií. Nový Seat Leon je přitom poslední z nich.
Na vůz španělské značky si ovšem posvítíme až za moment, nejprve dokončíme onu úvodní myšlenku. Němci totiž ještě před prezentací osmé generace při premiéře elektrického hatchbacku ID.3 uvedli, že jde o začátek nové éry a že samotný vůz je pro automobilku stejně významný jako svého času Beetle či Golf. První zmíněný model se ovšem již stal minulostí. A totéž může potkat i druhý zmíněný, neboť elektrifikace je pro Volkswagen momentálně prioritou. V případě Golfu se s ní ovšem již počítá jen okrajově v podobě hybridních variant.
Nejde však jen o změnu smýšlení značky, ale také o srovnání s konkurencí, která navíc pochází přímo z koncernových řad. Jen pár dnů po Golfu se totiž ukázala Škoda Octavia čtvrté generace. A zatímco ta se poprvé dočkala plynových vzpěr kapoty, VW o ně naopak přišel. Už jen tato drobnost přitom řadu lidí vede k tomu, aby uvažovali spíše o návštěvě českého než německého showroomu. Nově pak do selekce mohou přidat i španělský.
Nový Leon se totiž dočkal finesy, jakou nedisponuje ani Golf, ani Octavia. A vlastně ji nedisponuje žádné auto, které známe. Pro podobná prvenství byl dříve Golf jako stvořený, ale dnes tomu tak není. Španěl tak na rozdíl od něj dostal pokročilý ambientní systém podsvícení, který zvládá konečně elegantně obsloužit upozornění na auto ve slepém úhlu zrcátka. Na to mají jiné vozy svítící piktogramy v zrcátkách nebo diody na vnitřní straně jejich krytů, obojí je násilné a pro řidiče ne vždy patrné. V Leonu je upozornění integrováno nenásilně a přitom blíže očím řidiče.
Jak vše funguje? Poměrně prostě. Celý kokpit španělské novinky je obehnán lištou, která slouží k osvětlení kabiny, to není nic nového. Podstatný je zde ale bod, kdy se dveřní panel střetává s palubkou. Právě na tomto místě totiž lišta reaguje na asistenční prvky vozu, pročež může kupříkladu odlišným odstínem upozornit na vozy ve slepém úhlu nebo i na neplánovanou změnu jízdního pruhu.
Španělé dodávají, že ambientní podsvícení bude standardem od výbavového stupně Xcellence. Reagovat navíc nemá jen na okolní situaci, ale třeba i na změnu jízdního režimu, kdy mód Sport doprovází mnohem jasnější barvy než základ ihned po nastartování. To už unikátní není.
Leon se pochopitelně může pochlubit i novým vzhledem kabiny a exteriéru, který má hrát na emocionální strunu. Je přitom třeba dodat, že Seat Leon v mnohém připomíná třeba modely Mazdy, zejména v tmavě červeném odstínu. Máme tu tedy výrazně svalnatou kapotu, na kterou navazuje nízko spuštěná maska chladiče a sportovně tvarovaný nárazník. Ten v případě výbavy FR nabírá na ještě větší agresivitě, byť k tomu samozřejmě nemá přílišnou oporu v motorovém prostoru, který je ryze koncernový.
Pokud jste si tedy podrobně pročetli představení nového Golfu a Octavie, nejspíše již víte, co vás čeká. Základem se stane litrový tříválec, který bude produkovat 90 či 110 koní. Nad něj se pak postaví jedna-pětka se 130 či 150 koňmi, přičemž tak jako u sourozenců bude možné počítat i s mild-hybridními verzemi. Také v tomto případě nebude k mání manuál, jedinou volbou zůstává sedmistupňové DSG.
Zmíněná jedna-pětka se 130 koňmi bude rovněž uzpůsobena také spalování CNG, přičemž tři nádrže by měly umožnit dojezd 440 kilometrů čistě na plyn. Po jejich vyčerpání pak systém automaticky přepne na benzin. To však v rámci benzinů stále není vše, na vrchol se totiž postaví plug-in hybrid osazený jedna-čtyřkou, elektromotorem, bateriemi o kapacitě 13 kWh umožňujícím dojezd 50 km na elektřinu a výkonem 204 koní.
Nabídku pohonných jednotek pak uzavírá dvoulitrový diesel, který bude k mání se 115 nebo 150 koňmi. Tím můžeme prostor pod kapotou považovat za probraný, přesunout se tak můžeme na druhý konec vozu. Zde hatchback i nadále nabízí 380 litrů, jakkoliv se rozvor protáhl o 50 milimetrů na 2 686 mm. Jelikož však došlo také k nárůstu délky, majitelé kombíků budou moci počítat se 617 litry, což představuje 30litrové zlepšení.
Co se kabiny týče, ta již standardně počítá s 10,25palcovým digitálním přístrojovým štítem, kterému společnost dělá 8palcová nebo 10palcová centrální obrazovka. Multimédia se pak kromě funkcí Android Auto a Apple CarPlay dočkala hlasového ovládání, které nahrazuje většinu tlačítek. Více informací pak má dorazit blíže k zahájení prodeje, které bylo naplánována na druhé čtvrtletí letošního roku.
Nový Seat Leon se dočkal unikátního osvětlení kabiny, které spolupracuje také s asistenčními systémy. Něco takového nemá ani VW Golf
Zdroje: Seat, Motor1
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
před 3 hodinami - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
před hodinou - Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
před 2 hodinami - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
před 3 hodinami - VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
před 4 hodinami - Číňané spustili na vodu novou největší loď světa na převážení aut, jedním tahem jich i do Evropy odveze až 9 200
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva